Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Realisatie WFC Experience van start

Koplopers agrofoodsector tekenen overeenkomst voor start ontwikkelvisie

De realisatie van het World Food Center (WFC) in Ede komt snel dichterbij nu WFC Development, Wageningen University & Research, het bedrijfsleven en de overheid een volgende stap hebben gezet. Zij geven groen licht voor concrete uitwerking van WFC Experience. In deze belevingswereld komen bezoekers op een creatieve en inspirerende manier alles te weten over voeding. Het Amerikaanse BRC Imagination Arts leidt de uitwerking in opdracht van de betrokken partijen. Vandaag hebben Albert Heijn, Scelta Mushrooms, DSM, Wageningen University & Research, Albron, gemeente Ede, provincie Gelderland en WFC Development hiertoe een overeenkomst getekend.



In WFC Experience wordt het volledige verhaal over de voedselwaardeketen verteld. Bezoekers ervaren er hoe voeding wordt geproduceerd, bewerkt, getransporteerd en gegeten. Gezondheid en duurzaamheid in relatie tot voeding zijn belangrijke thema's. Het experience centre biedt een creatieve belevingsplek met ruimte voor onder meer educatie, wetenschap en entertainment. Bezoekers, naar verwachting 200.000 tot 300.000 per jaar, kunnen er ruiken, voelen, proeven en ondernemen. "Wat we nu gaan doen is volstrekt nieuw. Nederland is een frontrunner en gaat voorop in de internationale agrofoodsector. Op een iconische plek, midden in de Food Valley, maken bedrijven, kennisinstellingen en overheden onze agrofoodsector zichtbaar. Iedereen kan dat zien en ervaren", zegt Cees van Bemmel, directeur WFC Development.

Toonaangevende experience
BRC Imagination Arts is ingeschakeld om WFC Experience te ontwikkelen. Dit is wereldwijd een gerenommeerd bureau dat grote experience-concepten creëert voor bekende merken, bedrijven, overheden en culturele organisaties. Het bureau ontwierp meermaals het Amerikaans paviljoen op de World Expo. Nu gaat ze voor WFC Experience aan de slag om het verhaal over de voedselwaardeketen op een ongekleurde en eerlijke manier te presenteren. WFC Experience wordt een plek waar Nederland zich etaleert als mondiaal koploper van de agrofoodsector. In het derde kwartaal van 2017 start de realisatie van de eerste fase van WFC Experience.



Kennis creëren en delen
In WFC Experience kunnen bezoekers ook deelnemen aan onderzoeksprogramma's. Dit is een initiatief van 5 universiteiten (Groningen, Maastricht, Nijmegen, Utrecht en Wageningen) in overleg met TiFN, de Alliantie Voeding en het onderzoeksprogramma Food and Cognition (in oprichting). Het doel is een belangrijke bijdrage te leveren aan de ontwikkeling en optimalisatie van gezonde en duurzame voedingsmiddelen. Er zijn vier thema's: gezondheid, consumentengedrag, co-creatie en een duurzame en veilige voedselketen. Het onderzoek wordt veelbelovend, omdat het een brug slaat tussen onder meer de agrofoodsector, gedragswetenschappen en de medische wereld. Bovendien is er met de forse bezoekersstroom kans om samen te werken met grotere aantallen mensen.

Bedrijfsleven doet mee
Het team van BRC Imagination Arts begint in januari met de ontwikkelvisie op WFC Experience. Die bepaalt hoe de belevingswereld er uiteindelijk uit komt te zien. Dat gebeurt in nauwe samenwerking met Albert Heijn, Scelta Mushrooms, DSM, Wageningen University & Research, Albron, gemeente Ede, provincie Gelderland en WFC Development. Dit zijn de eerste partijen die vandaag een overeenkomst hebben getekend op de plek waar het experience centre verrijst. Verwacht wordt dat meer partijen zich aansluiten.

Wethouder Johan Weijland van de gemeente Ede: "Als gemeente zijn wij trots dat er nu concrete stappen gemaakt worden en bedrijven zich committeren. Wij zijn niet voor niets koploper op het gebied van food. En nu het WFC zelfs is opgenomen in de Voedselagenda van het Rijk, kan het niet anders dan dat het World Food Center een groot succes wordt". Gedeputeerde Bea Schouten van de provincie Gelderland: "WFC Experience wordt dé internationale ontmoetingsplaats van de agrofoodsector. Een belevingswereld waar consumenten, producenten en onderzoekers op een interactieve manier met elkaar in aanraking komen. Door te ruiken, voelen en proeven kom je straks alles te weten over voeding. Geweldig dat het bedrijfsleven hier ook zijn schouders onder zet."

Publicatiedatum: 2-12-2016

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

20-11-2017 Groenteman Frans van de Polder en ADN gaan actievoeren tegen BTW-verhoging
20-11-2017 Pond valt door politieke onrust en inflatiecijfers
17-11-2017 EC verhoogt promotiebudget in 2018 met 37 mln euro
17-11-2017 Exportbeperkingen Venezuela door sancties EU
17-11-2017 Argentijnse blauwe bessentelers zetten zich nog meer in tegen kinderarbeid
16-11-2017 Twaalf AGF-finalisten Groot van Dommele Ice kart challenge bekend
16-11-2017 Iran gaat export appelen, kiwi's en citrus bevorderen
16-11-2017 Het Mugabe-tijdperk is nu officieel over
16-11-2017 Iran en EU willen landbouwsamenwerking opvoeren
16-11-2017 Deze landen exporteren de meeste auto's
15-11-2017 Pakistan ziet mogelijkheden om AGF-export naar het VK te vergroten
15-11-2017 EU wil importbeperkingen Japanse landbouwproducten opheffen
15-11-2017 Europese Commissie keurt 52 nieuwe marketingprogramma's goed
14-11-2017 Koersdaling Britse pond door Brexit remt Nederlands export
14-11-2017 Blockchaintechnologie een oplossing voor de AGF-sector?
14-11-2017 Commissaris Hogan promoot Europese producten in Iran en Saoedi Arabië
10-11-2017 Informatiebijeenkomst Duitsland: stijgende consumptie biedt kansen
10-11-2017 Marokkaanse AGF duurder vanwege waterschaarste en tussenhandel
10-11-2017 "Oplaaiende olieprijs laat olievaluta’s koud"
9-11-2017 "Prijs Spaanse landbouwgrond licht gestegen in 2016"