Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Het Fresh Retailer-evenement in Milaan

Onlangs werd in Milaan de Fresh Retailer Show & Conference gehouden. Italiaanse AGF-bedrijven en een aantal grote Italiaanse en internationale retailers kwamen bijeen op de locatie in de East End Studios.



Het jaarlijkse congres heeft als doel om een analyse te geven over mogelijke verbeteringen van de leveringsketen van AGF via het supermarktsegment.

Klik hier voor een fotoverslag.

De beurs bestond uit een aantal presentaties en twee ronde tafeldiscussies.



Er was een breed scala aan onderwerpen. Zo vertelde journalist Eliana Liotta (zie foto boven) over het voorlichten van consumenten over bepaalde versproducten. Liotta is de schrijver van "La dieta Smartfood". Een andere presentatie werd gehouden door professor Daniele Tirelli (zie foto onder). Hij sprak over hoe er geen verband bestaat tussen de prijs en de kwaliteit van groenten en fruit in retail.



Ook werd een overzicht gegeven over retailsectoren in Centraal-Europa. Patrik Dojčinovič, directeur bij Tesco Central Europe, gaf informatie over landen als Hongarije, Polen, Slowakije en de Tsjechische Republiek. Zijn analyse was positief en liet zien hoe consumenten een hoger besteedbaar inkomen hebben gekregen.


Patrik Dojčinovič

Ook werd er informatie gegeven over het huidige beleid van Tesco naar zijn leveranciers. Tesco ziet zijn leveranciers niet meer als ondergeschikten die bevelen op moeten volgen, maar als zakenpartners die helpen met klantenbinding. Er werd door middel van een voorbeeldprofiel een schets gegeven van de archetypische Tesco-consument. Voor de gelegenheid werd de persoon in het profiel "Eve" genoemd. Eve is een getrouwde vrouw met kinderen die graag nieuwe producten wil proberen en op een positieve manier verrast moeten worden bij elke gelegenheid dat ze de supermarkt bezoekt.


Eve, oftewel het profiel van een typische Tesco-consument in Centraal-Europa

Tijdens een vergelijking met het totaalbeeld van Europa bleek hoe delen van het continent zich op verschillende tempo's ontwikkelen. De Tesco-directeur benadrukte echter dat Italië nog steeds een belangrijke rol speelt.

Gerhard Dichgans (zie foto onder) gaf een presentatie over het Ifored-project. Met dit project wordt gewerkt aan een assortiment aan roodvlezige appelen.



Klik hier voor een fotoverslag.

Tijdens het tweede deel van de conferentie presenteerde Marco Cantoni van Syngenta samen met een aantal Siciliaanse tomatentelers het Sinergie-project. Er werd een video vertoond en een nieuwe website voor het project aangekondigd (www.sigillosinergie.it). Het Sinergie-project komt overeen met de doelstellingen van het evenement, namelijk om zakenrelaties binnen de keten en de prestaties van de sector als geheel te verbeteren. Ook werd de onlangs overleden Maurizio Pisani herdacht, die een significante bijdrage aan het project had geleverd.


Claudio Scalise van SG Marketing leidde de eerste ronde tafel-discussie met een aantal retailers. Hierbij waren ook Claudio Mazzini van Coop Italia, Alessandra Manzato van Conad, Gordan Tolevski van Eurogroup/Rewe en Roberto Rossi van Natoora aanwezig.



Salvo Garipoli van SG Marketing leidde de tweede discussie, die gehouden werd met Luca Ambrosini van Auchan Retail Italia, Angelo Arrigoni van Terre d'Italia en Carrefour, Giampaolo Ferri van Coop Alleanza 3.0 en Claudio Mazzini van Coop Italia.



De beste AGF-leveranciers van Italië
Tot slot werden de prijzen van dit jaar voor de beste AGF-leveranciers van Italië uitgedeeld:
  • LIDL Italia - meest innovatieve keten
  • CARREFOUR Italia - meest dynamische keten
  • Conad PAC 2000A - beste keten in Centraal-Zuid-Italië
  • ESSELUNGA - TOP FRESH RETAILER 2017

Klik hier voor een fotoverslag.

Publicatiedatum: