Shuttledienst Rotterdam-Frankrijk van start
Met de verbinding heeft Rotterdam een verbinding met Perpignan. Volgens Martijn een belangrijke bestemming omdat hier zo'n 1000 vrachtwagens met AGF noordwaarts gaan. Hiervoor zou de verbinding een goed alternatief zijn voor de trailers maar Martijn merkt in de AGF-sector nog altijd weerstand tegen multimodaal vervoer. "De tijdwinst is niet aanzienlijk maar de trein vervoert meer kilo's en rijdt in een keer door. Dat kan de vrachtwagen alleen compenseren door de twee chauffeurs in de cabine te zetten. Daarnaast scheelt de trein ook uitstoot van Co2."
Het grootste bezwaar zit echter in de impact van oponthoud. "Vrachtwagens staan dagelijks vast in het verkeer maar de trein staat gewoon stil en kent weinig uitwijkmogelijkheden." Shuttlewise heeft ook plannen voor een verbinding met Spanje maar die plannen staan nog in de ijskast.
De shuttle rijdt op de trimodale Delta 3-terminal in Dourges welke zich afgelopen vrijdag ook officieel heeft aangesloten bij InlandLinks, het online platform voor containerterminals in het achterland met intermodale (rail en/of binnenvaart) dienstverlening van en naar Rotterdam. Het netwerk omvat nu meer dan 80 terminals in Nederland, België, Duitsland, Polen, Frankrijk, Hongarije, Oostenrijk en Italië. In Dourges heeft de Shuttlewise-trein overigens ook aansluiting op de dienst van Greenmodal op Marseille.
Voor het Havenbedrijf Rotterdam zijn dit positieve ontwikkelingen. "De shuttle op Dourges draagt mooi bij aan de ontwikkeling van het spoornetwerk vanuit Rotterdam", aldus Peter ten Broek, business manager van het Havenbedrijf. "De laatste maanden hebben we veel uitbreidingen gezien richting Duitsland, Italië, Oostenrijk en Polen. Met Shuttlewise hebben we nu dus ook Zuid-Europa verder aangetakt."
Bron: Port of Rotterdam/AGF