Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




"Als logistiek specialist moeten we goed gewapend zijn"

Volume aardappeloogst zal enorme invloed hebben op export

Tholen - De wisselende droge en natte weersomstandigheden dit jaar in Europa hadden en hebben steeds een weerslag op de aardappeloogst. Er wordt nu nog volop gerooid. "Als de balans van de oogst straks finaal tegenvalt, zal zich dat ook laten voelen in de consumptieprijs en in de exportmogelijkheden", aldus Steve Alaerts van foodcareplus. Hij vindt dat ze daar als logistiek dienstverlener goed op voorbereid moeten zijn. "In een groeimarkt die toch afhankelijk is van sterke fluctuaties, hebben logistieke spelers een belangrijke verantwoordelijkheid. foodcareplus houdt de markt nauwgezet in de gaten en speelt in op haar noden."

Bezorgdheden sector doorvertalen
Voor foodcareplus bezocht Rudi Klijn, commodity manager voor AGF, de vakbeurs Potato Europe in september om de bezorgdheden in de sector te peilen. "We willen die zo goed mogelijk oppikken en doorvertalen. Dit doen we bijvoorbeeld met projecten als Lite Traxx, onze tool die de positie, de temperatuur en het licht van en in containers monitort. Begin volgend jaar zullen we ook mini-verzekeringen aanbieden. Wanneer ontvangende partijen nog niet de volledige prijs hebben betaald, kan het voorkomen dat zij ter plekke de prijs willen heronderhandelen en zo de lading en containers gijzelen.  We hebben veel ervaring opgebouwd met deze situaties en willen onze klanten de juiste service bieden. Als goederen aankomen, maar niet in ontvangst worden genomen en er zich geen andere oplossing aandient (zoals verkoop aan anderen), dan zullen wij ervoor zorgen dat ze kosteloos terugkeren of vernietigd worden", legt hij uit. 

Pootgoed
Steve vervolgt: "Als de oogst tegenvalt, kun je daarom maar beter goed gewapend zijn als logistiek specialist. In de logistieke sector wordt er veel veralgemeniseerd. Bij foodcareplus hebben weer er bewust voor gekozen om ons te specialiseren. We werken specifieke oplossingen uit voor de productgroepen binnen de aardappelen. Dat uit zich in sterke engagementen, zoals bijvoorbeeld in de pootgoedsector. De plantaardappelen zijn zeer geschikt voor export naar overzeese gebieden, waar een ton pootgoed makkelijk 40 tot 60 ton consumptieaardappelen kan opleveren. BelgiŽ exporteerde in 2015 iets meer dan 90.000 ton pootgoedaardappelen (bron: Comtrade), terwijl Nederland zelfs flirt met de kaap van 1 miljoen ton.

Consumptieaardappelen

"Investeren in logistieke specialisatie loont echter niet enkel bij de pootgoedaardappelen. Consumptieaardappelen van bij ons vind je in supermarkten tot in pakweg Dubai en ook in de verwerkingsindustrie zijn we goed bezig. Naast de vers verwerkende industrie, vallen vooral de stromen voor chips en bevroren aardappelen op. Als een chipsfabrikant een fabriek heeft in Saudi-ArabiŽ dan beÔnvloedt dat de export. Chips in zakjes exporteren is geen interessante oplossing, je verscheept vooral veel lucht. 25 ton aardappelen verschepen is dan economisch veel interessanter." Bij de consumptie-aardappelen gaat het om grote volumes. "In BelgiŽ groeide de aardappelexport tot 899,867 ton in 2015 (bron: Comtrade). Nederland klokte dat jaar af op 1,7 miljoen ton. De laatste jaren was in BelgiŽ ťťn op vier geproduceerde aardappelen bestemd voor export, in Nederland meer dan een derde. De aardappel is een commodity en is dus gevoelig aan mondiale verschuivingen in de exporttrajecten. BelgiŽ en Nederland exporteren bijvoorbeeld minder naar Azerbeidzjan sinds Turkije aan lagere prijzen die markt bevoorraadt. Dat verandert wanneer de Turkse voorraad slinkt en de prijs op Europees niveau komt."

Diepvriesaardappelen

In de export van diepvriesaardappelen, en dan vooral diepgevroren frieten, spelen BelgiŽ en Nederland ook een zeer belangrijke internationale rol. "Volgens het Nederlandse Centraal Bureau voor de Statistiek verdiende het land vorig jaar zo'n 1,3 miljard euro met de export van bevroren aardappelproducten. Rabobank voorspelt ook de komende jaren een groeiscenario. Nederland verwerkt 3,8 miljoen ton consumptieaardappelen, BelgiŽ 4 miljoen ton. De bank raamt voor de twee landen samen een gezamenlijke stijging met nog eens 2 miljoen ton. Als de oogst lager is, dan ontstaat op die manier echter een getouwtrek tussen de verwerkers en de consumptieaardappelen. Al met al houden we de drie verschillende aardappelsegmenten goed in de gaten en zorgen we voor passende oplossingen op logistiek. Elk jaar is anders, we kijken uit naar wat dit seizoen gaat brengen."

Voor meer informatie:
foodcareplus
Steve Alaerts
foodcareplus
Tel: +32 (0)3 242 91 54
s.alaerts@foodcareplus.com
www.foodcareplus.com

Publicatiedatum: 4-11-2016
Auteur: Gertrude Snoei
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-9-2017 Haven Rotterdam start fieldlab voor blockchain technologie
22-9-2017 30 nachten hinder op Antwerpse ring richting Gent
22-9-2017 17e hulpgoederentransport vanuit Hedel naar Oost-Europa.
20-9-2017 Frankrijk: Protestacties wegvervoer op 21 en 25 september
20-9-2017 Prinsjesdag 2017: Dit gaat er veranderen
19-9-2017 40% gecontroleerde vrachtwagens in overtreding tijdens Benelux-controle
18-9-2017 Swazilands eerste rechtstreekse verscheping van container met avocado's naar GB geslaagd
15-9-2017 Volkswagen Group maakt vanaf 2030 van elke auto elektrisch model
15-9-2017 Uien, perziken, druiven en sinaasappel over de A16
15-9-2017 Verladers betalen verhoging cao-loon chauffeurs
14-9-2017 Duitsland past regels winterbanden vrachtverkeer aan
14-9-2017 Brand in vrachtwagen bij DC Lidl
14-9-2017 TLN: Grote groei in transportsector zorgt voor tekort aan arbeidskrachten
14-9-2017 Zes vluchtelingen verstopt in vrachtwagen vol snijbonen
13-9-2017 Kuehne + Nagel breidt capaciteit uit in Geel
12-9-2017 Haven Duinkerke wil Peruaans fruit van Rotterdam afpakken
12-9-2017 Zes op tien automobilisten kan auto op parkeerplaats niet meer vinden
11-9-2017 Nieuwe strengere eisen voor winterbanden in Duitsland
11-9-2017 Mark van Mierlo nieuwe eigenaar A. Kanters Internationaal Transport
8-9-2017 "Snelweg dreunt 2 keer zo hard als 30 jaar geleden"