Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Hans Frans, DP Survey Group:

"Voor de komende jaren is Afrika een groeiende expertise-markt"

Tholen - Waar ook ter wereld problemen bij AGF-ladingen zijn, bedrijven kunnen geholpen worden door een agent van DPS. "We hebben een internationaal netwerk van agenturen en hebben onze expertise in deze sector in de loop der jaren uitgebouwd", vertelt Hans Frans, Operations Director van DPS. "We zijn actief in meerdere sectoren, waaronder ook die van hout, staal en petroleum. Ons activiteiten-aandeel in de transportverzekeringsmarkt is zo'n 80% en daarvan gaat zo'n 25% over groenten en fruit."

Fruitexperts

DP Survey Group N.V. is gevestigd in Zwijndrecht bij Antwerpen en heeft ook een vestiging in Senegal om zaken in het Afrikaanse continent aan te sturen. DPS is een onafhankelijk expertisebureau en maakte een doorstart in 2003. Daarvoor heette het bedrijf ITS. "We hebben een groot team van fruitexperts, waarvan een deel hier op het hoofdkantoor werkt, maar de meesten actief zijn in een ander continent. Als het gaat om ladingen van groenten en fruit, komen we in aanraking met veel verschillende soorten, zowel in havens als luchthavens. De reden dat we sinds kort ook in Afrika gevestigd zijn, is dat het daar belangrijk is om ter plaatse iemand van DPS te hebben. Hoe meer ontwikkeling een land nodig heeft, hoe interessanter die markt is voor ons. Er vinden daar enorm veel controles plaats, ze worden in Afrika steeds meer exportgericht. Het gaat dan bijvoorbeeld om boontjes uit Kenia, kaki's uit Ivoorkust - noem maar op. China was tien jaar geleden zeer belangrijk voor ons, maar de groei in Azië is wat gestagneerd. Afrika is voor de komende jaren een groeiende expertise-markt."



Totaalpakket
Hij geeft aan dat ze op het gebied van expertise een totaalpakket aanbieden en geeft een voorbeeld: "Stel dat een verzekeraar uit New York een probleem meldt in Sint-Petersburg, dan kan daar heel snel iemand met ervaring van taal én de sector aanwezig zijn. Vooral bij complexe dossiers is taalkennis van essentieel belang. Onze lokale agenten nemen alle taken over en zorgen voor de bijbehorende zaken, waaronder ook de benodigde dossiers, documenten en instructies. We hebben daar en in diverse andere landen veel deskundigheid opgebouwd. Vroeger met ITS hadden we in Rusland nog eigen kantoren, nu maken we gebruik van de diensten van agenten daar die bij ons zijn aangesloten. Dit zijn agenten die exclusief voor DPS werken en dat gebeurt met name in Oost-Europa. In het Westen zijn het meer non-exclusieve agenten die diensten voor DPS verlenen. Deze voeren dus ook taken uit voor andere bedrijven."

Andere contreien
Hij geeft aan dat het handelsembargo de activiteiten in Rusland flink hebben verminderd. "Gelukkig heeft de AGF-sector - en daardoor ook wij - haar weg gevonden naar andere contreien. Belgische peren gaan naar landen als Canada, China en India en ook daar kunnen wij onze expertises uitvoeren. Voor de komende jaren zie ik met name groei in het Afrikaanse continent, zowel op import als exportgebied. Je merkt dat die 'vibe' daar hangt dat ondernemers er klaar voor zijn om internationaal actiever te worden. Ook ons deskundige team kijkt er zeer enthousiast tegenaan."



Verschillende oorzaken mogelijk
Als er een melding komt van een bepaalde verzekeraar of klant in de AGF-sector gaat de agent van DPS zo snel mogelijk naar de te onderzoek lading. "Wij gaan dit meteen aan boord onderzoeken en kijken waar het probleem vandaan komt. Er kan bijvoorbeeld iets tijdens de reis gebeurd zijn met de koeling of er zitten bepaalde ziektes in het fruit: er zijn veel verschillende oorzaken mogelijk. Van het probleem maken wij uitvoerig verslag en dit kunnen wij of aan de verzekeraar doorgeven of soms leggen wij het zelf ten laste aan bijvoorbeeld te rederij. Wij nemen ook taken over van verzekeraars, het is maar net hoe de klant het vraagt."

Meer gevallen, minder schade

Volgens Hans is er een verandering zichtbaar ten opzichte van vroeger. "De frequentie van schadegevallen ligt hoger, maar de omvang van de schades zijn kleiner en gaat er minder geld mee gemoeid. Dit heeft ook te maken met het feit dat er meer met containers wordt vervoerd. Als er in het verleden iets mis ging bij reefers, was dat vrijwel altijd de volledige lading. Bij een container is de schade beperkter aangezien de omvang van een container natuurlijk kleiner is."

Voor meer informatie:
Hans Frans
DP Survey Group NV
Baarbeek 1
B 2070 - Zwijndrecht (Antwerpen)
T: +32 3 295 1050
F: +32 3 295 1069
hans.frans@dpsurveys.com
www.dpsurveys.com

Publicatiedatum: 3-11-2016
Auteur: Gertrude Snoei
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-9-2017 Haven Rotterdam start fieldlab voor blockchain technologie
22-9-2017 30 nachten hinder op Antwerpse ring richting Gent
22-9-2017 17e hulpgoederentransport vanuit Hedel naar Oost-Europa.
20-9-2017 Frankrijk: Protestacties wegvervoer op 21 en 25 september
20-9-2017 Prinsjesdag 2017: Dit gaat er veranderen
19-9-2017 40% gecontroleerde vrachtwagens in overtreding tijdens Benelux-controle
18-9-2017 Swazilands eerste rechtstreekse verscheping van container met avocado's naar GB geslaagd
15-9-2017 Volkswagen Group maakt vanaf 2030 van elke auto elektrisch model
15-9-2017 Uien, perziken, druiven en sinaasappel over de A16
15-9-2017 Verladers betalen verhoging cao-loon chauffeurs
14-9-2017 Duitsland past regels winterbanden vrachtverkeer aan
14-9-2017 Brand in vrachtwagen bij DC Lidl
14-9-2017 TLN: Grote groei in transportsector zorgt voor tekort aan arbeidskrachten
14-9-2017 Zes vluchtelingen verstopt in vrachtwagen vol snijbonen
13-9-2017 Kuehne + Nagel breidt capaciteit uit in Geel
12-9-2017 Haven Duinkerke wil Peruaans fruit van Rotterdam afpakken
12-9-2017 Zes op tien automobilisten kan auto op parkeerplaats niet meer vinden
11-9-2017 Nieuwe strengere eisen voor winterbanden in Duitsland
11-9-2017 Mark van Mierlo nieuwe eigenaar A. Kanters Internationaal Transport
8-9-2017 "Snelweg dreunt 2 keer zo hard als 30 jaar geleden"