Eerste online landbouwtool van internationale voedingsbedrijven

Vernieuwde Cool Farm Tool deze week gelanceerd

Deze week wordt de vernieuwde en verbeterde versie van de online Cool Farm Tool (CFT) gelanceerd. Daarmee kunnen boeren zelf eenvoudig de carbon footprint en de effecten op biodiversiteit op hun eigen bedrijf inschatten. De CFT is de eerste internationale online tool voor biodiversiteit en broeikasgassen waar zo'n brede coalitie van bedrijven achter staat. Grondleggers zijn onder meer Unilever, Heineken, Marks & Spencer, Tesco en McCain.

De tool is te vinden op coolfarmtool.org

Eenvoudig invullen, realtime resultaten
Met het instrument kunnen boeren hun inzet voor biodiversiteit zichtbaar maken en vergelijken. En ze kunnen de emissie van broeikasgassen uit hun bedrijf berekenen. Er is geen adviseur of ecoloog nodig, een agrariër kan zelf basisgegevens invullen en live zijn eigen resultaten zien, weergegeven in grafieken. Voedingsbedrijven kunnen met deze tool hun duurzaamheidsprogramma uitbreiden en biodiversiteit onder hun leveranciers stimuleren.
 
Gaia Biodiversiteitsmeetlat van CLM als basis
De tool is tot stand gekomen door intensieve samenwerking met CLM, University of Cambridge en IT bedrijf Anthesis. De Gaia Biodiversiteitsmeetlat van CLM vormt de inspiratiebron, en is aangepast op toepassing in Noord-West Europa.
 
De Nederlandse Gaia-meetlat blijft aantrekkelijk voor specifiek Nederlandse bedrijven. De vragenlijst is afgestemd op specifiek Nederlandse omstandigheden. Ook is er een aparte meetlat voor akkerbouw. Deze akkerbouwmeetlat levert ook concrete tips aan de akkerbouwer hoe hij biodiversiteit kan stimuleren.
 

Publicatiedatum :



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© UienNieuws.nl 2018