Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Linde elektrische heftrucks nu verkrijgbaar met Lithium-ion batterij

Linde Material Handling heeft zijn eerste serie vorkheftrucks met Lithium-ion batterij op de markt gebracht. De trucks met hefcapaciteiten van 1.4 tot 1.8 ton maakten eerder dit jaar hun debuut op de World of Material Handling (WoMH). Dankzij de hogere energiedichtheid en -efficiency bieden de trucks met Lithium-ion batterij grote voordelen als het gaat om energie. Daarbij speelt de mogelijkheid van tussenladingen uiteraard ook een rol. Op elk gewenst moment – dus bijvoorbeeld ook tijdens de koffie- of lunchpauze – kan de batterij worden geladen zonder dat dit de negatieve gevolgen heeft. Met andere woorden: de inzetduur is beduidend langer. Het door Linde toegepaste multistage veiligheidsconcept waarborgt bovendien de veiligheid voor gebruiker en omgeving.



Twee batterijcapaciteiten
Voor elk van de vijf nieuwe modellen zijn er twee batterijcapaciteiten beschikbaar. Als de inzetomstandigheden tussenladen goed mogelijk maken, volstaat volgens de fabrikant de kleinere batterij. Deze heeft, bij de Linde E14 en de Linde E16 C (compact) een capaciteit van 13,1 kWh. Voor de grotere driewieltrucks – de Linde E16 en E18, en de vierwiel E16 P, beschikt de kleinere batterij over een capaciteit van 16,3 kWh. Het is echter raadzaam de grotere, krachtigere batterijen – met capaciteiten van respectievelijk 39,2 kWh en 45,7 kWh – in te zetten als de inzet intensiever is of wanneer de trucks gedurende een tweeploegeninzet continu beschikbaar moeten zijn.

Voor de verschillende batterijen levert Linde twee type kaders, die beide een gesloten systeem vormen met de batterij. De kracht van de lader en de batterij zijn bepalend voor de benodigde laadtijd. Voor het volledig laden van een kleine batterij heeft de grote lader ongeveer 50 minuten nodig. Het laden van de grootste batterij met een kleine lader vraagt meer dan zes uur.

Diverse veiligheidsvoorzieningen
De Li-ion trucks zijn volledig CE-gecertificeerd en afgestemd op de specifieke inzetbehoeften. In combinatie met de door Linde geleverde laders worden de voordelen volgens de fabrikant optimaal benut. Linde garandeert hierbij 2.500 volle laadcycli met een daaropvolgende resterende batterijcapaciteit van minimaal 80 procent. Het laden zelf gebeurt opvallend eenvoudig via de kenmerkende klep aan de achterzijde van de truck.

Uitgebreide veiligheidsvoorzieningen voorkomen schade als gevolg van onder meer oververhitting, overladen of diepontladingen. De geïnstalleerde schoksensor monitort de impact op de batterij en voorkomt misbruik. Een gepatenteerd systeem zorgt ervoor dat de regeneratieve remenergie – (alleen) bij dreigende oververhitting van de batterij – niet wordt teruggevoerd naar de batterij, maar wordt omgezet in warmte.

Een batterij management systeem neemt de functie van de control unit over en heeft dus een belangrijke rol in het hoge veiligheidsniveau de trucks. Het systeem controleert alle relevante batterij parameters, informeert de gebruiker over mogelijk schadelijk gebruik en zorgt ervoor dat de truck gecontroleerd tot stilstand komt in het geval van een technisch defect. Een 25 mm dikke stalen batterijtrog beschermt de batterijcellen tegen beschadigingen van buitenaf.

Uitgebreid getest
Zoals gebruikelijk werden de trucks voorafgaand aan de officiële marktintroductie uitvoerig aan de tand gevoeld. Daarbij heeft Linde voor het eerst de functionaliteit en stabiliteit van het gehele systeem, inclusief de batterij, getest. Het testresultaat was volgens de fabrikant zeer bevredigend: De Lithium-ion trucks konden worden getest zonder externe voeding. Dat is bij elektrische trucks met loodzuur batterijen (nog) ondenkbaar, omdat de constante trillingen van de test de batterij permanent zouden beschadigen. Ook heeft de nieuwe Lithium-ion truck de crashtest goed doorstaan. Tijdens deze test reed een vol belaste 8-tons heftruck met topsnelheid in op de zijkant van een 3-tons elektrische heftruck. De vork drong echter geenszins door in de robuuste behuizing van de Lithium-ion batterij.

Vervolgend op de succesvolle in-huis testen, werden de nieuwe trucks in de praktijk aan de tand gevoeld tijdens meerdere veldtesten in uiteenlopende inzetsituaties. Volgens de betrokken bedrijven zijn de belangrijkste winstfactoren de consistente prestaties tijdens de inzet, tijdwinst dankzij de mogelijkheid van tussenladen, het wegvallen van de behoefte aan wisselbatterijen en het onderhoudsvrije karakter van de Lithium-ion technologie.


Publicatiedatum: 1-12-2016

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

16-2-2018 Russen achter cyberaanval Maersk en APM Terminals
15-2-2018 Rotterdamse haven ziet containeroverslag sterk groeien
14-2-2018 Is de trolley-truck het vervoermiddel van de toekomst?
14-2-2018 DB Schenker brengt eerste Chinese AGF-trein naar Moskou
13-2-2018 "Wij gaan het transport van vloeistoffen veranderen"
12-2-2018 Port of Antwerp mikt op 10 miljoen ton overslag
12-2-2018 Kansen voor peren per trein naar China
12-2-2018 Prins Transport bereikt akkoord overname Müller Fresh Food Logistics
7-2-2018 Met analyseren hele van big data is hele keten te verbeteren
6-2-2018 Groei in containervervoer Rotterdam
6-2-2018 Transportplatform zorgt voor volle wagens
6-2-2018 Wat kost een Airbus vliegtuig?
5-2-2018 Efficiëntere logistiek verhoogt verdienvermogen foodbedrijven
2-2-2018 Minder cocaïne en meer vangsten in Rotterdam
2-2-2018 De Belgische tolboetes lopen weer op
2-2-2018 Wifi-verbinding tussen trucks: minder personeelskosten, meer veiligheid
2-2-2018 Ziet zo ons vervoer er in de toekomst uit?
30-1-2018 Koeltrans Angeren breidt Duitse activiteiten uit met eigen hub
30-1-2018 Havenbedrijf stelt extra 100 hectare Maasvlakte 2 beschikbaar
30-1-2018 Transporteurs blij met Belgische maatregelen migranten