Juan Giralt Silva is commercieel onderdirecteur van de DIXY Group. Hij verklaart het succes door de aandacht die het bedrijf geeft aan alle aspecten van de bedrijfsvoering. Het assortiment is toegespitst op alles wat consumenten dicht bij huis nodig zouden kunnen hebben. Ook investeert het bedrijf in promotieactiviteiten, worden er wekelijks kortingsacties van 50% gehouden en worden er eigen merken ontwikkeld. 90% van de producten van Dixy komt uit Rusland, waardoor de logistieke kosten en daarmee ook de winkelprijzen laag kunnen worden gehouden.
"We beseffen ons dat ondanks de economische omstandigheden de keuze van consumenten voor hun supermarkt nog steeds gevoelsmatig wordt gemaakt. Dat geldt met name sterk voor de dagelijkse boodschappen. Daarom hanteert Dixy een hoge standaard met betrekking tot service. We houden voor het personeel regelmatig trainingen die gericht zijn op de principes van service. Daarin komt alles aan bod, van persoonlijk voorkomen tot communicatie met de consument."
Verschillende formats in een brede markt
De Dixy Group werkt al 15 jaar aan formats als de compacte hypermarkt en de Minimarkt-supermarkten in de regio's Sverdlovsk en Ekaterinburg. De winkels hebben een breed assortiment aan lokale producten en hebben een stabiele groei aan klanten met een winkelpas.
In de regio's van Moskou en Kalininingrad bevinden zich de Victoria Division-supermarkten, waar sterk wordt gefocust op kwalitatief hoogwaardige AGF. De nadruk ligt hier op een assortiment dat direct geschikt is voor consumptie, die in de winkel zelf worden voorbereid.
Giralt is van mening dat de buurtwinkel in elk economisch klimaat relevant is. De buurtwinkels van Dixy hebben een assortiment aan kwaliteitsproducten met een lage prijs. Hieronder valt onder andere het huismerk.
"We geloven in handel via meerdere formats. Elk format heeft zijn eigen voordelen en zijn eigen doelgroep. Een hypermarkt is bijvoorbeeld gericht op de consument die een keer per week of twee weken zijn boodschappen doet. Deze consument richt zich op producten die lang houdbaar zijn. Buurtwinkels daarentegen worden vaker bezocht om basisgoederen als vers brood, groenten en fruit of vlees te halen. Dat zijn het soort producten die je niet een of twee weken van te voren in kunt slaan. Ik denk echter wel dat de toekomst veel meer ligt bij kleinschalige formats als de buurwinkel," besluit Juan Giralt Silva.
Voor meer informatie:
Anastasia Orlova
DIXY Group
Tel.: +7 495 933-14-50
Fax: +7 495 933-02-59
Email: A.Orlova@hq.dixy.ru
www.dixygroup.com