Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Vierde industriŽle revolutie vraagt om verandering ondernemerschap

Tholen Ė Nokia maakte goede telefoons, maar ging ten onder. V&D was een goede winkel, maar moest toch de deuren sluiten. Waar het op vastliep voor deze bedrijven is dat ze niet goed mee veranderden met de markt, aldus prof. dr. Cor Molenaar tijdens de AGF-Kennis(sen)dag 2016. "Verandering is nodig, anders zul je met je bedrijf 2020 niet halen," aldus de professor.

Die snelle verandering hangt samen met de opmars van de smartphone. "We kijken gemiddeld 100 keer per dag op onze smartphone," weet Cor. "Tijdens een saai congres is dat misschien wel 100 keer per uur," voegt hij met een knipoog toe. De smartphone neemt een steeds prominentere rol in ons leven in. Doordat we altijd bereikbaar zijn, wordt er ook verwacht dat er op korte termijn op mailtjes gereageerd kan worden.

Klik hier voor de fotoreportage van de AGF-Kennis(sen)dag



Prof. dr. Cor Molenaar.

Koopmotief uitgangspunt
Daarnaast verandert de samenstelling van de huishoudens. Een op de drie huishoudens in Nederland is een eenpersoonshuishouden. Dat gaat altijd gepaard met een zekere mate van eenzaamheid, legt Cor uit. Daarom zoeken mensen meer naar beleving en geluk, onder andere door bewuster met eten bezig te zijn. Voor bedrijven betekent dit dat beleving ook belangrijker moet worden in de producten die ze aanbieden.

Om daar goed op in te spelen, is een verandering in denken nodig. "Het gaat niet om het verkoopargument, maar om het koopmotief. De keuze voor een product wordt door veel factoren bepaald. Zo koopt een consument die alleen op de bank zit een goedkoper biertje, maar als er bezoek is, komt er een ander merk op tafel. "Je moet onderzoeken wat de klant wil en die informatie analyseren." Het delen van data is daarbij van cruciaal belang. Op basis van alle data die Amazon verzamelt, kan het Amerikaanse bedrijf voorspellen wat iemand over een maand gaat kopen. De producten worden dan alvast naar de DC's verstuurd, zodat de producten snel geleverd kunnen worden als de bestelling daadwerkelijk binnen is.

Klik hier voor de fotoreportage van de AGF-Kennis(sen)dag

Drones, Airbnb en Uber
"We zitten in de vierde IndustriŽle Revolutie," vervolgt Cor. De smartphone is een noodzaak om er bij te horen. Mensen zonder smartphone vallen buiten de boot. Drones zijn bezig met een opmars en voor wie betoogt dat de capaciteit nu nog onvoldoende is: over een jaar kunnen drones misschien wel 100 kilo transporteren, voorspelt de professor.

De remmende factor in deze ontwikkelingen zijn de bestaande structuren, zoals winkeltijden en het gegeven dat duizenden mensen dagelijks in de file gaan staan om naar het werk te komen, terwijl het werk achter een computer gebeurt en die computer overal kan staan. Tot slot wees Cor op enkele nieuwe ontwikkelingen. Auto, huis en kantoor worden maar een beperkt aantal uren gebruikt, waarom zou je het die andere uren niet verhuren? Uber, Airbnb zijn succesvolle initiatieven. "Waanzin zegt u? Dit is wat de consument wil."

Publicatiedatum: 24-11-2016
Auteur: Rudolf Mulderij
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

20-11-2017 Groenteman Frans van de Polder en ADN gaan actievoeren tegen BTW-verhoging
20-11-2017 Pond valt door politieke onrust en inflatiecijfers
17-11-2017 EC verhoogt promotiebudget in 2018 met 37 mln euro
17-11-2017 Exportbeperkingen Venezuela door sancties EU
17-11-2017 Argentijnse blauwe bessentelers zetten zich nog meer in tegen kinderarbeid
16-11-2017 Twaalf AGF-finalisten Groot van Dommele Ice kart challenge bekend
16-11-2017 Iran gaat export appelen, kiwi's en citrus bevorderen
16-11-2017 Het Mugabe-tijdperk is nu officieel over
16-11-2017 Iran en EU willen landbouwsamenwerking opvoeren
16-11-2017 Deze landen exporteren de meeste auto's
15-11-2017 Pakistan ziet mogelijkheden om AGF-export naar het VK te vergroten
15-11-2017 EU wil importbeperkingen Japanse landbouwproducten opheffen
15-11-2017 Europese Commissie keurt 52 nieuwe marketingprogramma's goed
14-11-2017 Koersdaling Britse pond door Brexit remt Nederlands export
14-11-2017 Blockchaintechnologie een oplossing voor de AGF-sector?
14-11-2017 Commissaris Hogan promoot Europese producten in Iran en Saoedi ArabiŽ
10-11-2017 Informatiebijeenkomst Duitsland: stijgende consumptie biedt kansen
10-11-2017 Marokkaanse AGF duurder vanwege waterschaarste en tussenhandel
10-11-2017 "Oplaaiende olieprijs laat olievalutaís koud"
9-11-2017 "Prijs Spaanse landbouwgrond licht gestegen in 2016"