Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Meeste buitenlandse trucks in België uit Nederland

Rommelige start Belgische kilometerheffing

Vrijdag 1 april ging de Belgische kilometerheffing van start. Dit verliep niet helemaal vlekkeloos. Vrachtwagenchauffeurs in Wallonië blokkeerden er verkeerswegen en aan de Nederlands-Belgische grens stonden sommige vrachtwagens wel twee uur langs de kant om het benodigde tolkastje te installeren.

Vluchtstrook
Bij de grensovergang naar België op de A16 bij Hazeldonk staat een lange rij vrachtwagens op de vluchtstrook. Truckers kopen op het allerlaatste moment nog een elektronisch kastje voor de vrijdag ingevoerde tolheffing in België, meldt de ANWB.

Ook de parkeerplaatsen aan de grens staan vol met trucks. Bij andere grensovergangen naar België doet het probleem zich eveneens voor. De rest van het verkeer kan wel passeren.

Blokkade
Nederlanders die van en naar Luxemburg willen rijden, krijgen op de E411 met een blokkade van Waalse vrachtwagenchauffeurs te maken ter hoogte van Achêne, zo'n 30 kilometer ten zuiden van Namen. De truckers zijn net als hun Nederlandse collega's boos over de invoering van de kilometerheffing in België.

Vrachtwagenchauffeurs die door België rijden moeten vanaf vrijdag een kilometerheffing betalen, ondanks verzet van transportbedrijven. Truckers zijn verplicht in hun cabine een kastje te plaatsen dat de gereden kilometers registreert op basis van gps-gegevens. Chauffeurs die zonder kastje rijden, riskeren een boete van 1.000 euro.

Nederland oververtegenwoordigd op Belgische wegen

Van alle Europese (niet-Belgische) vrachtauto's rijden de Nederlandse het vaakst in België. In 2015 ging de helft van de 13 miljoen buitenlandse ritten door Nederlandse vrachtwagens over de Belgische wegen. Dit meldt CBS.





Nederlandse vrachtauto's het vaakst op en neer naar België
Van alle Europese vrachtauto's rijden Nederlandse vrachtauto's het vaakst met goederen van en naar België. Zij doen dit zelfs vaker dan Belgische vrachtauto's. Als ook het binnenlands vervoer wordt meegeteld, rijden Belgische vrachtwagens wel het vaakst over Belgische wegen. Van de buitenlandse vrachtwagens rijden ook Duitse, Franse en Poolse vaak van en naar België.



Alleen al vanuit Nederland werd in 2015 ruim 1,9 miljoen keer door Nederlandse vrachtauto's naar België gereden. Meer dan de helft van deze ritten ging naar de provincies Antwerpen en Belgisch-Limburg. Het Antwerps havengebied werd met bijna 330 duizend ritten het meest aangedaan.

Hoe schoner hoe goedkoper
Nederlandse vrachtvoertuigen maakten bij vier van de vijf ritten in België gebruik van een voertuig uit de schoonste milieuklassen, Euro V of VI. De emissienorm van de vrachtauto bepaalt de hoogte van de kilometerheffing die de Belgen op 1 april invoeren.



België ook vaak doorvoerland
Naast ritten van en naar België rijden Nederlandse vrachtwagens ook veelvuldig over Belgische wegen van en naar andere internationale bestemmingen. Belangrijke bestemmingen daarbij zijn Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Van en naar Frankrijk wordt het meest gereden, in 2015 bijna 700 duizend ritten.

Bron: CBS

Publicatiedatum: