Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
kosten weegplicht geschat op 200 tot 250 miljoen euro

Weegplicht maakt containervaart duurder

Van alle containers die op een schip worden geladen, moet vanaf 1 juli het gewicht bekend zijn. Deze nieuwe verplichting heeft grote gevolgen voor de hele vervoersketen. Zo krijgen verladers en expediteurs te maken met extra kosten om aan de nieuwe verplichting te voldoen en het is volgens Lodewijk Wisse, EVO-beleidsadviseur maritieme zaken, nog maar de vraag of zij die kunnen doorberekenen. Om het containervervoer over zee werkbaar en vooral betaalbaar te houden, roept EVO alle partijen in de keten op een bijdrage te leveren aan het vergroten van de veiligheid op zee en het terugdringen van het verlies van containers waarvoor deze regeling bedoeld is. De kosten van de weegplicht zijn ingeschat op 200 miljoen tot 250 miljoen euro.

Lege containers

Voordat de container aan boord van het schip mag worden geladen, moet het gewicht zijn vastgesteld. Dit mag op twee manieren: óf door fysiek wegen op een geijkte weegbrug, óf door het berekenen van het gewicht. De moeilijkheid en dus ook de kosten, zitten hem in de toevoeging van het gewicht van de lege container. Juist op dat deel van het totaalgewicht heeft de verlader geen invloed, maar moet het wel aan de gewichtsgegevens toevoegen.
Afzonderlijk registreren

Wisse: "Omdat rederijen geen lijsten blijken te hebben met de gewichten van lege containers, moeten deze alle afzonderlijk door de klant van de rederijen worden geregistreerd. Dat is bijna niet te doen." Containers met dezelfde afmetingen hoeven niet ook hetzelfde gewicht te hebben, onder meer omdat er verschillende soorten staal worden gebruikt.

Niet aan boord
Als het geverifieerde brutogewicht niet is vastgesteld, mag een container niet aan boord van het schip worden geladen. De verlader of expediteur moet het gewicht doorgeven aan de rederij, die het op zijn beurt weer aan de stuwadoor moet verstrekken. Pas dan mag de container aan boord van het schip worden geladen.
Afspraken

Het is dus vooral van belang dat alle partijen in de keten afspraken met elkaar maken over wie welke informatie communiceert en op welke wijze. Iedereen is erbij gebaat dat ook na 1 juli de containerafhandeling soepel verloopt.

Bron: EVO
Publicatiedatum: