Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

T&G Global lanceert online bestelsysteem voor grossiers

T&G Global heeft naar eigen zeggen 's werelds eerste online bestelsysteem voor de groothandel gelanceerd. FirstPick is in-house door T&G (voorheen Turners and Growers) ontwikkeld en zorgt ervoor dat grossiers in Nieuw-Zeeland realtime en 24/7 vanaf hun computer, tablet of smartphone verse groenten en fruit kunnen bestellen. 

T&G doelt op 40% gebruik van de web-app gedurende de komende 18 maanden. Het bedrijf heeft al een succesvolle pilot gedaan in Auckland, Hamilton en Taupo. 

Online bestellen is normaal in de retail, maar de orders in de groothandel gaan nog vaak via opeenvolgend telefoon, e-mail en fax. 30% van de klanten bezoekt nog dagelijks de 12 markthallen. Dit blijft nog steeds mogelijk, maar de Executive General Manager van T&G in Nieuw-Zeeland Andrew Keaney verwacht dat er binnen twee jaar een omslagpunt komt. 


T&G Global product specialist Graham Cull en hoofd van digitaal product, Jeremy Miller.

"Onze klanten komen al meer dan 100 jaar naar onze markthallen om de producten te inspecteren, te kijken welke seizoensproducten er zijn en om met onze productiespecialisten te praten. Door het veranderende marktklimaat hebben mensen echter minder tijd, dus het is belangrijk om technologie te gebruiken zodat klanten meer tijd in hun winkels kunnen besteden. FirstPick bereidt ons voor op de toekomst en is een makkelijk alternatief ordersysteem waarmee klanten realtime kunnen zien wat waar beschikbaar is en voor welke prijs." 

FreshChoice Half Moon Bay in Auckland was één van de bedrijven die onderdeel was van de pilot van FirstPick. Productiemanager Matt Burity zegt dat het platform bij hem voor een revolutie heeft gezorgd in de manier van bestellingen doen.



"Ik bestelde voorheen altijd via e-mail, maar FirstPick is veel handiger. Ik loop 's ochtends door de koelcel en schrijf op wat ik nodig heb, vervolgens bestel ik het via FirstPick. Ik start om 6 uur 's ochtends en mijn vrachtwagen vertrekt meestal rond 7 uur vanaf T&G, waardoor ik een uur de tijd heb. Als er iets mist zie ik het direct, en kan ik de jongens bellen. Voorheen was de vrachtwagen vaak al vertrokken en kon ik niet meer bestellen. Met FirstPick kan ik direct een bericht versturen, krijg ik sneller reactie en kan ik nauwkeurigere bestellingen plaatsen."

Er is versterkte order zichtbaarheid dankzij kleuren op het dashboard, die aangeven of de order in de wacht staat (blauw), is toegewezen (groen), aangepast (geel) of niet beschikbaar (rood). De orderstatus wordt aangegeven als nog niet ingediend (geel), wordt verwerkt (blauw) of compleet (groen). Statusupdates zijn cruciaal voor klanten die sterk afhankelijk zijn van beschikbaarheid van bepaalde producten zoals restaurants en supermarkten.

Vege Patch eigenaar Kevin Coxhead, die al 26 jaar levert aan Taupo's gastvrijheidsbedrijven en bejaardentehuizen deed ook mee aan de pilot. "Voor de pilot bestelde ik altijd via e-mail, en vaak miste ik wel iets wat ik nodig had. Nu gebeurt dat niet meer, wat cruciaal is voor chefs en hun menu's."

Wanneer een klant een order plaats wordt dit naar de dichtstbijzijnde T&G markthal verstuurd om uitgevoerd te worden door een productspecialist zoals Graham Cull die al 15 jaar op de Mt Wellington markthal werkt. Volgens hem wordt klantcommunicatie beter door FirstPick. 

"Wanner ik inlog zie ik mijn hele dag voor me. FirstPick geeft me hiermee veel meer zichtbaarheid en ik kan direct met klanten communiceren als er bijvoorbeeld te weinig van iets is. Via de site kunnen we een gesprek voeren waardoor je de klant goed leert kennen. De klant heeft hierdoor ook meer vertrouwen dat ik de beste producten voor ze selecteer."

FirstPick heeft meerdere gebruikersvriendelijke eigenschappen zoals: 
Een ingebouwde kalender waarmee gebruikers van tevoren een order kunnen
plaatsen
Zichtbaarheid van gebruiksgeschiedenis om oude orders te bekijken
'Favorieten' en filters voor groenten, fruit en kruiden.
- Up-to-date prijzen en realtime facturen
Statusupdates van de order via sms en e-mail wanneer deze is afgerond 
- Zichtbaarheid van beschikbaarheid en mogelijkheid om alle producten te
bestellen

De web-app is helemaal veilig en klanteninformatie is enkel zichtbaar voor de gebruiker en T&G. Het is enkel voor klanten uit Nieuw-Zeeland beschikbaar, maar er is al interesse getoond vanuit overzeese markten.

T&G Global heeft productiemarkten in Whangarei, Auckland, Hamilton, Tauranga, Gisborne, Hastings, Palmerston North, New Plymouth, Wellington, Nelson, Christchurch en Dunedin. T&G is New Zeeland's grootste teler, handelaar en exporteur van verse groenten en fruit met een opbrengst van €729.200.000 in 2015.


Voor meer informatie:
Jo Jalfon
Corporate Communications Manager
T&G Global
Mob: 027 201 2645
Publicatiedatum: