Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Realisatie WFC Experience van start

Koplopers agrofoodsector tekenen overeenkomst voor start ontwikkelvisie

De realisatie van het World Food Center (WFC) in Ede komt snel dichterbij nu WFC Development, Wageningen University & Research, het bedrijfsleven en de overheid een volgende stap hebben gezet. Zij geven groen licht voor concrete uitwerking van WFC Experience. In deze belevingswereld komen bezoekers op een creatieve en inspirerende manier alles te weten over voeding. Het Amerikaanse BRC Imagination Arts leidt de uitwerking in opdracht van de betrokken partijen. Vandaag hebben Albert Heijn, Scelta Mushrooms, DSM, Wageningen University & Research, Albron, gemeente Ede, provincie Gelderland en WFC Development hiertoe een overeenkomst getekend.



In WFC Experience wordt het volledige verhaal over de voedselwaardeketen verteld. Bezoekers ervaren er hoe voeding wordt geproduceerd, bewerkt, getransporteerd en gegeten. Gezondheid en duurzaamheid in relatie tot voeding zijn belangrijke thema's. Het experience centre biedt een creatieve belevingsplek met ruimte voor onder meer educatie, wetenschap en entertainment. Bezoekers, naar verwachting 200.000 tot 300.000 per jaar, kunnen er ruiken, voelen, proeven en ondernemen. "Wat we nu gaan doen is volstrekt nieuw. Nederland is een frontrunner en gaat voorop in de internationale agrofoodsector. Op een iconische plek, midden in de Food Valley, maken bedrijven, kennisinstellingen en overheden onze agrofoodsector zichtbaar. Iedereen kan dat zien en ervaren", zegt Cees van Bemmel, directeur WFC Development.

Toonaangevende experience
BRC Imagination Arts is ingeschakeld om WFC Experience te ontwikkelen. Dit is wereldwijd een gerenommeerd bureau dat grote experience-concepten creŽert voor bekende merken, bedrijven, overheden en culturele organisaties. Het bureau ontwierp meermaals het Amerikaans paviljoen op de World Expo. Nu gaat ze voor WFC Experience aan de slag om het verhaal over de voedselwaardeketen op een ongekleurde en eerlijke manier te presenteren. WFC Experience wordt een plek waar Nederland zich etaleert als mondiaal koploper van de agrofoodsector. In het derde kwartaal van 2017 start de realisatie van de eerste fase van WFC Experience.



Kennis creŽren en delen
In WFC Experience kunnen bezoekers ook deelnemen aan onderzoeksprogramma's. Dit is een initiatief van 5 universiteiten (Groningen, Maastricht, Nijmegen, Utrecht en Wageningen) in overleg met TiFN, de Alliantie Voeding en het onderzoeksprogramma Food and Cognition (in oprichting). Het doel is een belangrijke bijdrage te leveren aan de ontwikkeling en optimalisatie van gezonde en duurzame voedingsmiddelen. Er zijn vier thema's: gezondheid, consumentengedrag, co-creatie en een duurzame en veilige voedselketen. Het onderzoek wordt veelbelovend, omdat het een brug slaat tussen onder meer de agrofoodsector, gedragswetenschappen en de medische wereld. Bovendien is er met de forse bezoekersstroom kans om samen te werken met grotere aantallen mensen.

Bedrijfsleven doet mee
Het team van BRC Imagination Arts begint in januari met de ontwikkelvisie op WFC Experience. Die bepaalt hoe de belevingswereld er uiteindelijk uit komt te zien. Dat gebeurt in nauwe samenwerking met Albert Heijn, Scelta Mushrooms, DSM, Wageningen University & Research, Albron, gemeente Ede, provincie Gelderland en WFC Development. Dit zijn de eerste partijen die vandaag een overeenkomst hebben getekend op de plek waar het experience centre verrijst. Verwacht wordt dat meer partijen zich aansluiten.

Wethouder Johan Weijland van de gemeente Ede: "Als gemeente zijn wij trots dat er nu concrete stappen gemaakt worden en bedrijven zich committeren. Wij zijn niet voor niets koploper op het gebied van food. En nu het WFC zelfs is opgenomen in de Voedselagenda van het Rijk, kan het niet anders dan dat het World Food Center een groot succes wordt". Gedeputeerde Bea Schouten van de provincie Gelderland: "WFC Experience wordt dť internationale ontmoetingsplaats van de agrofoodsector. Een belevingswereld waar consumenten, producenten en onderzoekers op een interactieve manier met elkaar in aanraking komen. Door te ruiken, voelen en proeven kom je straks alles te weten over voeding. Geweldig dat het bedrijfsleven hier ook zijn schouders onder zet."

Publicatiedatum: 2-12-2016

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

19-6-2018 Jaarlijkse groei van de arbeidskosten 2% in het eurozone
19-6-2018 EU start handelsoverleg met AustraliŽ
19-6-2018 ItaliŽ blokkeert Ceta-akkoord tussen EU en Canada
19-6-2018 Ziekteverzuim naar record door supergriep
19-6-2018 Hoe verzegelde containers worden opengebroken
19-6-2018 Canadezen boycotten Amerikaanse producten en annuleren vakanties
19-6-2018 Centraal-Amerikaanse telers profiteren van uitwisseling met Belgische bedrijven
18-6-2018 Internetcensuur en -suveillance per land
18-6-2018 "In twee of drie stappen bij de consument"
18-6-2018 Nederland verdient 22,7 miljard aan export naar het VK
18-6-2018 "Eisen gewasbescherming in On the way to PlanetProof zijn robuust en onafhankelijk bepaald"
18-6-2018 Brexit raakt 125 verdragen van de Europese Unie op het terrein van landbouw
18-6-2018 Trump kondigt 50 mld dollar nieuwe handelstarieven aan op Chinese import
15-6-2018 Arbeidswet duur voor ondernemer
15-6-2018 Britse en Ierse landbouwministers bespreken Brexit
15-6-2018 "Kansen voor verduurzaming teelt worden met Planet Proof gemist"
15-6-2018 Waarde bitcoin bereikt dieptepunt na diefstal
15-6-2018 Uit de dialectatlas: Hoe zeg je in Nederland gedag?
14-6-2018 EC stelt voor de associatieovereenkomst tussen de EU en Marokko uit te breiden naar de Westelijke Sahara
14-6-2018 Is de keus voor PlanetProof logisch?