Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Ron Jongejan: "Wanneer stopt dit?"

Consternatie bij importeurs over scannen van containers in Rotterdamse haven

Importeur Ron Jongejan spreekt zijn verbazing uit over het scannen van containers op en rond de Rotterdamse haven. "Een voorbeeld: van de vijftien containers die we binnenkregen moesten er vijf worden gescand. De ene boot komt woensdagavond aan en een tweede donderdag, deze vertrekken donderdagavond en vrijdagmorgen. Vrijdag krijgen we een container vrij die we zelf mogen scannen (extern gelukkig). Regel is dat na 36 uur de douane de container vrijgeeft voor externe scan wat in de meeste gevallen gebeurt. Iedereen wijst naar elkaar maar iets oplossen doen ze niet. Ik vraag me ook af wat de Rotterdamse haven hiervan vindt? De andere containers gaan waarschijnlijk na het weekend vrij komen met de nodige extra kosten. Voor vijf keer overslag in het weekend praten we over circa 1.000 euro erbij. En we hebben dit nu wekelijks aan de hand, week in week uit. Helaas hebben we niet altijd de optie naar een andere haven te gaan."

"Nu hoor ik links en rechts van bedrijven die dezelfde problemen hebben. Dit moet gewoon stoppen. Ik ben niet tegen scans, maar de vertraging die het nu oploopt is niet normaal en niet anno 2016. Een oplossing kan zijn om de bedrijven die gecertificeerd zijn gewoon zelf te laten scannen of dat er eerder containers worden vrijgeven voor externe scans. De douane doet hier niets tegen en komt met reactie dat ze klachten vaker horen en dat ze de regels moeten naleven. Maar wij werken met bederfelijke goederen en gaan dan alles vertragen zodat we vijf dagen verder zijn. Er wordt ook gezegd dat het een kleine percentage is wat hieronder valt, maar bij bederfelijke goederen kan deze kleine vertraging grote gevolgen hebben."

"Voor mij is de schadepost vandaag alleen al 50.000 euro door klanten die afbestellen. En dan heb ik het nog niet over de waarde van de containers die staan de verpieteren. Dit is een drama voor bedrijven zoals wij. Het kost bergen geld en we kunnen niks meer verdienen en onze afspraken niet nakomen. Wanneer stopt dit?"

Voor meer informatie:
Ron Jongejan
Jaguacy Holland BV
Honderdland 312
2676 LV Maasdijk
Tel: +31 174 820265
Fax: +31 174 820399
info@jaguacy.nl
www.jaguacy.nl
www.jaguacy.com.br


Publicatiedatum: 13-5-2016

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

25-9-2017 "Verstekelingenproblematiek is een drama"
25-9-2017 TLN: "Invoering kilometerheffing voor alleen vrachtauto's slecht idee"
25-9-2017 Franse vrachtwagenchauffeurs blokkeren snelwegen
22-9-2017 Haven Rotterdam start fieldlab voor blockchain technologie
22-9-2017 30 nachten hinder op Antwerpse ring richting Gent
22-9-2017 17e hulpgoederentransport vanuit Hedel naar Oost-Europa.
20-9-2017 Frankrijk: Protestacties wegvervoer op 21 en 25 september
20-9-2017 Prinsjesdag 2017: Dit gaat er veranderen
19-9-2017 40% gecontroleerde vrachtwagens in overtreding tijdens Benelux-controle
18-9-2017 Swazilands eerste rechtstreekse verscheping van container met avocado's naar GB geslaagd
15-9-2017 Volkswagen Group maakt vanaf 2030 van elke auto elektrisch model
15-9-2017 Uien, perziken, druiven en sinaasappel over de A16
15-9-2017 Verladers betalen verhoging cao-loon chauffeurs
14-9-2017 Duitsland past regels winterbanden vrachtverkeer aan
14-9-2017 Brand in vrachtwagen bij DC Lidl
14-9-2017 TLN: Grote groei in transportsector zorgt voor tekort aan arbeidskrachten
14-9-2017 Zes vluchtelingen verstopt in vrachtwagen vol snijbonen
13-9-2017 Kuehne + Nagel breidt capaciteit uit in Geel
12-9-2017 Haven Duinkerke wil Peruaans fruit van Rotterdam afpakken
12-9-2017 Zes op tien automobilisten kan auto op parkeerplaats niet meer vinden