Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Fileprobleem België strop voor logistieke sector

"Als de ochtendspits voorbij is, mag je weer bijna aansluiten voor de avondspits"

Tholen - Het fileprobleem in België verergert jaarlijks en steeds meer auto's en vrachtwagens staan dagelijks vast bij Antwerpen of Brussel. "Wat velen onderschatten is dat de kostprijs enorm stijgt door files. Als de gemiddelde snelheid met 5 kilometer daalt, stijgt de kostprijs met 9,17% (Bron UPTR). En dat is de afgelopen vijf jaren gebeurd", vertelt Johan Chrétien van Rejo Fresh uit Roeselare. Hij geeft aan dat het verlies van tijd door files één van de belangrijkste problemen is geworden in de logistieke sector. "Als we spreken over een toenemende kostprijs, gaat het niet alleen meer om diesel. Een vrachtwagen maakt een stuk meer slijtage en andere kosten als hij in de file staat dan tijdens het rijden. Daarnaast betaalt de klant niet voor files. Het is dus een extra en stijgende kostenpost."


Johan Chrétien vertelt dat het cijfer van de stijgende kostprijs niet uit de lucht is gegrepen. "Op initiatief van UPTR heeft het ITLB dit jaar berekend wat de impact is van een gemiddelde snelheidsverlaging op de kostprijs. De economische resultaten zijn alarmerend!" (Bron: UPTR maart/april)

Geen JIT-levering meer - veel halve vrachtwagens
Er is veel veranderd in enkele jaren. "Op tijd producten afleveren bij de klant was vijf jaar geleden nog vrij goed in te plannen, maar tegenwoordig weet je het niet meer zeker", vervolgt hij. "Je kunt als bedrijf geen just-in-time-levering meer garanderen. Als we een route plannen weten we soms ook niet of we nu het beste via Antwerpen of Brussel kunnen gaan. Als de ochtendspits voorbij is mag je weer bijna aansluiten voor de avondspits. Daarnaast zijn ze steeds vaker aan de weg bezig en moet er worden uitgeweken. Dat is met vrachtwagens ook niet altijd even makkelijk. Zeer frustrerend." Volgens hem is de Belgische overheid al lang bezig met het zoeken naar een oplossing. "Maar die is tot nu toe nog niet gevonden." Is er wel een oplossing? "Feit is dat het Belgische wegennet moet worden aangepakt en dat lijkt me een eerste belangrijk punt. Daarnaast moeten vervoerders meer samenwerken. Er rijden nog te veel half geladen vrachtwagens, die makkelijk samengevoegd kunnen worden."


De bizarre situatie in Vlaanderen op donderdagmorgen 20 oktober 2016 om 08:30 uur.

Personeel
Door het fileprobleem worden ook andere zaken moeilijker. "Het legt ontzettend veel druk op de chauffeur. De druk komt natuurlijk eerst bij mij op de afdeling planning terecht, maar dat wordt daarna meteen doorgegeven aan de chauffeur. Hij wil op tijd zijn vracht afleveren bij de klant en dat is lang niet altijd mogelijk. Daar is niet altijd evenveel begrip voor en dat maakt zijn beroep extra stressvol."

Voor meer informatie:
Johan Chrétien
Rejo Fresh
Oostnieuwkerksesteenweg 101
8800 Roeselare
Tel.: 051/25.44.72
Fax: 051/25.44.73
www.rejofresh.be

Publicatiedatum: 20-10-2016
Auteur: Gertrude Snoei
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-11-2017 Hapag-Lloyd zet milieuvriendelijke koelcontainers in
22-11-2017 Directe zeeroute naar Europa voor Braziliaans fruit
22-11-2017 Netto test trucks met duurzame CO2-koeltechnologie
22-11-2017 België gaat per 1 januari tol heffen op BE-combinaties
21-11-2017 Vandaag stakingsdag in Frankrijk
21-11-2017 File op A29 door tomaten op de weg
20-11-2017 Containers 30% koeler tijdens overzees transport met OTFLOW
20-11-2017 Brussels Airlines vervoert kwart meer vrachtvluchten van en naar Afrika
20-11-2017 Maersk wil lagere CO2 uitstoot scheepvaart
20-11-2017 "Kilometerheffing trucks snel invoeren voor effecten klimaat"
17-11-2017 Dreiging staking haven van Antwerpen
17-11-2017 Nieuwe witlof op weg
16-11-2017 Sectorplan succesvol: 2.600 nieuwe vrachtwagenchauffeurs
15-11-2017 AGF-sector kan met DHL voedselverspilling tegengaan
14-11-2017 Vijf manieren om brandstofkosten door personeel te beperken
14-11-2017 ALDI SÜD test alternatieve brandstoffen voor distributie
13-11-2017 Vertragingen AGF-transport vanwege stakingen Catalonië vallen mee
10-11-2017 Extra luchtvracht capaciteit positief voor Keniaanse groentenexport naar EU
9-11-2017 De vrachtwagen wordt steeds schoner
9-11-2017 "Continu ben ik op zoek naar nieuwe AGF-markten en -producten"