Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Greenpeace wil inzet retail tegen bijensterfte

In Nederland zijn supermarkten het belangrijkste afzetkanaal voor AGF en hebben ze een dominante positie in de voedselketen. Hun handelswijze draagt bij aan de teloorgang van wilde bijen en andere bestuivers door intensieve landbouwmethoden, overmatig gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en te weinig biodiversiteit op de akkers, in de boomgaarden en in de kassen. De gevolgen voor bijen, bestuivers en andere nuttige insecten zijn desastreus. Hoog tijd dat de supermarkten zich inzetten om bijvriendelijke en duurzame landbouw ook in Nederland te bevorderen, aldus milieuorganisatie Greenpeace in het rapport 'Bijensterfte in het schap'.

De Nederlandse supermarkten maken goede sier met biologische producten, maar die maken slechts zo'n 3% uit van de omzet. Het gaat om die andere 97%, waar aanzienlijke stappen kunnen worden gezet. Greenpeace vindt het belangrijk dat de boeren niet de rekening van de broodnodige verduurzaming gepresenteerd krijgen, maar beter worden betaald voor een duurzamer product.

Herman van Bekkem, woordvoerder van Greenpeace: "Supermarkten kunnen hun beleid verbeteren door een aantal schadelijke bestrijdingsmiddelen met voorrang uit hun keten te bannen en te zorgen dat zij geen schade meer aanrichten aan bestuivers, biodiversiteit en milieu. Innovatieve boeren tonen in de praktijk aan dat een duurzame landbouw heel goed mogelijk is en moeten daarvoor eerlijker beloond worden. Zij steken hun nek uit voor de toekomst van ons voedsel. Het zou de supermarkten sieren als ze deze boeren zouden ondersteunen."

Bron: Greenpeace

Publicatiedatum: 6-5-2016

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

20-7-2018 Ocado gebruikt nieuwe robottechnologie
20-7-2018 Sluipt de gele olifant weg bij de blauwe reus?
20-7-2018 PLUS wil af van plastic
20-7-2018 AH introduceert premium AGF-lijn: Uitblinkers
20-7-2018 Colruyt Group breidt toepassing van SmartWithFood-app verder uit
19-7-2018 Carrefour promoot lokaal aanbod
19-7-2018 EmtÚ verdubbelt winst tot vier miljoen
19-7-2018 Groeicijfers Jan Linders overtreffen de markt met sterk eerste half jaar
18-7-2018 Discounters in opmars in Europa
18-7-2018 Volumeverkoop bij Tangermarkt
17-7-2018 Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa
17-7-2018 Franse waakhond neemt supers onder de loep
17-7-2018 Jumbo opent nieuwe Foodmarkt in Groningen
17-7-2018 Kaufland ondersteunt Slowaakse telers
16-7-2018 Boodschappen bestellen in het vliegtuig: Transavia en AH testen Appie Fly
16-7-2018 Aldi publiceert internationaal klimaatbeleid
16-7-2018 Duitse vakbond roept op tot staking bij Metro
16-7-2018 AGF Monitor week 28
16-7-2018 Clips op agf-afdeling met reclamemogelijkheid
13-7-2018 Gekke aardbeien bij Delhaize