Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Barcode geeft inzicht in interne supply chain

Tholen – Ondanks dat veel producten verpakt in het supermarktschap belanden, ligt er ook nog altijd een deel van de groenten en fruit los. Handig, dan kan de consument kopen zoveel die nodig heeft. Onhandig, want hoe krijg je als supermarkt een goed overzicht van het verkochte volume ? De Italiaanse supermarktketen liep tegen dit probleem aan. Om meer inzicht te krijgen in de productstroom, stapte het bedrijf over op de barcode van GS1.



Iper, onderdeel van Finiper Group, is een grote Italiaanse retailer met 27 filialen (allen hypermarkten), zo'n 9.000 werknemers en goed voor een omzet van 2,6 miljard euro in 2015. "De barcode die de keten gebruikte voor de verse producten die in de winkel verpakt werd, bevatte weinig informatie," vertelt Emanuela Casaline tijdens het EU Fresh Info Forum. Vanuit GS1 Italy was ze betrokken bij het project om de langere barcode van GS1 bij de supermarkt te implementeren. De oude code bevatte geen informatie over het verkochte volume. Om te berekenen hoeveel er van een product verkocht was, baseerde het bedrijf zich op een rekensom waarin vanuit de prijs het volume teruggerekend werd. Onder andere door afrondingen was deze berekening onnauwkeurig.

"De GS1 barcode bestaat uit 13 cijfers en bevat informatie over product, gewicht, prijs en eventueel houdbaarheidsdatum," legt Emanuela uit. In juli 2015 werd in een eerste winkel een pilot gedaan met de nieuwe code. Twee maanden later concludeerde de supermarkt dat het een succes was en werd besloten om alle filialen één voor één om te bouwen voor de nieuwe barcode. Een hele klus, printers moeten de nieuwe etiketten kunnen printen, scanners moeten de nieuwe barcodes kunnen lezen en de kassa moet de data ook kunnen herkennen. In de zomer van 2016 werd het project afgerond. Als resultaat kan de supermarkt niet alleen de interne supply chain beter monitoren, maar is ook de consumentenveiligheid vergroot. Door de houdbaarheidsdatum in de code op te nemen, geeft de kassa een melding dat een product niet verkocht kan worden als het over de datum is.

De volgende stap die Iper wil zetten is om producten die de houdbaarheidsdatum naderen automatisch in de reclame te zetten. Ook werkt de supermarkt aan een koppeling tussen het lotnummer en de consument, waardoor bij een eventuele recall direct inzichtelijk is wie de producten gekocht heeft.

Publicatiedatum: 2-12-2016
Auteur: Rudolf Mulderij
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

17-1-2018 “Machinaal verpakken van blauwe bessen beter voor kwaliteit”
16-1-2018 Aantal betalingen via iDEAL stijgt met een derde in 2017
16-1-2018 Nieuw irrigatiesysteem 'Metis'
15-1-2018 Software om lokale voedselketen te stimuleren
15-1-2018 Zo komen Chinezen aan hun likes....
11-1-2018 Mediane introduceert mobiele app
10-1-2018 Satellieten helpen Zuid-Afrikaanse telers water efficiënt te benutten
10-1-2018 Wie wordt de disruptive in de AGF-sector?
8-1-2018 Explosieve groei aantal bedrijven bij GS1 door online verkopen
4-1-2018 Cegeka voorziet Lamb Weston/Meijer van digitale werkplek
2-1-2018 Zespotige robots detecteren rijp fruit
2-1-2018 Maak van je auto een rijdend kantoor
22-12-2017 Oplossing voor drie veel voorkomende IT-vraagstukken uit de foodbranche
22-12-2017 Toekomstmuziek: met je smartphone meten hoe vers voedsel is
20-12-2017 "Belang cybersecurity werd afgelopen jaar duidelijk"
20-12-2017 The Greenery zet Ctac iPaaS-platform in voor vernieuwing telerapplicaties
19-12-2017 "Onze software maakt Excel overbodig bij verwerken van AGF-data"
18-12-2017 Pickingcentra zonder personeel de toekomst?
15-12-2017 "Onze volledige personeelsregistratie zit in het systeem"
13-12-2017 Consumentenbond: koop geen Samsung Galaxy S7, S7 Edge of J3 2016