Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




kosten weegplicht geschat op 200 tot 250 miljoen euro

Weegplicht maakt containervaart duurder

Van alle containers die op een schip worden geladen, moet vanaf 1 juli het gewicht bekend zijn. Deze nieuwe verplichting heeft grote gevolgen voor de hele vervoersketen. Zo krijgen verladers en expediteurs te maken met extra kosten om aan de nieuwe verplichting te voldoen en het is volgens Lodewijk Wisse, EVO-beleidsadviseur maritieme zaken, nog maar de vraag of zij die kunnen doorberekenen. Om het containervervoer over zee werkbaar en vooral betaalbaar te houden, roept EVO alle partijen in de keten op een bijdrage te leveren aan het vergroten van de veiligheid op zee en het terugdringen van het verlies van containers waarvoor deze regeling bedoeld is. De kosten van de weegplicht zijn ingeschat op 200 miljoen tot 250 miljoen euro.

Lege containers

Voordat de container aan boord van het schip mag worden geladen, moet het gewicht zijn vastgesteld. Dit mag op twee manieren: óf door fysiek wegen op een geijkte weegbrug, óf door het berekenen van het gewicht. De moeilijkheid en dus ook de kosten, zitten hem in de toevoeging van het gewicht van de lege container. Juist op dat deel van het totaalgewicht heeft de verlader geen invloed, maar moet het wel aan de gewichtsgegevens toevoegen.
Afzonderlijk registreren

Wisse: "Omdat rederijen geen lijsten blijken te hebben met de gewichten van lege containers, moeten deze alle afzonderlijk door de klant van de rederijen worden geregistreerd. Dat is bijna niet te doen." Containers met dezelfde afmetingen hoeven niet ook hetzelfde gewicht te hebben, onder meer omdat er verschillende soorten staal worden gebruikt.

Niet aan boord
Als het geverifieerde brutogewicht niet is vastgesteld, mag een container niet aan boord van het schip worden geladen. De verlader of expediteur moet het gewicht doorgeven aan de rederij, die het op zijn beurt weer aan de stuwadoor moet verstrekken. Pas dan mag de container aan boord van het schip worden geladen.
Afspraken

Het is dus vooral van belang dat alle partijen in de keten afspraken met elkaar maken over wie welke informatie communiceert en op welke wijze. Iedereen is erbij gebaat dat ook na 1 juli de containerafhandeling soepel verloopt.

Bron: EVO

Publicatiedatum: 13-5-2016

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-9-2017 Haven Rotterdam start fieldlab voor blockchain technologie
22-9-2017 30 nachten hinder op Antwerpse ring richting Gent
22-9-2017 17e hulpgoederentransport vanuit Hedel naar Oost-Europa.
20-9-2017 Frankrijk: Protestacties wegvervoer op 21 en 25 september
20-9-2017 Prinsjesdag 2017: Dit gaat er veranderen
19-9-2017 40% gecontroleerde vrachtwagens in overtreding tijdens Benelux-controle
18-9-2017 Swazilands eerste rechtstreekse verscheping van container met avocado's naar GB geslaagd
15-9-2017 Volkswagen Group maakt vanaf 2030 van elke auto elektrisch model
15-9-2017 Uien, perziken, druiven en sinaasappel over de A16
15-9-2017 Verladers betalen verhoging cao-loon chauffeurs
14-9-2017 Duitsland past regels winterbanden vrachtverkeer aan
14-9-2017 Brand in vrachtwagen bij DC Lidl
14-9-2017 TLN: Grote groei in transportsector zorgt voor tekort aan arbeidskrachten
14-9-2017 Zes vluchtelingen verstopt in vrachtwagen vol snijbonen
13-9-2017 Kuehne + Nagel breidt capaciteit uit in Geel
12-9-2017 Haven Duinkerke wil Peruaans fruit van Rotterdam afpakken
12-9-2017 Zes op tien automobilisten kan auto op parkeerplaats niet meer vinden
11-9-2017 Nieuwe strengere eisen voor winterbanden in Duitsland
11-9-2017 Mark van Mierlo nieuwe eigenaar A. Kanters Internationaal Transport
8-9-2017 "Snelweg dreunt 2 keer zo hard als 30 jaar geleden"