Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Jubileum: Linde Hydrostaat bestaat 60 jaar

De in 1842 geboren Carl von Linde was een voorloper op het gebied van techniek. In een periode van grote technologische ontwikkelingen richtte hij zich onder meer op koeltechnieken, maar zijn echte doorbraak kwam na de introductie van de Hydrostaat, een type heftruck met hydrostatische aandrijving. De eerste heftruck die volgens dit aandrijvingsconcept in gebruik werd genomen, was de Hubtrack H3K. Een voor die tijd revolutionair concept, waarvan het basisprincipe nog altijd zichtbaar is.
 
Het idee achter de Linde Hydrostaat aandrijving
De meeste Linde heftrucks met een verbrandingsmotor tot 18 ton maken gebruik van de Linde Hydrostaat aandrijving. Bij deze aandrijving zijn er minder bewegende delen in de vorm van tandwielen en andere mechanische overbrengingen dan bij hydrodynamische aandrijvingen. De kracht van de Hydrostaat motor wordt via de verstelbare hydrauliekpomp overgedragen aan olie en die geeft deze energie door aan hydromotoren bij de aandrijfwielen. Via de twee pedalen voor het vooruit en achteruit rijden kan de chauffeur de richting van de oliestroom bepalen. Deze pedalen functioneren vanwege de gesloten kringloop ook als rem. Dat betekent ook dat de truck remt wanneer je het rijpedaal loslaat. De olie staat dan immers stil. Maar het ontbeert de Hydrostaat niet alleen aan separate remmen; door de rechtstreekse koppeling van de pomp aan de hydromotoren via hydrauliekslangen, zijn ook een koppeling of een versnellingsbak niet nodig.

Doorgevoerde wijzigingen

Ondanks het feit dat het basisprincipe achter de hydrostatische aandrijving ongewijzigd is, zijn er in de loop der tijd wel verbeteringen doorgevoerd. De meest recente daarvan is de overstap van hoge naar lage snelheidsmotoren. Een laag toerental hydraulische motoren van 170 rpm wordt nu gebruikt voor de aandrijving van de wielen. Een aanzienlijke verbetering als je realiseert dat daarvoor voorheen een toerental van maar liefst 3500 rpm nodig was. Mede daarom zijn de heftrucks nu zuiniger en stiller geworden.

Toepassingen bij werkzaamheden

De Linde Hydrostaat reageert direct bij snelheidswijzigingen of veranderingen in de stroomrichting. Daarom zijn ze geschikt voor zowel langere afstanden op hoge snelheden, als kort cyclisch werk (laden en lossen), waarin de chauffeur voortdurend van richting verandert. Daarbuiten is de heftruck geschikt voor het vervoer van zware materialen.

Meer informatie:
Motrac Linde
W: www.motraclinde.nl
E: marketing@motraclinde.nl
T: +31 (0)88 73 77 800

Publicatiedatum: 10-5-2016

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-6-2018 Vrachtwagen verliest lading: wegdek bezaaid met fruit
22-6-2018 TLN wil 50 tons vrachtwagens in Benelux
21-6-2018 Snelheidslimiet op Franse binnenwegen naar 80 km/u
21-6-2018 GPS-Buddy introduceert magnetische asset tracking systemen
21-6-2018 Standvastig dankzij Active Stability Control
20-6-2018 Onwel geworden chauffeur ramt pand The Greenery Bleiswijk
20-6-2018 Stakingen/acties in Europa
19-6-2018 Minister verwerpt reddingsplan vrachtvluchten Schiphol
19-6-2018 Maasvlakte 2 vijf jaar in gebruik
19-6-2018 Eerste stap naar onbemand varen in haven van Antwerpen
18-6-2018 Milieu-impact transportsector Europa
18-6-2018 Vanaf 1 juli: tol op de Duitse Bundesstrassen
18-6-2018 Europa stelt aanpassing dossiers cabotage en detachering uit
18-6-2018 TLV wil totaalgewicht van 50 ton toelaten
15-6-2018 Duitsland gaat investeringen in alternatieve brandstof belonen
15-6-2018 Met Railport Antwerpen wil haven naar verdubbeling spoorvervoer
15-6-2018 Aldi SŁd start met vrachtwagens op aardgas
14-6-2018 Maersk doet haven Almeria aan
14-6-2018 "Logistieke managers moeten steeds meer kennis hebben van IT"
13-6-2018 HSF test intermodaal transport