Onderzoek TLN bevestigt: meer inzet tractoren in goederenvervoer
Het doel is om de sterk achtergebleven regelgeving rondom tractoren meer in lijn te brengen met de positie die deze voertuigcategorie al jaren en in toenemende mate in het stads- en plattelandsverkeer inneemt.
Decennialange scheefgroei
Qua economisch level playing field peilde TLN eerder in 2011 onder haar leden in hoeverre de decennialange scheefgroei in regelgeving tussen tractor en bestuurder enerzijds en vrachtauto en chauffeur anderzijds leidt tot oneerlijke concurrentie.
Om een beeld te krijgen van de huidige stand van zaken, peilde TLN in mei 2016 opnieuw bij haar leden, wat de economische impact is van goederenvervoer door 'truckende tractoren'.
De uitkomsten van dit onderzoek (mei 2016) bevestigen de resultaten van 2011: De concurrentie door de inzet van tractoren heeft de afgelopen vijf jaar bij transportbedrijven die vrachtauto's inzetten wederom geleid tot verlies van opdrachten en zelfs klantverlies.
Kentekening en apk logisch én nodig
De eerste stappen naar een gelijker speelveld tussen tractoren en vrachtauto's, de afschaffing van rode diesel en de invoering van het T-rijbewijs, zijn sinds 2011 weliswaar gezet, maar blijken zoals verwacht op zichzelf staand nog onvoldoende.
Volgens TLN is de door de overheid geplande kentekenplicht (per 1-1-2017) en apk-plicht voor tractoren (per 20-5-2018) daarom niet alleen vanuit de oogpunten van verkeersveiligheid en handhaving, maar ook vanuit het nastreven van een economisch level playing field logisch én nodig.
Bron: TLN