Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Peter Verbaas:

“Hetze tegen Douane?”

Tholen - Door een computerstoring zou de controle van containers die in de haven van Rotterdam aankomen haperen. Verschillende logistieke bedrijven uitten hun zorgen tegenover het AD. Peter Verbaas van het GroentenFruit Huis reageert op de berichten en wijst op de goede prestaties van de Douane.

Door problemen met het digitaal aangiftesysteem moeten de meldingen per email ingediend worden. Volgens het AD zouden de bedrijven in korte tijd van soms enkele minuten toestemming krijgen om de containers door te laten. Een woordvoerder van de Douane bevestigd tegen de krant dat er problemen zijn met het systeem, maar benadrukt dat de risico-selecties nog altijd worden toegepast.



Peter Verbaas van het GroentenFruit Huis is verbaasd over de berichten. "Ik begrijp niet goed wat de achtergrond van deze berichten is," reageert hij. "Het lijkt wel alsof er de laatste tijd een hetze gevoerd wordt tegen de Douane en ik begrijp niet goed waarom." Peter heeft nauw contact met de Douane. Hoewel hij eerder dit jaar stevige gesprekken voerde met de Douane over de regeling extern scannen, is hij niet van mening dat er structureel fouten worden gemaakt bij de dienst. "Ik hoor ook wel eens klachten, maar als je doorvraagt blijken het incidenten te zijn. De Douane ligt de laatste tijd onder een vergrootglas, ik heb het idee dat er iets heel groots van gemaakt wordt." Hij vraagt zich af welke partijen er voordeel bij hebben als de Douane in een kwaad daglicht wordt gesteld. "Straks krijgen we een Kamerdebat waar wordt besloten dat de AGF-import volledig gescand moet worden. Dat heeft veel consequenties en levert logistieke vertragingen op."

Ook op het gebied van de smokkel van verdovende middelen doet de haven het goed. "Er wordt in Rotterdam veel verdovende middelen onderschept. Is dat omdat er meer binnenkomst of omdat de Douane beter werkt en de pakkans in de Rotterdamse haven groter is?" vraagt Peter zich af om vervolgens de vraag te beantwoorden: "Volgens mij is dat het laatste."

De enige oplossing om alle smokkelwaar te onderscheppen is door alle containers die binnenkomen te controleren. Een logistieke uitdaging die tegelijkertijd nauwelijks realistisch en onnodig is. "De Douane werkt met risicoprofielen, waardoor er relatief veel onderschept wordt." Volgens Peter is er meer begrip nodig voor de Douane en hoe er gewerkt wordt. Vorig jaar kreeg een groep leden van het GroentenFruit Huis een kijkje achter de schermen bij de overheidsdienst. Een bezoek dat veel begrip onder de handelaren opleverde voor de Douane.

Meer informatie:
GroentenFruit Huis
Peter Verbaas
Postbus 5007, 2701 GA Zoetermeer
T  + 31 79 368 1120
M  + 31 6 109 85 193
E   Verbaas@groentenfruithuis.nl
www.groentenfruithuis.nl

Publicatiedatum: 28-11-2016
Auteur: Rudolf Mulderij
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-9-2017 Haven Rotterdam start fieldlab voor blockchain technologie
22-9-2017 30 nachten hinder op Antwerpse ring richting Gent
22-9-2017 17e hulpgoederentransport vanuit Hedel naar Oost-Europa.
20-9-2017 Frankrijk: Protestacties wegvervoer op 21 en 25 september
20-9-2017 Prinsjesdag 2017: Dit gaat er veranderen
19-9-2017 40% gecontroleerde vrachtwagens in overtreding tijdens Benelux-controle
18-9-2017 Swazilands eerste rechtstreekse verscheping van container met avocado's naar GB geslaagd
15-9-2017 Volkswagen Group maakt vanaf 2030 van elke auto elektrisch model
15-9-2017 Uien, perziken, druiven en sinaasappel over de A16
15-9-2017 Verladers betalen verhoging cao-loon chauffeurs
14-9-2017 Duitsland past regels winterbanden vrachtverkeer aan
14-9-2017 Brand in vrachtwagen bij DC Lidl
14-9-2017 TLN: Grote groei in transportsector zorgt voor tekort aan arbeidskrachten
14-9-2017 Zes vluchtelingen verstopt in vrachtwagen vol snijbonen
13-9-2017 Kuehne + Nagel breidt capaciteit uit in Geel
12-9-2017 Haven Duinkerke wil Peruaans fruit van Rotterdam afpakken
12-9-2017 Zes op tien automobilisten kan auto op parkeerplaats niet meer vinden
11-9-2017 Nieuwe strengere eisen voor winterbanden in Duitsland
11-9-2017 Mark van Mierlo nieuwe eigenaar A. Kanters Internationaal Transport
8-9-2017 "Snelweg dreunt 2 keer zo hard als 30 jaar geleden"