Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Greenpeace wil inzet retail tegen bijensterfte

In Nederland zijn supermarkten het belangrijkste afzetkanaal voor AGF en hebben ze een dominante positie in de voedselketen. Hun handelswijze draagt bij aan de teloorgang van wilde bijen en andere bestuivers door intensieve landbouwmethoden, overmatig gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en te weinig biodiversiteit op de akkers, in de boomgaarden en in de kassen. De gevolgen voor bijen, bestuivers en andere nuttige insecten zijn desastreus. Hoog tijd dat de supermarkten zich inzetten om bijvriendelijke en duurzame landbouw ook in Nederland te bevorderen, aldus milieuorganisatie Greenpeace in het rapport 'Bijensterfte in het schap'.

De Nederlandse supermarkten maken goede sier met biologische producten, maar die maken slechts zo'n 3% uit van de omzet. Het gaat om die andere 97%, waar aanzienlijke stappen kunnen worden gezet. Greenpeace vindt het belangrijk dat de boeren niet de rekening van de broodnodige verduurzaming gepresenteerd krijgen, maar beter worden betaald voor een duurzamer product.

Herman van Bekkem, woordvoerder van Greenpeace: "Supermarkten kunnen hun beleid verbeteren door een aantal schadelijke bestrijdingsmiddelen met voorrang uit hun keten te bannen en te zorgen dat zij geen schade meer aanrichten aan bestuivers, biodiversiteit en milieu. Innovatieve boeren tonen in de praktijk aan dat een duurzame landbouw heel goed mogelijk is en moeten daarvoor eerlijker beloond worden. Zij steken hun nek uit voor de toekomst van ons voedsel. Het zou de supermarkten sieren als ze deze boeren zouden ondersteunen."

Bron: Greenpeace

Publicatiedatum: 6-5-2016

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

25-5-2018 Boodschappen doen in 2025
25-5-2018 Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai
24-5-2018 "Voedsel alweer weggegeven voor dumpprijzen"
24-5-2018 Aldi en Lidl zijn meest dynamische ketens van Portugal
24-5-2018 Norma breidt gezond groenten en fruit merkassortiment steeds verder uit
24-5-2018 Tesco verwijdert onduidelijke houdbaarheidsdata
23-5-2018 Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten
23-5-2018 Topomzet supermarkten door lang Pinksterweekend
23-5-2018 “PlanetProof dwingt handel tot meer transparantie”
22-5-2018 Vraagtekens bij fusie tussen Sainsbury's en Asda
22-5-2018 Walmart ziet online verkoop stijgen
22-5-2018 Marks & Spencer sluit winkels
22-5-2018 AGF Monitor week 20
22-5-2018 Co-op haalt "last-minute" groenten en fruit uit schappen
22-5-2018 Deense supermarktketen Rema 1000 verkoopt lelijke groenten
22-5-2018 Denemarken: Dagligbrugsen biedt alles voor een gezonde maaltijd
18-5-2018 Dansk Supermarked verandert naam naar Salling Group
18-5-2018 Basisscholen aan de slag met Lidl moestuin startpakket
18-5-2018 "Met enkel een stempel maak je geen merk"
17-5-2018 Italiaanse Coop draaide vorig jaar verlies