Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Mogelijkheden voor AGF uit Perpignan

Shuttledienst Rotterdam-Frankrijk van start

Maandag arriveerde de eerste Shuttlewise dienst uit Rotterdam in het Franse Dourges. De shuttledienst is een samenwerking met het Franse Novatrans. "Via hun zeven shuttles vanuit Dourges brengen we Rotterdam over het spoor in verbinding met heel Frankrijk", aldus Martijn Elbers, general manager Shuttlewise.



Met de verbinding heeft Rotterdam een verbinding met Perpignan. Volgens Martijn een belangrijke bestemming omdat hier zo'n 1000 vrachtwagens met AGF noordwaarts gaan. Hiervoor zou de verbinding een goed alternatief zijn voor de trailers maar Martijn merkt in de AGF-sector nog altijd weerstand tegen multimodaal vervoer. "De tijdwinst is niet aanzienlijk maar de trein vervoert meer kilo's en rijdt in een keer door. Dat kan de vrachtwagen alleen compenseren door de twee chauffeurs in de cabine te zetten. Daarnaast scheelt de trein ook uitstoot van Co2."

Het grootste bezwaar zit echter in de impact van oponthoud. "Vrachtwagens staan dagelijks vast in het verkeer maar de trein staat gewoon stil en kent weinig uitwijkmogelijkheden." Shuttlewise heeft ook plannen voor een verbinding met Spanje maar die plannen staan nog in de ijskast.

De shuttle rijdt op de trimodale Delta 3-terminal in Dourges welke zich afgelopen vrijdag ook officieel heeft aangesloten bij InlandLinks, het online platform voor containerterminals in het achterland met intermodale (rail en/of binnenvaart) dienstverlening van en naar Rotterdam. Het netwerk omvat nu meer dan 80 terminals in Nederland, BelgiŽ, Duitsland, Polen, Frankrijk, Hongarije, Oostenrijk en ItaliŽ. In Dourges heeft de Shuttlewise-trein overigens ook aansluiting op de dienst van Greenmodal op Marseille.

Voor het Havenbedrijf Rotterdam zijn dit positieve ontwikkelingen. "De shuttle op Dourges draagt mooi bij aan de ontwikkeling van het spoornetwerk vanuit Rotterdam", aldus Peter ten Broek, business manager van het Havenbedrijf. "De laatste maanden hebben we veel uitbreidingen gezien richting Duitsland, ItaliŽ, Oostenrijk en Polen. Met Shuttlewise hebben we nu dus ook Zuid-Europa verder aangetakt."

Bron: Port of Rotterdam/AGF

Publicatiedatum: 18-3-2016

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

25-6-2018 Strikte laad-lostijden frustreren vervoerders
25-6-2018 Innovatie van CMA CGM met TRAXENS op containertoezicht
25-6-2018 Luchtvrachtsector moet eigen standaard ontwikkelen
22-6-2018 Vrachtwagen verliest lading: wegdek bezaaid met fruit
22-6-2018 TLN wil 50 tons vrachtwagens in Benelux
21-6-2018 Snelheidslimiet op Franse binnenwegen naar 80 km/u
21-6-2018 GPS-Buddy introduceert magnetische asset tracking systemen
21-6-2018 Standvastig dankzij Active Stability Control
20-6-2018 Onwel geworden chauffeur ramt pand The Greenery Bleiswijk
20-6-2018 Stakingen/acties in Europa
19-6-2018 Minister verwerpt reddingsplan vrachtvluchten Schiphol
19-6-2018 Maasvlakte 2 vijf jaar in gebruik
19-6-2018 Eerste stap naar onbemand varen in haven van Antwerpen
18-6-2018 Milieu-impact transportsector Europa
18-6-2018 Vanaf 1 juli: tol op de Duitse Bundesstrassen
18-6-2018 Europa stelt aanpassing dossiers cabotage en detachering uit
18-6-2018 TLV wil totaalgewicht van 50 ton toelaten
15-6-2018 Duitsland gaat investeringen in alternatieve brandstof belonen
15-6-2018 Met Railport Antwerpen wil haven naar verdubbeling spoorvervoer
15-6-2018 Aldi SŁd start met vrachtwagens op aardgas