Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Jubileum: Linde Hydrostaat bestaat 60 jaar

De in 1842 geboren Carl von Linde was een voorloper op het gebied van techniek. In een periode van grote technologische ontwikkelingen richtte hij zich onder meer op koeltechnieken, maar zijn echte doorbraak kwam na de introductie van de Hydrostaat, een type heftruck met hydrostatische aandrijving. De eerste heftruck die volgens dit aandrijvingsconcept in gebruik werd genomen, was de Hubtrack H3K. Een voor die tijd revolutionair concept, waarvan het basisprincipe nog altijd zichtbaar is.
 
Het idee achter de Linde Hydrostaat aandrijving
De meeste Linde heftrucks met een verbrandingsmotor tot 18 ton maken gebruik van de Linde Hydrostaat aandrijving. Bij deze aandrijving zijn er minder bewegende delen in de vorm van tandwielen en andere mechanische overbrengingen dan bij hydrodynamische aandrijvingen. De kracht van de Hydrostaat motor wordt via de verstelbare hydrauliekpomp overgedragen aan olie en die geeft deze energie door aan hydromotoren bij de aandrijfwielen. Via de twee pedalen voor het vooruit en achteruit rijden kan de chauffeur de richting van de oliestroom bepalen. Deze pedalen functioneren vanwege de gesloten kringloop ook als rem. Dat betekent ook dat de truck remt wanneer je het rijpedaal loslaat. De olie staat dan immers stil. Maar het ontbeert de Hydrostaat niet alleen aan separate remmen; door de rechtstreekse koppeling van de pomp aan de hydromotoren via hydrauliekslangen, zijn ook een koppeling of een versnellingsbak niet nodig.

Doorgevoerde wijzigingen

Ondanks het feit dat het basisprincipe achter de hydrostatische aandrijving ongewijzigd is, zijn er in de loop der tijd wel verbeteringen doorgevoerd. De meest recente daarvan is de overstap van hoge naar lage snelheidsmotoren. Een laag toerental hydraulische motoren van 170 rpm wordt nu gebruikt voor de aandrijving van de wielen. Een aanzienlijke verbetering als je realiseert dat daarvoor voorheen een toerental van maar liefst 3500 rpm nodig was. Mede daarom zijn de heftrucks nu zuiniger en stiller geworden.

Toepassingen bij werkzaamheden

De Linde Hydrostaat reageert direct bij snelheidswijzigingen of veranderingen in de stroomrichting. Daarom zijn ze geschikt voor zowel langere afstanden op hoge snelheden, als kort cyclisch werk (laden en lossen), waarin de chauffeur voortdurend van richting verandert. Daarbuiten is de heftruck geschikt voor het vervoer van zware materialen.

Meer informatie:
Motrac Linde
W: www.motraclinde.nl
E: marketing@motraclinde.nl
T: +31 (0)88 73 77 800

Publicatiedatum: 10-5-2016

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

21-11-2017 Vandaag stakingsdag in Frankrijk
21-11-2017 File op A29 door tomaten op de weg
20-11-2017 Containers 30% koeler tijdens overzees transport met OTFLOW
20-11-2017 Brussels Airlines vervoert kwart meer vrachtvluchten van en naar Afrika
20-11-2017 Maersk wil lagere CO2 uitstoot scheepvaart
20-11-2017 "Kilometerheffing trucks snel invoeren voor effecten klimaat"
17-11-2017 Dreiging staking haven van Antwerpen
17-11-2017 Nieuwe witlof op weg
16-11-2017 Sectorplan succesvol: 2.600 nieuwe vrachtwagenchauffeurs
15-11-2017 AGF-sector kan met DHL voedselverspilling tegengaan
14-11-2017 Vijf manieren om brandstofkosten door personeel te beperken
14-11-2017 ALDI SÜD test alternatieve brandstoffen voor distributie
13-11-2017 Vertragingen AGF-transport vanwege stakingen Catalonië vallen mee
10-11-2017 Extra luchtvracht capaciteit positief voor Keniaanse groentenexport naar EU
9-11-2017 De vrachtwagen wordt steeds schoner
9-11-2017 "Continu ben ik op zoek naar nieuwe AGF-markten en -producten"
9-11-2017 CMA CGM eerste rederij die vloeibaar aardgas inzet
9-11-2017 TLN: "Pas op voor rijdende berovingen"
8-11-2017 CBS: Aandeel Nederlands vrachtvervoer in Europa gedaald
8-11-2017 Video: Vrachtwagen negeert rood licht en rijdt auto aan