Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Scheefgroei in goederenvervoer agrosector

Onderzoek TLN bevestigt: meer inzet tractoren in goederenvervoer

TLN zet zich in voor eerlijke concurrentieverhoudingen. Dit betekent ook dat TLN constructief meedenkt met de overheid. De overheid wil vanuit overwegingen van verkeersveiligheid, handhaving en het economisch level playing field een reeks maatregelen treffen rondom tractoren.

Het doel is om de sterk achtergebleven regelgeving rondom tractoren meer in lijn te brengen met de positie die deze voertuigcategorie al jaren en in toenemende mate in het stads- en plattelandsverkeer inneemt.

Decennialange scheefgroei

Qua economisch level playing field peilde TLN eerder in 2011 onder haar leden in hoeverre de decennialange scheefgroei in regelgeving tussen tractor en bestuurder enerzijds en vrachtauto en chauffeur anderzijds leidt tot oneerlijke concurrentie.

Om een beeld te krijgen van de huidige stand van zaken, peilde TLN in mei 2016 opnieuw bij haar leden, wat de economische impact is van goederenvervoer door 'truckende tractoren'.

De uitkomsten van dit onderzoek (mei 2016) bevestigen de resultaten van 2011: De concurrentie door de inzet van tractoren heeft de afgelopen vijf jaar bij transportbedrijven die vrachtauto's inzetten wederom geleid tot verlies van opdrachten en zelfs klantverlies.

Kentekening en apk logisch én nodig

De eerste stappen naar een gelijker speelveld tussen tractoren en vrachtauto's, de afschaffing van rode diesel en de invoering van het T-rijbewijs, zijn sinds 2011 weliswaar gezet, maar blijken zoals verwacht op zichzelf staand nog onvoldoende.

Volgens TLN is de door de overheid geplande kentekenplicht (per 1-1-2017) en apk-plicht voor tractoren (per 20-5-2018) daarom niet alleen vanuit de oogpunten van verkeersveiligheid en handhaving, maar ook vanuit het nastreven van een economisch level playing field logisch én nodig.​

Bron: TLN
Publicatiedatum: