Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Frankrijk: Nieuwe generatie knoflooktelers

Oudere knoflooktelers beginnen met pensioen te gaan, terwijl knoflook steeds beter verkoopt. Daarom is een nieuwe generatie aan knoflooktelers opgestaan. 

David Marconato is 35 jaar oud en werkt nu 5 maanden op het teeltbedrijf van zijn vader in Solomiac. "Ik wachtte tot mijn oom met pensioen ging, omdat we op een klein teeltbedrijf zoals het onze niet genoeg inkomen zouden hebben gehad," legt hij uit. Hij zegt dat hij zowel uit noodzaak als uit keuze begon met het voortzetten van de knoflookteelt. Volgens Christiane Pieters van de Landbouwkamer is dit de voornaamste reden waarom jonge mensen zich richten op de knoflookteelt.

Omdat lokaal geteelde knoflook kan leunen op labels voor beschermde oorsprongsbenaming, zijn de prijzen van knoflook aantrekkelijker dan van bijvoorbeeld graansoorten. Zo heeft de witte knoflookvariƫteit Lomagne een beschermde oorsprongsbenaming, de roze Lautrec-knoflook een "Label Rouge" en heeft de paarse Cadours-knoflook per dit jaar een gecontroleerde oorsprongsbenaming. "In de afgelopen 10 jaar zijn we 20% van de productie in Frankrijk kwijtgeraakt. Het is daarom heel goed nieuws voor de sector als we telers kunnen vinden die aan de vraag van grote retailers kunnen voldoen," legt Pieters uit.

De nieuwe generatie aan knoflooktelers brengt ook nieuwe ideeƫn met zich mee. Fabrice Bianchini voegde zich in januari bij het familiebedrijf in Mauvezin. "We leveren werk van hoge kwaliteit en dat werk wil ik promoten," zegt hij. Fabrice overweegt om het teeltbedrijf open te stellen voor publiek om zo te laten zien hoe de productie tot stand komt. David Marconato is het eens met dit plan. "Vorig jaar kwamen toeristen langs om knoflook van ons bedrijf te kopen. Waarom zouden we ze weigeren? Het zorgt bovendien voor toegevoegde waarde voor het product."
Publicatiedatum: