IRI met het monitoren van feitelijke online supermarktverkopen

Groenten en fruit grootste categorieën in online verkopen

Hoewel vaak in de markt geroepen wordt dat shoppers vers producten niet snel online zullen kopen, is vers fruit de grootste categorie binnen de online verkopen van supermarkten. Binnen de 'offline' verkopen is fruit de 5e grootste categorie. Dit blijkt uit de nieuwe 'e-commerce read' van IRI Nederland, waarin de online verkopen binnen supermarkten worden gemeten op basis van harde salesdata. IRI is hierin de eerste partij in Nederland die op deze manier inzicht geeft in de feitelijke online verkoopdata van supermarkten.

Hoewel het aandeel van online binnen de totale supermarktomzet op dit moment nog klein is, zijn de e-commerce verkopen sterk groeiend en de verwachting is dat dit in de toekomst nog sterker door zal zetten. Daarmee wordt een gedegen inzicht in de feitelijke verkopen via dit kanaal steeds belangrijker voor zowel retailers als FMCG fabrikanten. De nieuwe 'e-commerce read' van IRI biedt deze inzichten,
waardoor de marketing strategie voor online gebaseerd kan worden op feiten in plaats van meningen.

Dat deze meningen niet altijd overeenkomen met de werkelijkheid blijkt uit het overzicht van de top 10 categorieën binnen e-commerce.

Top 10 categorieën binnen e-commerce
Verrassend genoeg is vers fruit de grootste categorie binnen de totale online verkopen, terwijl 'offline' deze categorie 'slechts' op nummer 5 staat. Verse groenten is zowel offline als online de nummer 2 categorie, maar hier zien we wel dat het aandeel van verse groenten binnen de totale onlineverkopen nog een stuk kleiner is dan binnen de offline verkopen. Ook vers vlees wordt nog relatief weinig online verkocht. Hier geldt dus waarschijnlijk wel dat men deze producten echt zelf wil zien/ruiken/voelen voordat men deze aankoopt of men kiest ervoor om de 'bulk'boodschappen online te doen en groente en vlees in de 'funshopping'-trip bij de groenteboer en de slager. De categorieën wijn, kaas, koffie en cola zijn juist populair online.



De online shopper verschilt van de offline shopper

Vanuit recent shopperonderzoek uitgevoerd door IRI naar het profiel van de online shopper, bleek al dat dit afwijkt van de reguliere shopper. De online shopper is beduidend jonger (vooral oververtegenwoordigd in de categorie 25-39 jaar), heeft vaker een gezin en een modaal of boven modaal inkomen.
De impact van dit andere shopperprofiel is ook terug te zien in de verkoopdata. Zo worden er binnen de categorie vlees bijvoorbeeld veel meer panklare (vlees)producten verkocht online, maar ook meer vegetarische producten. Binnen verse groente zie je dat veel vaker gekozen wordt voor de duurdere voorverpakte groentepakketten en binnen koffie zien we dat bonen veel vaker de voorkeur hebben boven gemalen koffie. Daarnaast zie je online een relatief hoog aandeel van luiers en baby- en kindervoeding.

Meer informatie:
IRI Nederland
Sjanny van Beekveld, Insights Director,
T: 0418-570800


Publicatiedatum :



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© UienNieuws.nl 2018