Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Waterman Onions verlaadt eerste containers in Lelystad

Deze week zijn de eerste reefer containers verladen via de nieuwe CTU containerterminal in Lelystad. Provinciale Staten nam eind vorig jaar na een lange en gedegen voorbereiding het besluit om de terminal aan te leggen. Dat werd ondersteund door tal van Flevolandse bedrijven, waaronder Waterman Onions in Emmeloord, die voordelen zagen in de nieuwe terminal en tevens concrete toezeggingen deden om er ook gebruik van te zullen maken.



Waterman Onions voegde deze week de daad bij het woord en liet de allereerste container verladen via de nieuwe terminal. ,,Transport over water is voor de export van uien heel belangrijk. Daarom zijn we blij met deze nieuwe terminal. Vlakbij onze vestiging in Emmeloord. Logistiek gezien kan het bijna niet beter'', aldus Erik Waterman van Waterman Onions. Naar verwachting gaat Waterman Onions circa 50% van het exportvolume met containers via de nieuwe terminal verladen.

Waterman Onions vermarkt jaarlijks zo'n 120.000 ton uien naar 70 landen in de wereld. Voor het containertransport naar de verschillende havens zoals Rotterdam en Antwerpen werden altijd vrachtwagens ingezet. Het transport per as naar havens is echter kostbaar. Naast tijd en geld speelt ook de planning van het laden en lossen in de havens een rol. De wachttijden tijdens piekdrukte in de havens kunnen enorm oplopen. Maar ook zorgt het transport over de weg voor een hoge belasting van de wegen omdat combinatie transport met lege containers niet mogelijk is. Dat leidt tot veel inefficiënte kilometers. Het transport via de Nederlandse binnenwateren levert, naast het logistieke voordeel, ook een milieuvoordeel door vermindering van de CO2‐uitstoot.

Publicatiedatum: