Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Hogere zoete uienprijzen, geen extra winst
Recordomzet 'calçots' in een moeilijk uienseizoen
'Calçot' uien, een lenteuienras uit Catalonië, worden jaarlijks in Spanje en buiten haar grenzen geteeld. Volgens Ramón Llanes, manager van Cebes Morano, zijn de vraag en de prijzen nog steeds goed en verwacht hij een recordjaar
Llanes: "Om 'calçots' te telen, planten we een aantal bollen vergelijkbaar met die witte ui. Eenmaal geplant moet de bol geleidelijk met aarde worden bedekt zodat ze wit blijft."
Van oudsher is het een typisch Catalaans product, alhoewel de consumptie ervan zich al jaren in Spanje uitbreidt en deels ook in het Verenigd Koninkrijk vanwege de vele Spanjaarden die in dat land wonen en werken.
De goede afzet van 'calçot' uien viel op tijdens een moeilijk uienseizoen met overaanbod en dalende prijzen.
Volgens Ramón Llanes is de oogst per hectare in Spanje bijzonder goed evenals de kwaliteit van de ui. "Voor de midden en late uien is het weer gunstig geweest zonder veel druk van schimmel of te hoge temperaturen."
"Dit heeft geresulteerd in hoge opbrengsten per hectare en grote maten, wat zich nu al vertaalt naar lage prijzen, die naar verwachting zullen blijven dalen als de vraag uit het buitenland niet uitzonderlijk is," geeft hij aan.
Wat witte en rode uien betreft waarschuwt Ramón Llanes dat er "lagere prijzen worden verwacht in vergelijking met vorig seizoen, maar het is nog te vroeg voor een definitieve prognose."
"Voor zoete uien zijn de prijzen hoger maar dit vertaalt zich niet in een hogere winst aangezien de productie-, verwerkings- en verpakkingskosten hoog zijn. Gezien het feit dat het om een kleinere markt gaat, is de winstgevendheid gevoeliger voor de import als het bedrijf ook produceert en verpakt", stelt de producent en exporteur.