Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Het Fresh Retailer-evenement in Milaan

Onlangs werd in Milaan de Fresh Retailer Show & Conference gehouden. Italiaanse AGF-bedrijven en een aantal grote Italiaanse en internationale retailers kwamen bijeen op de locatie in de East End Studios.



Het jaarlijkse congres heeft als doel om een analyse te geven over mogelijke verbeteringen van de leveringsketen van AGF via het supermarktsegment.

Klik hier voor een fotoverslag.

De beurs bestond uit een aantal presentaties en twee ronde tafeldiscussies.



Er was een breed scala aan onderwerpen. Zo vertelde journalist Eliana Liotta (zie foto boven) over het voorlichten van consumenten over bepaalde versproducten. Liotta is de schrijver van "La dieta Smartfood". Een andere presentatie werd gehouden door professor Daniele Tirelli (zie foto onder). Hij sprak over hoe er geen verband bestaat tussen de prijs en de kwaliteit van groenten en fruit in retail.



Ook werd een overzicht gegeven over retailsectoren in Centraal-Europa. Patrik Dojčinovič, directeur bij Tesco Central Europe, gaf informatie over landen als Hongarije, Polen, Slowakije en de Tsjechische Republiek. Zijn analyse was positief en liet zien hoe consumenten een hoger besteedbaar inkomen hebben gekregen.


Patrik Dojčinovič

Ook werd er informatie gegeven over het huidige beleid van Tesco naar zijn leveranciers. Tesco ziet zijn leveranciers niet meer als ondergeschikten die bevelen op moeten volgen, maar als zakenpartners die helpen met klantenbinding. Er werd door middel van een voorbeeldprofiel een schets gegeven van de archetypische Tesco-consument. Voor de gelegenheid werd de persoon in het profiel "Eve" genoemd. Eve is een getrouwde vrouw met kinderen die graag nieuwe producten wil proberen en op een positieve manier verrast moeten worden bij elke gelegenheid dat ze de supermarkt bezoekt.


Eve, oftewel het profiel van een typische Tesco-consument in Centraal-Europa

Tijdens een vergelijking met het totaalbeeld van Europa bleek hoe delen van het continent zich op verschillende tempo's ontwikkelen. De Tesco-directeur benadrukte echter dat ItaliŽ nog steeds een belangrijke rol speelt.

Gerhard Dichgans (zie foto onder) gaf een presentatie over het Ifored-project. Met dit project wordt gewerkt aan een assortiment aan roodvlezige appelen.



Klik hier voor een fotoverslag.

Tijdens het tweede deel van de conferentie presenteerde Marco Cantoni van Syngenta samen met een aantal Siciliaanse tomatentelers het Sinergie-project. Er werd een video vertoond en een nieuwe website voor het project aangekondigd (www.sigillosinergie.it). Het Sinergie-project komt overeen met de doelstellingen van het evenement, namelijk om zakenrelaties binnen de keten en de prestaties van de sector als geheel te verbeteren. Ook werd de onlangs overleden Maurizio Pisani herdacht, die een significante bijdrage aan het project had geleverd.


Claudio Scalise van SG Marketing leidde de eerste ronde tafel-discussie met een aantal retailers. Hierbij waren ook Claudio Mazzini van Coop Italia, Alessandra Manzato van Conad, Gordan Tolevski van Eurogroup/Rewe en Roberto Rossi van Natoora aanwezig.



Salvo Garipoli van SG Marketing leidde de tweede discussie, die gehouden werd met Luca Ambrosini van Auchan Retail Italia, Angelo Arrigoni van Terre d'Italia en Carrefour, Giampaolo Ferri van Coop Alleanza 3.0 en Claudio Mazzini van Coop Italia.



De beste AGF-leveranciers van ItaliŽ
Tot slot werden de prijzen van dit jaar voor de beste AGF-leveranciers van ItaliŽ uitgedeeld:
  • LIDL Italia - meest innovatieve keten
  • CARREFOUR Italia - meest dynamische keten
  • Conad PAC 2000A - beste keten in Centraal-Zuid-ItaliŽ
  • ESSELUNGA - TOP FRESH RETAILER 2017

Klik hier voor een fotoverslag.


Publicatiedatum: 17-11-2016

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

21-2-2018 Pastinaak-stamppot wint de Stamppotbokaal
20-2-2018 Ecuador organiseert belangrijk bananenevenement
20-2-2018 Al 100 deelnemers voor eerste editie Tropical Fruit Congress
16-2-2018 Innovatieve verkoopideeŽn voor groenten en fruit
14-2-2018 Een goede start voor je spruit begint bij de wortel
13-2-2018 BelOrta viert 5-jarig jubileum
13-2-2018 5 april kick off verkoopseizoen asperges
13-2-2018 Inspiratiesessie platform online sales activiteiten
12-2-2018 Fotoreportages Fruit Logistica 2018
7-2-2018 Nieuwe weeg- en verpakkingsmachine
7-2-2018 Perendag: 28 juni 2018
6-2-2018 Nederlandse en Belgische standhouders Fruit Logistica 2018
6-2-2018 Zuidkoop met 106 medewerkers en 38 trailers naar Berlijn
5-2-2018 Tuinbouw Zimbabwe krijgt nieuwe vakbeurs
2-2-2018 Programma AGF Trendcafť 2018 bekend
1-2-2018 Hotelkamer beschikbaar in Berlijn volgende week
1-2-2018 Volgende week sneeuw, kies voor een makkelijke reis naar de Fruit Logistica
31-1-2018 Has Food Experience trekt ruim 1500 bezoekers
31-1-2018 Belgische exporteurs mikken op Dubai
30-1-2018 Polymer Logistics presenteert innovatieve merchandisingproducten