Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meer akkerbouwers en vollegrondsgroententelers willen investeren in tractor

In vergelijking met 2015 is het percentage akkerbouwers en vollegrondsgroententelers dat plannen heeft om te investeren in een tractor of verreiker toegenomen. De vollegrondsgroententelers hebben relatief gezien de meeste investeringsplannen: 13,1 procent van de vollegrondsgroententelers wil een tractor of verreiker aanschaffen ten opzichte van 11,0 procent van de akkerbouwers.

Dit blijkt uit de AkkerbouwScanner 2016, de jaarlijkse telefonische inventarisatie van AgriDirect onder Nederlandse akkerbouwbedrijven. In de maanden februari tot en met april 2016 werden circa 7.000 telers met minstens 10 hectare akkerbouwgrond en/of 2 hectare vollegrondsgroententeelt benaderd met vragen over hun bedrijfsactiviteiten, de toekomstintenties en de aanwezigheid van een mogelijke bedrijfsopvolger. In de analyse zijn de bedrijven vanaf 10 hectare akkerbouw en 5 hectare vollegrondsgroenten betrokken, zodat de data vergelijkbaar is met voorgaande jaren.



Meeste interesse in nieuwe tractoren
De nieuwe tractors zijn het meest gewild; 6,4 procent van de akkerbouwers en 8,8 procent van de vollegrondsgroentetelers wil graag investeren in een nieuwe tractor. Bij een tweedehands tractor liggen deze percentages op respectievelijk 4,6 procent en 4,3 procent.



John Deere en New Holland belangrijkste tractormerken voor akkerbouwsector
John Deere wordt dit jaar als belangrijkste tractormerk genoemd door Nederlandse akkerbouwers (23,4 procent) en vollegrondsgroententelers (24,6 procent). New Holland volgt nipt op de tweede positie met respectievelijk 22,9 procent en 22,6 procent.


Publicatiedatum: