Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Scheefgroei in goederenvervoer agrosector

Onderzoek TLN bevestigt: meer inzet tractoren in goederenvervoer

TLN zet zich in voor eerlijke concurrentieverhoudingen. Dit betekent ook dat TLN constructief meedenkt met de overheid. De overheid wil vanuit overwegingen van verkeersveiligheid, handhaving en het economisch level playing field een reeks maatregelen treffen rondom tractoren.

Het doel is om de sterk achtergebleven regelgeving rondom tractoren meer in lijn te brengen met de positie die deze voertuigcategorie al jaren en in toenemende mate in het stads- en plattelandsverkeer inneemt.

Decennialange scheefgroei

Qua economisch level playing field peilde TLN eerder in 2011 onder haar leden in hoeverre de decennialange scheefgroei in regelgeving tussen tractor en bestuurder enerzijds en vrachtauto en chauffeur anderzijds leidt tot oneerlijke concurrentie.

Om een beeld te krijgen van de huidige stand van zaken, peilde TLN in mei 2016 opnieuw bij haar leden, wat de economische impact is van goederenvervoer door 'truckende tractoren'.

De uitkomsten van dit onderzoek (mei 2016) bevestigen de resultaten van 2011: De concurrentie door de inzet van tractoren heeft de afgelopen vijf jaar bij transportbedrijven die vrachtauto's inzetten wederom geleid tot verlies van opdrachten en zelfs klantverlies.

Kentekening en apk logisch én nodig

De eerste stappen naar een gelijker speelveld tussen tractoren en vrachtauto's, de afschaffing van rode diesel en de invoering van het T-rijbewijs, zijn sinds 2011 weliswaar gezet, maar blijken zoals verwacht op zichzelf staand nog onvoldoende.

Volgens TLN is de door de overheid geplande kentekenplicht (per 1-1-2017) en apk-plicht voor tractoren (per 20-5-2018) daarom niet alleen vanuit de oogpunten van verkeersveiligheid en handhaving, maar ook vanuit het nastreven van een economisch level playing field logisch én nodig.​

Bron: TLN

Publicatiedatum: 21-6-2016

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

20-8-2018 Goederenvervoer zit in de lift
20-8-2018 Lufthansa Cargo en Brussels Airlines Cargo beginnen samenwerking
17-8-2018 Herwaardering voor uitvoering van transportbedrijven
17-8-2018 "Duitsland is in het verstransport een harde en moeilijke markt voor vervoerders"
16-8-2018 1.000,- overstapbonus voor lithium-ion heftrucks
16-8-2018 Ook Duitsland verliest terrein in internationaal wegtransport
16-8-2018 Asperges zijn derde grootste Peruaanse exportproduct per luchtvracht
16-8-2018 Eerste geïnteresseerden melden zich voor Mooy Logistics
15-8-2018 Gratis verkregen Code 95 wordt ingetrokken
15-8-2018 Wees voorbereid: Afsluiting Botlekbrug
15-8-2018 Aanbod elektrische distributievrachtauto's groeit hard
15-8-2018 Mooy Logistics failliet; curator onderzoekt doorstart
14-8-2018 Let op: nepvervoerders
14-8-2018 Drukte verwacht op Europese wegen
13-8-2018 Maersk introduceert Remote Container Management
13-8-2018 Smeulbrand Antwerpse haven onder controle
13-8-2018 Rijverboden in de EU op woensdag 15 augustus
13-8-2018 "Gratis transport bestaat niet"
10-8-2018 Peru: Exporteurs gaan 500 dollar per container besparen
8-8-2018 Vrachtwagen met bananen volledig uitgebrand