Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Ron Jongejan: "Wanneer stopt dit?"

Consternatie bij importeurs over scannen van containers in Rotterdamse haven

Importeur Ron Jongejan spreekt zijn verbazing uit over het scannen van containers op en rond de Rotterdamse haven. "Een voorbeeld: van de vijftien containers die we binnenkregen moesten er vijf worden gescand. De ene boot komt woensdagavond aan en een tweede donderdag, deze vertrekken donderdagavond en vrijdagmorgen. Vrijdag krijgen we een container vrij die we zelf mogen scannen (extern gelukkig). Regel is dat na 36 uur de douane de container vrijgeeft voor externe scan wat in de meeste gevallen gebeurt. Iedereen wijst naar elkaar maar iets oplossen doen ze niet. Ik vraag me ook af wat de Rotterdamse haven hiervan vindt? De andere containers gaan waarschijnlijk na het weekend vrij komen met de nodige extra kosten. Voor vijf keer overslag in het weekend praten we over circa 1.000 euro erbij. En we hebben dit nu wekelijks aan de hand, week in week uit. Helaas hebben we niet altijd de optie naar een andere haven te gaan."

"Nu hoor ik links en rechts van bedrijven die dezelfde problemen hebben. Dit moet gewoon stoppen. Ik ben niet tegen scans, maar de vertraging die het nu oploopt is niet normaal en niet anno 2016. Een oplossing kan zijn om de bedrijven die gecertificeerd zijn gewoon zelf te laten scannen of dat er eerder containers worden vrijgeven voor externe scans. De douane doet hier niets tegen en komt met reactie dat ze klachten vaker horen en dat ze de regels moeten naleven. Maar wij werken met bederfelijke goederen en gaan dan alles vertragen zodat we vijf dagen verder zijn. Er wordt ook gezegd dat het een kleine percentage is wat hieronder valt, maar bij bederfelijke goederen kan deze kleine vertraging grote gevolgen hebben."

"Voor mij is de schadepost vandaag alleen al 50.000 euro door klanten die afbestellen. En dan heb ik het nog niet over de waarde van de containers die staan de verpieteren. Dit is een drama voor bedrijven zoals wij. Het kost bergen geld en we kunnen niks meer verdienen en onze afspraken niet nakomen. Wanneer stopt dit?"

Voor meer informatie:
Ron Jongejan
Jaguacy Holland BV
Honderdland 312
2676 LV Maasdijk
Tel: +31 174 820265
Fax: +31 174 820399
info@jaguacy.nl
www.jaguacy.nl
www.jaguacy.com.br


Publicatiedatum: 13-5-2016

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

25-6-2018 Strikte laad-lostijden frustreren vervoerders
25-6-2018 Innovatie van CMA CGM met TRAXENS op containertoezicht
25-6-2018 Luchtvrachtsector moet eigen standaard ontwikkelen
22-6-2018 Vrachtwagen verliest lading: wegdek bezaaid met fruit
22-6-2018 TLN wil 50 tons vrachtwagens in Benelux
21-6-2018 Snelheidslimiet op Franse binnenwegen naar 80 km/u
21-6-2018 GPS-Buddy introduceert magnetische asset tracking systemen
21-6-2018 Standvastig dankzij Active Stability Control
20-6-2018 Onwel geworden chauffeur ramt pand The Greenery Bleiswijk
20-6-2018 Stakingen/acties in Europa
19-6-2018 Minister verwerpt reddingsplan vrachtvluchten Schiphol
19-6-2018 Maasvlakte 2 vijf jaar in gebruik
19-6-2018 Eerste stap naar onbemand varen in haven van Antwerpen
18-6-2018 Milieu-impact transportsector Europa
18-6-2018 Vanaf 1 juli: tol op de Duitse Bundesstrassen
18-6-2018 Europa stelt aanpassing dossiers cabotage en detachering uit
18-6-2018 TLV wil totaalgewicht van 50 ton toelaten
15-6-2018 Duitsland gaat investeringen in alternatieve brandstof belonen
15-6-2018 Met Railport Antwerpen wil haven naar verdubbeling spoorvervoer
15-6-2018 Aldi SŁd start met vrachtwagens op aardgas