Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




kosten weegplicht geschat op 200 tot 250 miljoen euro

Weegplicht maakt containervaart duurder

Van alle containers die op een schip worden geladen, moet vanaf 1 juli het gewicht bekend zijn. Deze nieuwe verplichting heeft grote gevolgen voor de hele vervoersketen. Zo krijgen verladers en expediteurs te maken met extra kosten om aan de nieuwe verplichting te voldoen en het is volgens Lodewijk Wisse, EVO-beleidsadviseur maritieme zaken, nog maar de vraag of zij die kunnen doorberekenen. Om het containervervoer over zee werkbaar en vooral betaalbaar te houden, roept EVO alle partijen in de keten op een bijdrage te leveren aan het vergroten van de veiligheid op zee en het terugdringen van het verlies van containers waarvoor deze regeling bedoeld is. De kosten van de weegplicht zijn ingeschat op 200 miljoen tot 250 miljoen euro.

Lege containers

Voordat de container aan boord van het schip mag worden geladen, moet het gewicht zijn vastgesteld. Dit mag op twee manieren: ˇf door fysiek wegen op een geijkte weegbrug, ˇf door het berekenen van het gewicht. De moeilijkheid en dus ook de kosten, zitten hem in de toevoeging van het gewicht van de lege container. Juist op dat deel van het totaalgewicht heeft de verlader geen invloed, maar moet het wel aan de gewichtsgegevens toevoegen.
Afzonderlijk registreren

Wisse: "Omdat rederijen geen lijsten blijken te hebben met de gewichten van lege containers, moeten deze alle afzonderlijk door de klant van de rederijen worden geregistreerd. Dat is bijna niet te doen." Containers met dezelfde afmetingen hoeven niet ook hetzelfde gewicht te hebben, onder meer omdat er verschillende soorten staal worden gebruikt.

Niet aan boord
Als het geverifieerde brutogewicht niet is vastgesteld, mag een container niet aan boord van het schip worden geladen. De verlader of expediteur moet het gewicht doorgeven aan de rederij, die het op zijn beurt weer aan de stuwadoor moet verstrekken. Pas dan mag de container aan boord van het schip worden geladen.
Afspraken

Het is dus vooral van belang dat alle partijen in de keten afspraken met elkaar maken over wie welke informatie communiceert en op welke wijze. Iedereen is erbij gebaat dat ook na 1 juli de containerafhandeling soepel verloopt.

Bron: EVO

Publicatiedatum: 13-5-2016

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-2-2018 Zwaar vervoer op waterstof de toekomst?
22-2-2018 Netto Marken-Discount test duurzame CO2-transporttechnologie
22-2-2018 Kortere reistijd vanwege afnemend poolijs
21-2-2018 Verkeersintensiteit nauwelijks toegenomen sinds 2015
21-2-2018 Nieuwe kade voor verdere groei Stena Line
20-2-2018 Allers Bedrijfswagens Venlo levert nieuwe DAF aan Kempen Transport
20-2-2018 Kingtrans wilt zich meer richten op AGF transport
19-2-2018 Maersk bestelt nog twee zeereuzen
19-2-2018 Plus verduurzaamt wagenpark met dubbeldekstrailers
19-2-2018 Moeten chauffeurs de weg op tijdens een storm?
16-2-2018 Russen achter cyberaanval Maersk en APM Terminals
15-2-2018 Rotterdamse haven ziet containeroverslag sterk groeien
14-2-2018 Is de trolley-truck het vervoermiddel van de toekomst?
14-2-2018 DB Schenker brengt eerste Chinese AGF-trein naar Moskou
13-2-2018 "Wij gaan het transport van vloeistoffen veranderen"
12-2-2018 Port of Antwerp mikt op 10 miljoen ton overslag
12-2-2018 Kansen voor peren per trein naar China
12-2-2018 Prins Transport bereikt akkoord overname MŘller Fresh Food Logistics
7-2-2018 Met analyseren hele van big data is hele keten te verbeteren
6-2-2018 Groei in containervervoer Rotterdam