De oogst begon een paar weken terug met meer grote dan kleine kalibers. Dit geeft de Spaanse knoflook een duidelijk voordeel ten opzichte van knoflook uit andere producerende landen.
"De aanvankelijke verwachtingen voor dit seizoen zijn goed. We begonnen met goede prijzen en net als vorig jaar was er geen knoflook van het vorige seizoen meer in de bewaring. Veel knoflook is aan het begin van het seizoen verkocht aan niet-Europese bestemmingen zoals Brazilië en Taiwan. Volgens mij zal dit leiden tot een kleiner aanbod aan knoflook in Europa, waardoor de prijzen daar stabiel zouden moeten blijven," legt Daniel uit.
Volgens Daniel Blanco was het vorige seizoen ook al zo goed. Dat begon toen met sterkere prijzen ten opzichte van het jaar ervoor. De redenen hiervoor waren zowel lagere productievolumes in Spanje als de afwezigheid van knoflook in opslag. "Hierdoor zijn tot het einde van het seizoen de prijzen geleidelijk verbeterd. Aan het eind in maart en april waren de prijzen van een redelijk goed niveau."
Voorkeur voor witte Spring-knoflook
Mogalla heeft voor dit seizoen een areaal van 70 hectare toegewezen aan witte Spring-knoflook. 60 hectare hiervan is net als in voorgaande seizoenen aangeplant in Extremadura. 10 hectare is aangeplant in Sevilla, waar het bedrijf volgens Daniel een uitstekend resultaat had.
Door de winstgevendheid van de witte Spring-knoflook is een groeiende trend onder telers ontstaan. In de afgelopen seizoenen werd in verhouding tot andere knoflookvariëteiten meer areaal aan deze knoflooksoort toegewezen.
"We zijn het areaal aan paarse Spring-knoflook aan het vervangen met witte Spring-knoflook. We hebben gemerkt dat de productiviteit van de witte Spring-knoflook hoger ligt dan die van de paarse. Extremadura is ons voornaamste teeltgebied. Hier kreeg de paarse Spring-knoflook echter nauwelijks kleur, terwijl dat nu net het onderscheidende kenmerk van deze variëteit is," legt Daniel Blanco uit.
Europa als belangrijkste markt
Mogalla exporteert zijn knoflook voornamelijk naar Italië, Frankrijk, de Tsjechische Republiek, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en in mindere mate Duitsland. "Ondanks het succes in Brazilië en Taiwan hebben deze markten wegens ons productievolume en ons bedrijfsmodel niet onze prioriteit. Ik zie echter wel dat er bedrijven zijn met een groot productievolume aan knoflook, die naar nieuwe regio's zoeken waar ze zichzelf zonder al te veel competitie op de markt kunnen plaatsen," zegt Daniel Blanco.
"Elk jaar proberen we ons werk met betrekking tot knoflook te verbeteren. We verbeteren onszelf zowel in onze magazijnen als op het veld, om zo onze klanten in Europa beter van dienst te zijn. We hebben zodoende onze aanwezigheid in de markt vergroot, zodat we het risico van ons aanbod meer kunnen verspreiden," zegt Daniel Blanco tot slot.
Voor meer informatie:
Daniel Blanco
Mogalla S.A.T.
Carretera Sevilla – Ayamonte, km 104.
Huelva, Andalusia. Spain