Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Jubileum: Linde Hydrostaat bestaat 60 jaar

De in 1842 geboren Carl von Linde was een voorloper op het gebied van techniek. In een periode van grote technologische ontwikkelingen richtte hij zich onder meer op koeltechnieken, maar zijn echte doorbraak kwam na de introductie van de Hydrostaat, een type heftruck met hydrostatische aandrijving. De eerste heftruck die volgens dit aandrijvingsconcept in gebruik werd genomen, was de Hubtrack H3K. Een voor die tijd revolutionair concept, waarvan het basisprincipe nog altijd zichtbaar is.
 
Het idee achter de Linde Hydrostaat aandrijving
De meeste Linde heftrucks met een verbrandingsmotor tot 18 ton maken gebruik van de Linde Hydrostaat aandrijving. Bij deze aandrijving zijn er minder bewegende delen in de vorm van tandwielen en andere mechanische overbrengingen dan bij hydrodynamische aandrijvingen. De kracht van de Hydrostaat motor wordt via de verstelbare hydrauliekpomp overgedragen aan olie en die geeft deze energie door aan hydromotoren bij de aandrijfwielen. Via de twee pedalen voor het vooruit en achteruit rijden kan de chauffeur de richting van de oliestroom bepalen. Deze pedalen functioneren vanwege de gesloten kringloop ook als rem. Dat betekent ook dat de truck remt wanneer je het rijpedaal loslaat. De olie staat dan immers stil. Maar het ontbeert de Hydrostaat niet alleen aan separate remmen; door de rechtstreekse koppeling van de pomp aan de hydromotoren via hydrauliekslangen, zijn ook een koppeling of een versnellingsbak niet nodig.

Doorgevoerde wijzigingen

Ondanks het feit dat het basisprincipe achter de hydrostatische aandrijving ongewijzigd is, zijn er in de loop der tijd wel verbeteringen doorgevoerd. De meest recente daarvan is de overstap van hoge naar lage snelheidsmotoren. Een laag toerental hydraulische motoren van 170 rpm wordt nu gebruikt voor de aandrijving van de wielen. Een aanzienlijke verbetering als je realiseert dat daarvoor voorheen een toerental van maar liefst 3500 rpm nodig was. Mede daarom zijn de heftrucks nu zuiniger en stiller geworden.

Toepassingen bij werkzaamheden

De Linde Hydrostaat reageert direct bij snelheidswijzigingen of veranderingen in de stroomrichting. Daarom zijn ze geschikt voor zowel langere afstanden op hoge snelheden, als kort cyclisch werk (laden en lossen), waarin de chauffeur voortdurend van richting verandert. Daarbuiten is de heftruck geschikt voor het vervoer van zware materialen.

Meer informatie:
Motrac Linde
W: www.motraclinde.nl
E: marketing@motraclinde.nl
T: +31 (0)88 73 77 800

Publicatiedatum: 10-5-2016

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-9-2017 Haven Rotterdam start fieldlab voor blockchain technologie
22-9-2017 30 nachten hinder op Antwerpse ring richting Gent
22-9-2017 17e hulpgoederentransport vanuit Hedel naar Oost-Europa.
20-9-2017 Frankrijk: Protestacties wegvervoer op 21 en 25 september
20-9-2017 Prinsjesdag 2017: Dit gaat er veranderen
19-9-2017 40% gecontroleerde vrachtwagens in overtreding tijdens Benelux-controle
18-9-2017 Swazilands eerste rechtstreekse verscheping van container met avocado's naar GB geslaagd
15-9-2017 Volkswagen Group maakt vanaf 2030 van elke auto elektrisch model
15-9-2017 Uien, perziken, druiven en sinaasappel over de A16
15-9-2017 Verladers betalen verhoging cao-loon chauffeurs
14-9-2017 Duitsland past regels winterbanden vrachtverkeer aan
14-9-2017 Brand in vrachtwagen bij DC Lidl
14-9-2017 TLN: Grote groei in transportsector zorgt voor tekort aan arbeidskrachten
14-9-2017 Zes vluchtelingen verstopt in vrachtwagen vol snijbonen
13-9-2017 Kuehne + Nagel breidt capaciteit uit in Geel
12-9-2017 Haven Duinkerke wil Peruaans fruit van Rotterdam afpakken
12-9-2017 Zes op tien automobilisten kan auto op parkeerplaats niet meer vinden
11-9-2017 Nieuwe strengere eisen voor winterbanden in Duitsland
11-9-2017 Mark van Mierlo nieuwe eigenaar A. Kanters Internationaal Transport
8-9-2017 "Snelweg dreunt 2 keer zo hard als 30 jaar geleden"