Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Juglen Zwaan:

"Groenten bevatten 120.000 goede stoffen"

Tholen – Natuurvolken consumeren wel een kilo groenten en fruit op een dag. In Nederland heeft het grootste deel van de bevolking al moeite om 200 gram groenten te consumeren. Juglen Zwaan, blogger en orthomoleculair therapeut, wil dat cijfer omhoog krijgen. Want voldoende groenten consumeren, zo redeneert hij, kan een positieve bijdrage leveren aan de gezondheid.



Nederland telt een groot aantal chronisch zieken. De consumptie van voldoende groenten en fruit kan een oplossing zijn. "Groenten zitten vol met goede stoffen," aldus Juglen. Het gaat om zo'n 120.000 goede stoffen. Dat zijn er veel meer dan in pillen. Daar komt bij dat de vezels in groenten goed zijn voor de darmflora. "Ieder mens heeft twee kilo bacteriën in zijn darmen," weet Juglen. "De vezels in groenten en fruit zijn goed voor deze bacteriën, die onder ander het immuunsysteem helpen."

Klik hier voor de fotoreportage van de AGF-Kennis(sen)dag

Als groenten en fruit dan zo gezond zijn, waarom eten we er dan zo weinig van? Het antwoord op die vraag is simpel te beantwoorden. De voedingsmiddelenindustrie heeft onderzocht dat mensen vooral van suiker, zout en vetten houden. Drie stoffen die niet in grote hoeveelheden in groenten en fruit worden aangetroffen.



Innovatie en communicatie
Sappen, smoothies, groentespreads, bananenbrood en worteltaart: Juglen noemt een lange rij voorbeelden om de groentenconsumptie te vergroten. Ook spelen met kleur stimuleert de consumptie. "De verschillende kleuren van M&M's zorgen er voor dat je de hele zak in een keer leeg eet." Maar samenwerken met de voedingsmiddelenindustrie kan ook, bijvoorbeeld door de hoeveelheid groenten in pastasauzen te vergroten of pizzabodems van broccoli of bloemkool, noemt Juglen als voorbeelden.

Naast innovaties op productniveau kan de sector samenwerken in de communicatie richting de klant bijvoorbeeld. "Veel producten zijn onbespoten, maar dat wordt niet naar de consument gecommuniceerd." De consument vindt die informatie echter wel waardevol. Een ander voorbeeld zijn de campagnes die in andere sectoren zijn opgezet. 'Breek de dag, tik een eitje' en 'kip het meest veelzijdige stukje vlees' zijn twee voorbeelden van campagnes die iedereen kent.

Klik hier voor de fotoreportage van de AGF-Kennis(sen)dag

Publicatiedatum: 24-11-2016
Auteur: Rudolf Mulderij
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

20-11-2017 Slechts 4 op de 10 kinderen eet voldoende groenten en fruit
17-11-2017 Londen: 3-D kijkje achter de schermen bij voedselproductie
16-11-2017 Canadese AGF-sector vraagt parlement aandacht voor gezondheid
14-11-2017 "Gewasbeschermingsmiddelen mogelijk oorzaak van uitblijven zwangerschap bij IVF"
8-11-2017 "Ieder vers product heeft weer een andere werking op ons lichaam"
7-11-2017 Gratis fruit voor WUR-medewerkers
6-11-2017 Parijs zet in op groenten- en fruitteelt in de binnenstad
3-11-2017 Afrika: Onderzoek naar gezondere zoete aardappelen
2-11-2017 Star Wars en Marvel iconen helpen gezinnen gezonde keuzes maken
1-11-2017 Europese consumptie van groenten en fruit neemt toe
1-11-2017 Engelse campagne moedigt consumptie prei aan
30-10-2017 90% Britse jongeren gooit groenten en fruit weg
27-10-2017 Saladebuffetten voor meer dan 5.000 Amerikaanse scholen
27-10-2017 Hongaarse AGF-afzet groeide 12%
24-10-2017 Lidl Duitsland zet zich actief in tegen een ongezonde voedingsstijl
23-10-2017 Vlaamse wetenschappers: voedingsadviezen deugen niet altijd
20-10-2017 Nieuwe app EtiketWijzer van het Voedingscentrum
19-10-2017 Tips om gezonde voornemens langer vol te houden
19-10-2017 Vergeet de avocado: dit is het nieuwe superfood
18-10-2017 Vlaams onderzoek: "Suiker maakt kanker erger"