Steeds meer onbewerkte AGF in Britse retail

Britse supermarkten spelen in op de trend van onbewerkt eten, oftewel clean eating met productinnovaties in het groenten- en fruitsegment. Het gaat bij deze trend om het eten van gezonde voeding waarbij veel groente en fruit wordt gegeten en geen toegevoegde stoffen zoals suiker of conserveringsmiddelen worden geconsumeerd.

Sappen
De clean eating trend heeft bijgedragen aan de groeiende populariteit van juicing, het zelf persen van sappen. Volgens marktonderzoekers IRI steeg de verkoop van blenders en juicers in supermarkten met maar liefst 49 procent in 2015. De verkoop van bereide vruchtensappen is dezelfde periode met 4 procent afgenomen. Een toenemend aantal consumenten prefereert zelfgemaakte verse sappen boven die van de supermarkt. Vruchtensappen uit de supermarkt bevatten vaak meer suikers, dus het uitsluiten hiervan sluit goed aan op de clean eating trend.

Avocado's
Volgens het vakblad The Grocer verklaart deze trend ook de toegenomen verkoop van zacht fruit en groene bladgroenten als spinazie en kool. In 2015 steeg volgens IRI de verkoop in supermarkten van avocado's met 31 procent en spinazie met 21 procent. Leveranciers spelen in op de clean eating trend met productinnovaties. Het Britse Gilfresh is gestart met de marketing van zogenaamde juicing packs. De juicing packs bieden verschillende combinaties van groente en fruit met een speciale mix voor smoothies of gezonde sappen.

Voedselverspilling
De derde grootste supermarktketen in het VK, Asda, heeft onlangs aangekondigd de trend van clean eating te gaan combineren met het tegengaan van voedselverspilling door broccolibladeren te gaan verkopen. Broccolibladeren worden genoemd als nieuwe voedseltrend omdat ze zeer veel vitaminen bevatten en erg smaakvol zijn. Broccoli bestaat voor 70 procent uit zijn bladeren, die normaal niet worden gebruikt. Supermarkten spelen handig in op de laatste voedseltrends die zich richten op een verantwoordelijke levensstijl, zowel voor de consument zelf als voor de omgeving. De big four supermarktketens zijn bijvoorbeeld dit jaar gestart met de verkoop, tegen een lagere prijs, van een assortiment van zogenaamde 'misvormde' groente die anders niet in de supermarkt zouden zijn beland. Asda heeft een nieuwe gezinsverpakking misvormde groente, de 'Wonky Veg Box', gelanceerd, en Tesco introduceert een nieuw assortiment misvormde groente met het label 'Perfectly Imperfect'.

Bron: Agroberichten Buitenland


Publicatiedatum :



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© UienNieuws.nl 2018