Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Fileprobleem België strop voor logistieke sector

"Als de ochtendspits voorbij is, mag je weer bijna aansluiten voor de avondspits"

Tholen - Het fileprobleem in België verergert jaarlijks en steeds meer auto's en vrachtwagens staan dagelijks vast bij Antwerpen of Brussel. "Wat velen onderschatten is dat de kostprijs enorm stijgt door files. Als de gemiddelde snelheid met 5 kilometer daalt, stijgt de kostprijs met 9,17% (Bron UPTR). En dat is de afgelopen vijf jaren gebeurd", vertelt Johan Chrétien van Rejo Fresh uit Roeselare. Hij geeft aan dat het verlies van tijd door files één van de belangrijkste problemen is geworden in de logistieke sector. "Als we spreken over een toenemende kostprijs, gaat het niet alleen meer om diesel. Een vrachtwagen maakt een stuk meer slijtage en andere kosten als hij in de file staat dan tijdens het rijden. Daarnaast betaalt de klant niet voor files. Het is dus een extra en stijgende kostenpost."


Johan Chrétien vertelt dat het cijfer van de stijgende kostprijs niet uit de lucht is gegrepen. "Op initiatief van UPTR heeft het ITLB dit jaar berekend wat de impact is van een gemiddelde snelheidsverlaging op de kostprijs. De economische resultaten zijn alarmerend!" (Bron: UPTR maart/april)

Geen JIT-levering meer - veel halve vrachtwagens
Er is veel veranderd in enkele jaren. "Op tijd producten afleveren bij de klant was vijf jaar geleden nog vrij goed in te plannen, maar tegenwoordig weet je het niet meer zeker", vervolgt hij. "Je kunt als bedrijf geen just-in-time-levering meer garanderen. Als we een route plannen weten we soms ook niet of we nu het beste via Antwerpen of Brussel kunnen gaan. Als de ochtendspits voorbij is mag je weer bijna aansluiten voor de avondspits. Daarnaast zijn ze steeds vaker aan de weg bezig en moet er worden uitgeweken. Dat is met vrachtwagens ook niet altijd even makkelijk. Zeer frustrerend." Volgens hem is de Belgische overheid al lang bezig met het zoeken naar een oplossing. "Maar die is tot nu toe nog niet gevonden." Is er wel een oplossing? "Feit is dat het Belgische wegennet moet worden aangepakt en dat lijkt me een eerste belangrijk punt. Daarnaast moeten vervoerders meer samenwerken. Er rijden nog te veel half geladen vrachtwagens, die makkelijk samengevoegd kunnen worden."


De bizarre situatie in Vlaanderen op donderdagmorgen 20 oktober 2016 om 08:30 uur.

Personeel
Door het fileprobleem worden ook andere zaken moeilijker. "Het legt ontzettend veel druk op de chauffeur. De druk komt natuurlijk eerst bij mij op de afdeling planning terecht, maar dat wordt daarna meteen doorgegeven aan de chauffeur. Hij wil op tijd zijn vracht afleveren bij de klant en dat is lang niet altijd mogelijk. Daar is niet altijd evenveel begrip voor en dat maakt zijn beroep extra stressvol."

Voor meer informatie:
Johan Chrétien
Rejo Fresh
Oostnieuwkerksesteenweg 101
8800 Roeselare
Tel.: 051/25.44.72
Fax: 051/25.44.73
www.rejofresh.be

Publicatiedatum: 20-10-2016
Auteur: Gertrude Snoei
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-9-2017 Haven Rotterdam start fieldlab voor blockchain technologie
22-9-2017 30 nachten hinder op Antwerpse ring richting Gent
22-9-2017 17e hulpgoederentransport vanuit Hedel naar Oost-Europa.
20-9-2017 Frankrijk: Protestacties wegvervoer op 21 en 25 september
20-9-2017 Prinsjesdag 2017: Dit gaat er veranderen
19-9-2017 40% gecontroleerde vrachtwagens in overtreding tijdens Benelux-controle
18-9-2017 Swazilands eerste rechtstreekse verscheping van container met avocado's naar GB geslaagd
15-9-2017 Volkswagen Group maakt vanaf 2030 van elke auto elektrisch model
15-9-2017 Uien, perziken, druiven en sinaasappel over de A16
15-9-2017 Verladers betalen verhoging cao-loon chauffeurs
14-9-2017 Duitsland past regels winterbanden vrachtverkeer aan
14-9-2017 Brand in vrachtwagen bij DC Lidl
14-9-2017 TLN: Grote groei in transportsector zorgt voor tekort aan arbeidskrachten
14-9-2017 Zes vluchtelingen verstopt in vrachtwagen vol snijbonen
13-9-2017 Kuehne + Nagel breidt capaciteit uit in Geel
12-9-2017 Haven Duinkerke wil Peruaans fruit van Rotterdam afpakken
12-9-2017 Zes op tien automobilisten kan auto op parkeerplaats niet meer vinden
11-9-2017 Nieuwe strengere eisen voor winterbanden in Duitsland
11-9-2017 Mark van Mierlo nieuwe eigenaar A. Kanters Internationaal Transport
8-9-2017 "Snelweg dreunt 2 keer zo hard als 30 jaar geleden"