Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Hans Frans, DP Survey Group:

"Voor de komende jaren is Afrika een groeiende expertise-markt"

Tholen - Waar ook ter wereld problemen bij AGF-ladingen zijn, bedrijven kunnen geholpen worden door een agent van DPS. "We hebben een internationaal netwerk van agenturen en hebben onze expertise in deze sector in de loop der jaren uitgebouwd", vertelt Hans Frans, Operations Director van DPS. "We zijn actief in meerdere sectoren, waaronder ook die van hout, staal en petroleum. Ons activiteiten-aandeel in de transportverzekeringsmarkt is zo'n 80% en daarvan gaat zo'n 25% over groenten en fruit."

Fruitexperts

DP Survey Group N.V. is gevestigd in Zwijndrecht bij Antwerpen en heeft ook een vestiging in Senegal om zaken in het Afrikaanse continent aan te sturen. DPS is een onafhankelijk expertisebureau en maakte een doorstart in 2003. Daarvoor heette het bedrijf ITS. "We hebben een groot team van fruitexperts, waarvan een deel hier op het hoofdkantoor werkt, maar de meesten actief zijn in een ander continent. Als het gaat om ladingen van groenten en fruit, komen we in aanraking met veel verschillende soorten, zowel in havens als luchthavens. De reden dat we sinds kort ook in Afrika gevestigd zijn, is dat het daar belangrijk is om ter plaatse iemand van DPS te hebben. Hoe meer ontwikkeling een land nodig heeft, hoe interessanter die markt is voor ons. Er vinden daar enorm veel controles plaats, ze worden in Afrika steeds meer exportgericht. Het gaat dan bijvoorbeeld om boontjes uit Kenia, kaki's uit Ivoorkust - noem maar op. China was tien jaar geleden zeer belangrijk voor ons, maar de groei in Azië is wat gestagneerd. Afrika is voor de komende jaren een groeiende expertise-markt."



Totaalpakket
Hij geeft aan dat ze op het gebied van expertise een totaalpakket aanbieden en geeft een voorbeeld: "Stel dat een verzekeraar uit New York een probleem meldt in Sint-Petersburg, dan kan daar heel snel iemand met ervaring van taal én de sector aanwezig zijn. Vooral bij complexe dossiers is taalkennis van essentieel belang. Onze lokale agenten nemen alle taken over en zorgen voor de bijbehorende zaken, waaronder ook de benodigde dossiers, documenten en instructies. We hebben daar en in diverse andere landen veel deskundigheid opgebouwd. Vroeger met ITS hadden we in Rusland nog eigen kantoren, nu maken we gebruik van de diensten van agenten daar die bij ons zijn aangesloten. Dit zijn agenten die exclusief voor DPS werken en dat gebeurt met name in Oost-Europa. In het Westen zijn het meer non-exclusieve agenten die diensten voor DPS verlenen. Deze voeren dus ook taken uit voor andere bedrijven."

Andere contreien
Hij geeft aan dat het handelsembargo de activiteiten in Rusland flink hebben verminderd. "Gelukkig heeft de AGF-sector - en daardoor ook wij - haar weg gevonden naar andere contreien. Belgische peren gaan naar landen als Canada, China en India en ook daar kunnen wij onze expertises uitvoeren. Voor de komende jaren zie ik met name groei in het Afrikaanse continent, zowel op import als exportgebied. Je merkt dat die 'vibe' daar hangt dat ondernemers er klaar voor zijn om internationaal actiever te worden. Ook ons deskundige team kijkt er zeer enthousiast tegenaan."



Verschillende oorzaken mogelijk
Als er een melding komt van een bepaalde verzekeraar of klant in de AGF-sector gaat de agent van DPS zo snel mogelijk naar de te onderzoek lading. "Wij gaan dit meteen aan boord onderzoeken en kijken waar het probleem vandaan komt. Er kan bijvoorbeeld iets tijdens de reis gebeurd zijn met de koeling of er zitten bepaalde ziektes in het fruit: er zijn veel verschillende oorzaken mogelijk. Van het probleem maken wij uitvoerig verslag en dit kunnen wij of aan de verzekeraar doorgeven of soms leggen wij het zelf ten laste aan bijvoorbeeld te rederij. Wij nemen ook taken over van verzekeraars, het is maar net hoe de klant het vraagt."

Meer gevallen, minder schade

Volgens Hans is er een verandering zichtbaar ten opzichte van vroeger. "De frequentie van schadegevallen ligt hoger, maar de omvang van de schades zijn kleiner en gaat er minder geld mee gemoeid. Dit heeft ook te maken met het feit dat er meer met containers wordt vervoerd. Als er in het verleden iets mis ging bij reefers, was dat vrijwel altijd de volledige lading. Bij een container is de schade beperkter aangezien de omvang van een container natuurlijk kleiner is."

Voor meer informatie:
Hans Frans
DP Survey Group NV
Baarbeek 1
B 2070 - Zwijndrecht (Antwerpen)
T: +32 3 295 1050
F: +32 3 295 1069
hans.frans@dpsurveys.com
www.dpsurveys.com

Publicatiedatum: 3-11-2016
Auteur: Gertrude Snoei
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-2-2018 Zwaar vervoer op waterstof de toekomst?
22-2-2018 Netto Marken-Discount test duurzame CO2-transporttechnologie
22-2-2018 Kortere reistijd vanwege afnemend poolijs
21-2-2018 Verkeersintensiteit nauwelijks toegenomen sinds 2015
21-2-2018 Nieuwe kade voor verdere groei Stena Line
20-2-2018 Allers Bedrijfswagens Venlo levert nieuwe DAF aan Kempen Transport
20-2-2018 Kingtrans wilt zich meer richten op AGF transport
19-2-2018 Maersk bestelt nog twee zeereuzen
19-2-2018 Plus verduurzaamt wagenpark met dubbeldekstrailers
19-2-2018 Moeten chauffeurs de weg op tijdens een storm?
16-2-2018 Russen achter cyberaanval Maersk en APM Terminals
15-2-2018 Rotterdamse haven ziet containeroverslag sterk groeien
14-2-2018 Is de trolley-truck het vervoermiddel van de toekomst?
14-2-2018 DB Schenker brengt eerste Chinese AGF-trein naar Moskou
13-2-2018 "Wij gaan het transport van vloeistoffen veranderen"
12-2-2018 Port of Antwerp mikt op 10 miljoen ton overslag
12-2-2018 Kansen voor peren per trein naar China
12-2-2018 Prins Transport bereikt akkoord overname Müller Fresh Food Logistics
7-2-2018 Met analyseren hele van big data is hele keten te verbeteren
6-2-2018 Groei in containervervoer Rotterdam