Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ben de Nijs, Hazera:

"Wereldwijde groei uienconsumptie biedt grote kansen uienteelt"

Tholen - Afgelopen week nam een internationaal gezelschap deel aan de studietour van Hazera in Californië. Hierbij stond de uienveredeling, productie, verwerking en afzet in Californië (VS) centraal. De tour begon op 18 april met presentaties van Ben de Nijs (Regional Product Manager Onion) en Bob Munger (Commercial Manager VS) vertelden over de Amerikaanse activiteiten van Hazera, dat een marktaandeel van 12% heeft op de wereldmarkt van uienzaad.


Klik hier voor een uitvergroting

"Onze hybride rassen zijn het resultaat van tientallen jaren onderzoek en omvatten het totale assortiment van extra langedaguien, zoals de Nederlandse Rijnsburgers inclusief de plantuien, de langedaguien – onderverdeeld in hard-globe en Spaans, de Intermediairedag, de kortedaguien en overwinteringsuien. In deze categorieën bieden we witte, rode, roze en gele uien aan voor de verschillende geografische gebieden met de verschillende klimatologische omstandigheden", vertelt Ben, die als product manager de schakel tussen veredeling en verkoop vormt. De verkoop van de Hazera uienzaden aan telers gebeurt voornamelijk door distributeurs (dealers) die met hun verkoopteams een goede spreiding hebben over het immense land. 


Ben de Nijs op archieffoto in Nederland

Doorbraakrassen
"Voordat Hazera rassen op de markt brengt worden deze nauwlettend gescreend op essentiële eigenschappen als betrouwbaarheid, hoge opbrengst, hardheid, uniformiteit en continuïteit voor de teler. Inmiddels bieden we wereldwijd uien met de beste bewaarbaarheid die daarnaast ook een hoge opbrengst geven. Onze doorbraakrassen waren Centro en Dormo (extra lange dag) en Taresco (lange dag). Alhoewel de producteigenschappen voor kortedaguien iets verschilt, zien we dat hardheid en huid ook hier belangrijkere aspecten worden voor dit gewastype. Deze aspecten maken de uien geschikt voor mechanische oogst."


Bob Munger

Bob Munger - 40 jaar actief in de Amerikaanse zaadbusiness - gaf een toelichting op de Amerikaanse uienteelt, die inmiddels zo'n ruim 45.000 hectare omvat. De grootste teeltgebieden zijn gevestigd in de staten, Washington, Idaho, Californië, Texas en Georgia. Veel uien worden voor de binnenlandse markt geteeld, maar sommige teeltgebieden hebben vaste aftrek naar het buitenland, waaronder Azië vanuit het Pacifische noordwesten (Washington, Oregon en Idaho). Import vindt er omgekeerd ook plaats, met name vanuit landen als Peru. De teelt van biologische uien vertoont een geleidelijke groei. Hoewel de platte uien en roze uien een niche-markt vormen, zijn het wel sterke markten die steeds meer in een behoefte voorzien.

Het veredelingsprogramma van Hazera in Californië veredelt gele en rode uien met de focus op de Amerikaanse markt. Proefvelden zijn onder andere in Californië, Texas, Georgia, maar ook in Mexico. In Mexico is de witte ui populair, Hazera legt hier in Mexico dan ook de focus op. Veredelaar Pablo gaf op het demoveld van Hazera in Californië aan dat voor het veredelingswerk geduld een belangrijkste vereiste is. "Het duurt misschien drie tot vijf jaar om een hybride te ontwikkelen, maar voor een ras volledig commercieel is kan dat soms wel tot twintig jaar duren. Daarbij zorgen de verschillende weersomstandigheden voor andere behoeftes. In Texas en Mexico kan er soms veel regen vallen, hier in Californië hebben we een tekort."


Veredelaar Pablo

Omdat de Amerikaanse uien voornamelijk hun weg vinden naar de verwerkende industrie, zijn de criteria anders dan elders in de wereld. In tegenstelling tot de Europese teelt is bij kortedaguien de bewaarbaarheid een minder belangrijk criterium. "Een ras kan er fantastisch uitzien, maar als het geen productie geeft, krijgen we toch een no-go", legde de veredelaar uit. Daarbij wordt ook de huidvastheid een steeds belangrijker item. "Vanwege de toenemende arbeidskosten kunnen we hier niet eeuwig handmatig blijven oogsten voor de verse markt. We werken dan ook hard aan de ontwikkeling van een kortedagui, die machinaal te oogsten is, maar daarin zijn we niet de enige."



Ziekteresistentie
Ook ziekteresistentie vormen een belangrijk aandachtspunt. De voorgangers van Hazera begonnen al in 1986 met het ontwikkelen van ziekteresistentie. "Een doorbraak was de introductie van hoge resistentie tegen valse meeldauw, een verwoestende aandoening, die een volledige oogst kan vernietigen. Ons ras Santero, die deze resistentie biedt, werd ook verwelkomd door biologische telers, die veel last hadden van valse meeldauw. Momenteel anticiperen wij verder op de wereldwijde toenemende ziektedruk door rassen te ontwikkelen met resistentie tegen Pink Root en Fusarium. Onze recente introductie, Miss Scarlett, doet het redelijk op Pinkroot aangetaste gronden. Bijkomend voordeel is dat het ras erg vroeg is, waardoor die vroeg op de verse rode markt kan zijn."



Afsluitend aan de tour gaf Ben de Nijs nog een presentatie over de wereldwijde kansen van de ui, in termen van areaal - 2.500.000 hectare / 80 miljoen ton - de tweede groente ter wereld en in termen van wereldwijde handel zelfs het grootste product. "De bevolkingsaantallen stijgen het hardste in de gebieden waar veel uien worden geconsumeerd, waarbij Libië de koploper is. Daarom is onze verwachting dat de gemiddelde consumptie zal stijgen van de 6,2 kg die wereldwijd per persoon gegeten werd naar 9,5 kg in 2050. Die groei van de uienconsumptie biedt grote kansen voor de uienteelt. Verder voorzien wij een sterke consumptiegroei van met name rode uien en verwachten we dat de ui een belangrijkere rol gaat spelen in convenience-food."



Voor meer informatie:
Ben de Nijs
Regional Product Manager Root & Bulb
Hazera
M (US): +1 863 303 2974
M (NL): +31 (0) 6 4387 0326
E: ben.de.nijs@hazera.com
www.hazera.com