Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Meer dan 6 km inrijstellingen verdeeld over 11 koelcellen

Nieuwbouw Staay-Hispa verbetert efficiency en verhoogt Food Safety

Sinds begin dit jaar betrekt Staay-Hispa een nieuw, modern distributiecentrum in Papendrecht. Het temperatuur gecontroleerde onderkomen legt de importeur van groenten en fruit geen windeieren. Processen verlopen efficiënter en dus tegen lagere kosten. Tegelijkertijd nam de hygiëne verder toe.



Al ruim 70 jaar levert Staay Food Group wereldwijd een breed en kwalitatief assortiment verse groenten en fruit. Daarbij positioneert de onderneming zich dicht bij de teelt, maar ook dicht bij de klant. "Onze klanten zo snel mogelijk het beste en dagverse product direct van het land leveren met een minimum aan toegevoegde kosten. Dat is onze drijfveer", licht Niels Vlasblom van Staay-Hispa toe.
Staay-Hispa is de sourcing-schakel in het netwerk van Staay Food Group en gevestigd in het hart van AGF Nederland. Het bijzondere van de organisatie is dat alles onder één dak geconcentreerd is. Wereldwijde teelt, import, export en transport komen samen in het gloednieuwe distributiecentrum (dc) te Papendrecht.



Passende oplossing
"Dat was tot voor kort anders", vervolgt Vlasblom. "Door overnames en groei waren onze activiteiten verspreid over vier verschillende locaties in Barendrecht. Dat maakte de logistieke operatie minder efficiënt. Er was immers meer onnodige handling en daaraan zijn logischerwijs extra kosten verbonden. We hebben daarom gezocht naar een passende oplossing." Die werd gevonden in Papendrecht, pal naast het pand van zusterbedrijf Staay Export, waar in amper een half jaar tijd het nieuwe, moderne dc herrees.



Vlasblom: "Als gevolg van de Rusland-boycot was er sprake van overcapaciteit in het pand van Staay Export en konden we volstaan met een kleiner pand. Een logische stap in kostenbeheersing zonder in te hoeven leveren op de kwaliteit van onze logistieke prestaties", aldus Vlasblom.

'Perfect geslaagd'
Dat er ondanks de nieuwbouw, geen volledig 'green field' was, ziet Vlasblom niet als probleem maar als uitdaging. "Natuurlijk waren we beperkt door het aantal beschikbare vierkante meters en de ruimte bij Staay Export. De uitdaging lag dan ook vooral in het optimaal in elkaar laten stromen van die twee factoren. Samen met Heembouw en Habeon Architecten zijn we daarin perfect geslaagd." De logistieke inrichting van het dc is verzorgd door Jungheinrich Nederland. Vlasblom: "Van de vier partijen die we hadden benaderd, vielen er twee af vanwege hun prijsstelling. Dat de uiteindelijke keuze is gevallen op Jungheinrich, heeft ook te maken met onze eerdere ervaringen."


Gesloten goten om de stellingvoet

Voor het intern transport van alle groente en fruit vertrouwt Staay-
Hispa al jaren op hef- en magazijntrucks van het merk. "Betrouwbare trucks", weet Vlasblom. "Bovendien is Jungheinrich voor ons een echte partner; een schoolvoorbeeld van ontzorger. Als er al een probleem is, volstaat één belletje. Het probleem wordt snel verholpen, terwijl wij ons weer volledig op onze core business kunnen concentreren." Die zorgeloze samenwerking bleek opnieuw bij de inrichting van het nieuwe onderkomen. Binnen zes weken waren alle palletplaatsen – nog tijdens de bouw van het pand – gerealiseerd. "Het dreigde even mis te gaan door een tekort aan stellingbouwers. Maar ook dat is snel en daadkrachtig opgepakt", vertelt Vlasblom.

Unieke stellingen
De geleverde stellingen zijn door Jungheinrich in samenwerking met Staay-Hispa ontworpen. "Het zijn unieke stellingen", stelt Vlasblom. "Aangezien wij voedingsmiddelen leveren, zijn we gebonden aan steeds strenger wordende Food Safety regels. Daarom zijn de goten waarin de stellingen zijn geplaatst volledig gesloten. Zo kan er geen vuil of vocht ophopen en blijft de goede kwaliteit van onze producten gewaarborgd." Ook zijn de inrijstellingen volledig thermisch verzinkt, zodat de kans op vervuiling als gevolg van afgebladerde verf of coating is uitgesloten. Aanrijdbeveiligingen moeten opvallen en zijn daarom voorzien van een in het oog springende felgele poedercoating. "Vergeleken met lak biedt dat op de langere termijn het kleinste risico op verfschilvers", legt Vlasblom uit. De stellingconstructie biedt Staay-Hispa ook in de dagelijkse praktijk voordelen. De gekozen bevestigingsgoot maakt namelijk een breder inrijkanaal mogelijk. Daardoor heeft de heftruckchauffeur meer manoeuvreerruimte en blijft de productiviteit hoog, terwijl tegelijkertijd de kans op aanrijdschades aanmerkelijk kleiner is.


Meer dan 6 km inrijstellingen verdeeld over 11 koelcellen

CO2 en LED
Elders boekt Staay-Hispa eveneens voordelen. Op het gebied van Food Safety worden de elf koelcellen bijvoorbeeld op temperatuur (tussen de 0 en 10 ºC) gehouden met behulp van CO2. Het moderne koelsysteem maakt het gebruik van ammoniak of freongas overbodig en voorkomt daarmee elke kans op productvervuiling. "De restwarmte van de koelinstallatie wordt gebruikt voor het verwarmen van onze kantoren", vult Vlasblom aan.
Ook de heldere LED-verlichting in het dc draagt bij aan de hoge kwaliteit van de producten. De lampen geven minder warmte af en hebben bovendien een hogere lichtopbrengst. Zo blijft de kwaliteit van het groente en fruit goed zichtbaar.
Alle bouwtechnische, inrichtings- en organisatorische maatregelen samen maken dat Staay-Hispa binnen de Staay Food Group hét voorbeeld is als het aankomt op hygiëneregelgeving.

Voordeel voor de klant
Met het nieuwe onderkomen wist Staay-Hispa bovendien een fraaie efficiencyslag te slaan. Het feit dat alle activiteiten nu onder één dak plaatsvinden, biedt ook voordelen voor de klant. Vlasblom: "Alles kan op één plek worden ingeladen, of het nu gaat om meloenen, aardappels of tomaten. Bovendien kan de klant grote aantallen tegelijk bestellen uit een breed en diep assortiment. Daarbij kunnen we voldoen aan specifieke wensen op specifieke momenten. Als een klant bijvoorbeeld vier weken maat negen ananassen vraagt, is dat voor ons geen probleem. Maar het grootste voordeel is wellicht dat dit alles kan tegen de beste prijs."
De geplande implementatie van een nieuw ERP-systeem, inclusief warehouse management systeem (WMS) en geïntegreerde kwaliteitscontrole, later dit jaar moet het verhaal compleet maken.


Speciale bevestigingsgoot

Voor meer informatie:
Peter Trimp
Jungheinrich Nederland
H.A. Lorentzweg 3
Postbus 231
2400 AE Alphen aan den Rijn
Tel.: 0172 - 44 68 10
peter.trimp@jungheinrich.nl
www.jungheinrich.nl

Publicatiedatum: