Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Jubileum: Linde Hydrostaat bestaat 60 jaar

De in 1842 geboren Carl von Linde was een voorloper op het gebied van techniek. In een periode van grote technologische ontwikkelingen richtte hij zich onder meer op koeltechnieken, maar zijn echte doorbraak kwam na de introductie van de Hydrostaat, een type heftruck met hydrostatische aandrijving. De eerste heftruck die volgens dit aandrijvingsconcept in gebruik werd genomen, was de Hubtrack H3K. Een voor die tijd revolutionair concept, waarvan het basisprincipe nog altijd zichtbaar is.
 
Het idee achter de Linde Hydrostaat aandrijving
De meeste Linde heftrucks met een verbrandingsmotor tot 18 ton maken gebruik van de Linde Hydrostaat aandrijving. Bij deze aandrijving zijn er minder bewegende delen in de vorm van tandwielen en andere mechanische overbrengingen dan bij hydrodynamische aandrijvingen. De kracht van de Hydrostaat motor wordt via de verstelbare hydrauliekpomp overgedragen aan olie en die geeft deze energie door aan hydromotoren bij de aandrijfwielen. Via de twee pedalen voor het vooruit en achteruit rijden kan de chauffeur de richting van de oliestroom bepalen. Deze pedalen functioneren vanwege de gesloten kringloop ook als rem. Dat betekent ook dat de truck remt wanneer je het rijpedaal loslaat. De olie staat dan immers stil. Maar het ontbeert de Hydrostaat niet alleen aan separate remmen; door de rechtstreekse koppeling van de pomp aan de hydromotoren via hydrauliekslangen, zijn ook een koppeling of een versnellingsbak niet nodig.

Doorgevoerde wijzigingen

Ondanks het feit dat het basisprincipe achter de hydrostatische aandrijving ongewijzigd is, zijn er in de loop der tijd wel verbeteringen doorgevoerd. De meest recente daarvan is de overstap van hoge naar lage snelheidsmotoren. Een laag toerental hydraulische motoren van 170 rpm wordt nu gebruikt voor de aandrijving van de wielen. Een aanzienlijke verbetering als je realiseert dat daarvoor voorheen een toerental van maar liefst 3500 rpm nodig was. Mede daarom zijn de heftrucks nu zuiniger en stiller geworden.

Toepassingen bij werkzaamheden

De Linde Hydrostaat reageert direct bij snelheidswijzigingen of veranderingen in de stroomrichting. Daarom zijn ze geschikt voor zowel langere afstanden op hoge snelheden, als kort cyclisch werk (laden en lossen), waarin de chauffeur voortdurend van richting verandert. Daarbuiten is de heftruck geschikt voor het vervoer van zware materialen.

Meer informatie:
Motrac Linde
W: www.motraclinde.nl
E: marketing@motraclinde.nl
T: +31 (0)88 73 77 800

Publicatiedatum: 10-5-2016

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-2-2018 Zwaar vervoer op waterstof de toekomst?
22-2-2018 Netto Marken-Discount test duurzame CO2-transporttechnologie
22-2-2018 Kortere reistijd vanwege afnemend poolijs
21-2-2018 Verkeersintensiteit nauwelijks toegenomen sinds 2015
21-2-2018 Nieuwe kade voor verdere groei Stena Line
20-2-2018 Allers Bedrijfswagens Venlo levert nieuwe DAF aan Kempen Transport
20-2-2018 Kingtrans wilt zich meer richten op AGF transport
19-2-2018 Maersk bestelt nog twee zeereuzen
19-2-2018 Plus verduurzaamt wagenpark met dubbeldekstrailers
19-2-2018 Moeten chauffeurs de weg op tijdens een storm?
16-2-2018 Russen achter cyberaanval Maersk en APM Terminals
15-2-2018 Rotterdamse haven ziet containeroverslag sterk groeien
14-2-2018 Is de trolley-truck het vervoermiddel van de toekomst?
14-2-2018 DB Schenker brengt eerste Chinese AGF-trein naar Moskou
13-2-2018 "Wij gaan het transport van vloeistoffen veranderen"
12-2-2018 Port of Antwerp mikt op 10 miljoen ton overslag
12-2-2018 Kansen voor peren per trein naar China
12-2-2018 Prins Transport bereikt akkoord overname Müller Fresh Food Logistics
7-2-2018 Met analyseren hele van big data is hele keten te verbeteren
6-2-2018 Groei in containervervoer Rotterdam