Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




kosten weegplicht geschat op 200 tot 250 miljoen euro

Weegplicht maakt containervaart duurder

Van alle containers die op een schip worden geladen, moet vanaf 1 juli het gewicht bekend zijn. Deze nieuwe verplichting heeft grote gevolgen voor de hele vervoersketen. Zo krijgen verladers en expediteurs te maken met extra kosten om aan de nieuwe verplichting te voldoen en het is volgens Lodewijk Wisse, EVO-beleidsadviseur maritieme zaken, nog maar de vraag of zij die kunnen doorberekenen. Om het containervervoer over zee werkbaar en vooral betaalbaar te houden, roept EVO alle partijen in de keten op een bijdrage te leveren aan het vergroten van de veiligheid op zee en het terugdringen van het verlies van containers waarvoor deze regeling bedoeld is. De kosten van de weegplicht zijn ingeschat op 200 miljoen tot 250 miljoen euro.

Lege containers

Voordat de container aan boord van het schip mag worden geladen, moet het gewicht zijn vastgesteld. Dit mag op twee manieren: ůf door fysiek wegen op een geijkte weegbrug, ůf door het berekenen van het gewicht. De moeilijkheid en dus ook de kosten, zitten hem in de toevoeging van het gewicht van de lege container. Juist op dat deel van het totaalgewicht heeft de verlader geen invloed, maar moet het wel aan de gewichtsgegevens toevoegen.
Afzonderlijk registreren

Wisse: "Omdat rederijen geen lijsten blijken te hebben met de gewichten van lege containers, moeten deze alle afzonderlijk door de klant van de rederijen worden geregistreerd. Dat is bijna niet te doen." Containers met dezelfde afmetingen hoeven niet ook hetzelfde gewicht te hebben, onder meer omdat er verschillende soorten staal worden gebruikt.

Niet aan boord
Als het geverifieerde brutogewicht niet is vastgesteld, mag een container niet aan boord van het schip worden geladen. De verlader of expediteur moet het gewicht doorgeven aan de rederij, die het op zijn beurt weer aan de stuwadoor moet verstrekken. Pas dan mag de container aan boord van het schip worden geladen.
Afspraken

Het is dus vooral van belang dat alle partijen in de keten afspraken met elkaar maken over wie welke informatie communiceert en op welke wijze. Iedereen is erbij gebaat dat ook na 1 juli de containerafhandeling soepel verloopt.

Bron: EVO

Publicatiedatum: 13-5-2016

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-6-2018 Vrachtwagen verliest lading: wegdek bezaaid met fruit
22-6-2018 TLN wil 50 tons vrachtwagens in Benelux
21-6-2018 Snelheidslimiet op Franse binnenwegen naar 80 km/u
21-6-2018 GPS-Buddy introduceert magnetische asset tracking systemen
21-6-2018 Standvastig dankzij Active Stability Control
20-6-2018 Onwel geworden chauffeur ramt pand The Greenery Bleiswijk
20-6-2018 Stakingen/acties in Europa
19-6-2018 Minister verwerpt reddingsplan vrachtvluchten Schiphol
19-6-2018 Maasvlakte 2 vijf jaar in gebruik
19-6-2018 Eerste stap naar onbemand varen in haven van Antwerpen
18-6-2018 Milieu-impact transportsector Europa
18-6-2018 Vanaf 1 juli: tol op de Duitse Bundesstrassen
18-6-2018 Europa stelt aanpassing dossiers cabotage en detachering uit
18-6-2018 TLV wil totaalgewicht van 50 ton toelaten
15-6-2018 Duitsland gaat investeringen in alternatieve brandstof belonen
15-6-2018 Met Railport Antwerpen wil haven naar verdubbeling spoorvervoer
15-6-2018 Aldi SŁd start met vrachtwagens op aardgas
14-6-2018 Maersk doet haven Almeria aan
14-6-2018 "Logistieke managers moeten steeds meer kennis hebben van IT"
13-6-2018 HSF test intermodaal transport