Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kees Hanse (Week van de Akkerbouw)

"Bedroevend hoe weinig mensen weten"

Drie akkerbouwers op Schouwen-Duiveland stellen op 25 juni hun bedrijven open tijdens de Week van de Akkerbouw. 'We hebben een boodschap voor de consument', zeg Kees Hanse, één van de drie. 'Het is bedroevend hoe weinig mensen weten van de akkerbouw.'

'Wij willen laten zien wat zich achter onze deuren afspeelt en dat we duurzaam en verantwoord ons voedsel produceren', vertelt Hanse. De drie akkerbouwers werken samen omdat ze dan meer kunnen bieden, meer media-aandacht kunnen krijgen om mensen te trekken en effectiever kunnen overleggen met andere partijen. De VVV bijvoorbeeld houdt op die dag een fietsroute tussen de drie bedrijven. Ze zijn goed verspreid over het eiland: Jan Stouten in Oosterland, Gilles Klompe in Dreischor en Kees Hanse in Zierikzee. Ze zijn niet over één nacht ijs gegaan. Op de bedrijven staan meer dan vijftig ondernemers uit de akkerbouwketen en aanverwante sectoren, zoals een kok die gerechten maakt met het smaakvolle aardappelras Koopmans Blauwe. 'Wij willen mensen laten proeven dat ons voedsel een echte smaak heeft', zegt Hanse. 'Door alle bewerkingen en toevoegingen weten mensen niet meer hoe producten echt smaken. Mensen moeten opnieuw leren eten.'

Op elk bedrijf staat een thema centraal. Bij Klompe is dat de hele keten van akker tot mond, vooral gericht op spruiten en aardappelen. Bij Stouten is het 'van akker tot bakker', en bij Hanse kunnen bezoekers veel te weten komen over duurzaam ondernemen. Zo heeft hij asbest verwijderd, zonnepanelen geplaatst en windmolens gebouwd. Ook gebruikt hij de schimmel micorrhiza in de uienteelt om te kunnen besparen op kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen. Het trio mikt sterk op gezinnen met kinderen. Kinderen kunnen zich tijdens de open dag vermaken met creahoeken, springkussens, skelters, ponyrijden en pannenkoeken bakken. De man uit Zierikzee heeft het liefst dat mensen op de fiets komen. Voor elektrische fietsen is speciaal tijdens de open dag een oplaadpunt ingericht bij Hanse. 'Dat past ook bij duurzaam ondernemen.'

De akkerbouwers verwachten enkele duizenden bezoekers. Bij alle media in de ruime regio hebben ze al aan de bel getrokken. Een belangrijke doelgroep zijn dagjesmensen. Schouwen-Duiveland is erg in trek bij toeristen en dagjesmensen. Voor die groep moet het weer niet té mooi zijn, weten de akkerbouwers. Want dan rijden de mensen door naar het strand.

Een andere belangrijke doelgroep zijn de bewoners van het eiland zelf. Landbouw bepaalt het landschap op het eiland, maar toch weten de eilanders opvallend weinig van de sector, vindt Hanse. 'We denken wel dat ze al veel weten, maar als je ziet hoe weinig kinderen weten van sector, dat is bedroevend.'
Hanse merkt dat als 'natuurouder' van een basisschool en als bedrijf dat elk jaar meedoet aan de 'afvalroute' van een middelbare school. De leerlingen van die school bezoeken bedrijven uit diverse branches om te horen wat die doen met hun afval. 'Er is voor ons als telers een taak weggelegd.'

Bron: ZLTO
Publicatiedatum: