Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Scheefgroei in goederenvervoer agrosector

Onderzoek TLN bevestigt: meer inzet tractoren in goederenvervoer

TLN zet zich in voor eerlijke concurrentieverhoudingen. Dit betekent ook dat TLN constructief meedenkt met de overheid. De overheid wil vanuit overwegingen van verkeersveiligheid, handhaving en het economisch level playing field een reeks maatregelen treffen rondom tractoren.

Het doel is om de sterk achtergebleven regelgeving rondom tractoren meer in lijn te brengen met de positie die deze voertuigcategorie al jaren en in toenemende mate in het stads- en plattelandsverkeer inneemt.

Decennialange scheefgroei

Qua economisch level playing field peilde TLN eerder in 2011 onder haar leden in hoeverre de decennialange scheefgroei in regelgeving tussen tractor en bestuurder enerzijds en vrachtauto en chauffeur anderzijds leidt tot oneerlijke concurrentie.

Om een beeld te krijgen van de huidige stand van zaken, peilde TLN in mei 2016 opnieuw bij haar leden, wat de economische impact is van goederenvervoer door 'truckende tractoren'.

De uitkomsten van dit onderzoek (mei 2016) bevestigen de resultaten van 2011: De concurrentie door de inzet van tractoren heeft de afgelopen vijf jaar bij transportbedrijven die vrachtauto's inzetten wederom geleid tot verlies van opdrachten en zelfs klantverlies.

Kentekening en apk logisch én nodig

De eerste stappen naar een gelijker speelveld tussen tractoren en vrachtauto's, de afschaffing van rode diesel en de invoering van het T-rijbewijs, zijn sinds 2011 weliswaar gezet, maar blijken zoals verwacht op zichzelf staand nog onvoldoende.

Volgens TLN is de door de overheid geplande kentekenplicht (per 1-1-2017) en apk-plicht voor tractoren (per 20-5-2018) daarom niet alleen vanuit de oogpunten van verkeersveiligheid en handhaving, maar ook vanuit het nastreven van een economisch level playing field logisch én nodig.​

Bron: TLN

Publicatiedatum: 21-6-2016

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-2-2018 Zwaar vervoer op waterstof de toekomst?
22-2-2018 Netto Marken-Discount test duurzame CO2-transporttechnologie
22-2-2018 Kortere reistijd vanwege afnemend poolijs
21-2-2018 Verkeersintensiteit nauwelijks toegenomen sinds 2015
21-2-2018 Nieuwe kade voor verdere groei Stena Line
20-2-2018 Allers Bedrijfswagens Venlo levert nieuwe DAF aan Kempen Transport
20-2-2018 Kingtrans wilt zich meer richten op AGF transport
19-2-2018 Maersk bestelt nog twee zeereuzen
19-2-2018 Plus verduurzaamt wagenpark met dubbeldekstrailers
19-2-2018 Moeten chauffeurs de weg op tijdens een storm?
16-2-2018 Russen achter cyberaanval Maersk en APM Terminals
15-2-2018 Rotterdamse haven ziet containeroverslag sterk groeien
14-2-2018 Is de trolley-truck het vervoermiddel van de toekomst?
14-2-2018 DB Schenker brengt eerste Chinese AGF-trein naar Moskou
13-2-2018 "Wij gaan het transport van vloeistoffen veranderen"
12-2-2018 Port of Antwerp mikt op 10 miljoen ton overslag
12-2-2018 Kansen voor peren per trein naar China
12-2-2018 Prins Transport bereikt akkoord overname Müller Fresh Food Logistics
7-2-2018 Met analyseren hele van big data is hele keten te verbeteren
6-2-2018 Groei in containervervoer Rotterdam