Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




nieuwe procedure scannen externe baan

Problemen vertragingen scans douane opgelost

Tholen - Een oplossing voor de problemen rond de douane scans in de haven van Rotterdam ligt binnen handbereik. De douane en de drie belangenorganisaties, GroentenFruit Huis, EVO en FENEX, hebben overeenstemming bereikt over een oplossing. Die ligt in een nieuwe regeling voor extern scannen, die de douane verdergaande waarborgen geeft voor de veiligheid en integriteit van het proces. Gebruik van de nieuwe noodprocedure wordt momenteel getest in een pilot. Peter Verbaas is enthousiast: "We trekken samen op met EVO en FENEX in de overleggen met de douane. De houding van de douane is constructief."

Op 15 juli is een pilot gestart waaraan drie importeurs meededen. Deze kregen de mogelijkheid om extern te scannen. "Na twee weken bleek dat alles netjes is verlopen. Bij de evaluatie bleek wel dat drie bedrijven te weinig is om een goed resultaat te krijgen, daarom is de test uitgebreid met meer bedrijven," aldus Peter. "Het doel van de pilot is om de nieuwe procedure te testen en uiteindelijk voor iedereen open te stellen die aan de eisen kan en wil voldoen."



Noodprocedure
Begin van dit jaar schrapte de douane de noodprocedure extern scannen in verband met de grote risico's die er aan kleefden. Naast dat er importeurs waren die de noodprocedure gebruikten als standaardprocedure, bleek ook dat er containers niet aangeboden werden bij de scan. In juni trokken enkele exporteurs via onze website aan de bel over vertragingen die containers opliepen, waardoor er grote verliezen geleden werden. Toen liepen al gesprekken tussen het GroentenFruit Huis en de douane om tot een oplossing te komen.

"Het is voor ons van belang dat de maatregel voor extern scannen weer terugkomt vanwege de snelheid en de kosten," vertelt Peter. Het externe scannen zoals dat nu met nieuwe regels in een pilot getest wordt, blijft een noodprocedure. "Idealiter gaan de containers over de interne baan, dat is de meest veilige weg. De douane zet ook stappen om die procedure te optimaliseren, want dat loopt tot nu toe nog niet goed genoeg." Peter hoopt dat de extra scan die de douane begin volgend jaar in gebruik neemt zal bijdragen aan een betere doorstroom op de interne baan. "Ik neem aan dat als de scancapaciteit groter wordt, de behoefte om extern te scannen verder afneemt."

Nieuwe regels
"We bieden met de nieuwe procedure meer zekerheid voor de douane," vervolgt Peter. Zo moeten alle betrokken partijen vooraf bekend zijn bij de douane. De aanvrager moet beschikken over een vergunning AEO (Geautoriseerde Marktdeelnemer) en moet bepaalde waarborgen bieden. Verder mag de transporteur het transport niet uitbesteden en is verplicht de chauffeur op de hoogte te brengen van de regelgeving. Onder de oude regeling was dit geen automatisme. "We moeten de bedrijven bewust maken van de risico's die aan het extern scannen kleven," vervolgt Peter. "Er staan geen blokkerende eisen in het protocol waar bedrijven op moeten afhaken, wel moet blijken of ze zich allemaal aan de afspraken houden. Dat is spannend."

Andere discussies gaan over vertragingen die bij de "interne scan" zouden ontstaan als daar te veel containers via de externe baan worden aangeboden. Dat knelpunt is ook aangepakt. "Het extern scannen is nu aan tijden gebonden en kan alleen in de ochtend, voordat de grote drukte bij de scans begint," legt Peter uit. "Als je dus 's middags een aanvraag doet, moet je sowieso tot de volgende ochtend wachten voordat je de container mag aanbieden." Dat levert nog altijd enkele uren vertraging op, maar biedt meer zekerheid voor de importeur. "Het wordt nog wel spannend als straks de volumes gaan toenemen, maar het ziet er goed uit. De vertraging is sowieso minder dan in de oude situatie."

Positief resultaat
De eerst resultaten van de pilot zijn positief. "We hebben van de pilotdeelnemers nog niet gehoord over onwerkbare situaties en de houding van de douane is behoorlijk constructief, daar zijn we erg blij mee." De pilot loopt tot eind september waarna een evaluatie volgt. De datum voor de evaluatie staat al gepland, zodat er snel doorgepakt kan worden. Daarmee lijkt een oplossing voor de problemen een kwestie van tijd. "We zijn tevreden als eind september alles in kannen en kruiken is. Dan hebben we in het laagseizoen voor de import kunnen testen en kunnen we de maatregel gebruiken tijdens het hoogseizoen."

Meer informatie:
GroentenFruit Huis
Peter Verbaas
Postbus 5007, 2701 GA Zoetermeer
T    + 31 79 368 1120
M  + 31 6 109 85 193
E    Verbaas@groentenfruithuis.nl
www.groentenfruithuis.nl

Publicatiedatum: 26-8-2016
Auteur: Rudolf Mulderij
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-9-2017 Haven Rotterdam start fieldlab voor blockchain technologie
22-9-2017 30 nachten hinder op Antwerpse ring richting Gent
22-9-2017 17e hulpgoederentransport vanuit Hedel naar Oost-Europa.
20-9-2017 Frankrijk: Protestacties wegvervoer op 21 en 25 september
20-9-2017 Prinsjesdag 2017: Dit gaat er veranderen
19-9-2017 40% gecontroleerde vrachtwagens in overtreding tijdens Benelux-controle
18-9-2017 Swazilands eerste rechtstreekse verscheping van container met avocado's naar GB geslaagd
15-9-2017 Volkswagen Group maakt vanaf 2030 van elke auto elektrisch model
15-9-2017 Uien, perziken, druiven en sinaasappel over de A16
15-9-2017 Verladers betalen verhoging cao-loon chauffeurs
14-9-2017 Duitsland past regels winterbanden vrachtverkeer aan
14-9-2017 Brand in vrachtwagen bij DC Lidl
14-9-2017 TLN: Grote groei in transportsector zorgt voor tekort aan arbeidskrachten
14-9-2017 Zes vluchtelingen verstopt in vrachtwagen vol snijbonen
13-9-2017 Kuehne + Nagel breidt capaciteit uit in Geel
12-9-2017 Haven Duinkerke wil Peruaans fruit van Rotterdam afpakken
12-9-2017 Zes op tien automobilisten kan auto op parkeerplaats niet meer vinden
11-9-2017 Nieuwe strengere eisen voor winterbanden in Duitsland
11-9-2017 Mark van Mierlo nieuwe eigenaar A. Kanters Internationaal Transport
8-9-2017 "Snelweg dreunt 2 keer zo hard als 30 jaar geleden"