Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Onduidelijkheid over kosten Belgische tolheffing

Bij zowel de Belgische verladersorganisatie OTM als EVO komen er vragen binnen van leden over hoe zij moeten omgaan met de kosten van de tolheffing in België. Voor bijvoorbeeld full truck loads is de tol nog vrij simpel per bestemming of postcodegebied uit te rekenen, maar voor distributie is het gecompliceerder om de kosten toe te rekenen aan een pallet met een willekeurige bestemming in België. Moet een klant die gevestigd is aan de grens met Luxemburg meer gaan betalen voor het zelfde product als een klant gevestigd in Kalmthout? Dit alleen al kan de klant aan de Luxemburgse grens doen overstappen naar een Luxemburgse, Franse of Duitse leverancier.

Gemiddelde belading
Om de kosten terug te kunnen rekenen per pallet, kan een opdrachtgever hierover in gesprek gaan met zijn transporteur en zien te becijferen hoeveel kilometers hij rijdt om uw producten bezorgd te krijgen. Belangrijke factoren zijn hierbij onder meer wat de gemiddelde belading van de pallets is en hoe dicht het netwerk is. De gemiddelde afstand van adres tot adres en drop size zijn hierbij ook van belang. Niet iedereen zal deze cijfers voorhanden hebben.

Zones
Het opdelen van België in zones en per zone een percentage of bedrag aan tolheffing vaststellen is een optie. Ook kan ondernemer cirkels maken vanaf zijn vestigingsplaats en binnen elke cirkel een tarief of percentage voor de tol bepalen. Bij vaste bestemmingen is het makkelijker om de specifieke tolkosten te bepalen en dit terug te rekenen naar palletniveau.

Bron: EVO

Publicatiedatum: 24-3-2016

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-9-2017 Haven Rotterdam start fieldlab voor blockchain technologie
22-9-2017 30 nachten hinder op Antwerpse ring richting Gent
22-9-2017 17e hulpgoederentransport vanuit Hedel naar Oost-Europa.
20-9-2017 Frankrijk: Protestacties wegvervoer op 21 en 25 september
20-9-2017 Prinsjesdag 2017: Dit gaat er veranderen
19-9-2017 40% gecontroleerde vrachtwagens in overtreding tijdens Benelux-controle
18-9-2017 Swazilands eerste rechtstreekse verscheping van container met avocado's naar GB geslaagd
15-9-2017 Volkswagen Group maakt vanaf 2030 van elke auto elektrisch model
15-9-2017 Uien, perziken, druiven en sinaasappel over de A16
15-9-2017 Verladers betalen verhoging cao-loon chauffeurs
14-9-2017 Duitsland past regels winterbanden vrachtverkeer aan
14-9-2017 Brand in vrachtwagen bij DC Lidl
14-9-2017 TLN: Grote groei in transportsector zorgt voor tekort aan arbeidskrachten
14-9-2017 Zes vluchtelingen verstopt in vrachtwagen vol snijbonen
13-9-2017 Kuehne + Nagel breidt capaciteit uit in Geel
12-9-2017 Haven Duinkerke wil Peruaans fruit van Rotterdam afpakken
12-9-2017 Zes op tien automobilisten kan auto op parkeerplaats niet meer vinden
11-9-2017 Nieuwe strengere eisen voor winterbanden in Duitsland
11-9-2017 Mark van Mierlo nieuwe eigenaar A. Kanters Internationaal Transport
8-9-2017 "Snelweg dreunt 2 keer zo hard als 30 jaar geleden"