Barcode geeft inzicht in interne supply chain

Tholen – Ondanks dat veel producten verpakt in het supermarktschap belanden, ligt er ook nog altijd een deel van de groenten en fruit los. Handig, dan kan de consument kopen zoveel die nodig heeft. Onhandig, want hoe krijg je als supermarkt een goed overzicht van het verkochte volume ? De Italiaanse supermarktketen liep tegen dit probleem aan. Om meer inzicht te krijgen in de productstroom, stapte het bedrijf over op de barcode van GS1.



Iper, onderdeel van Finiper Group, is een grote Italiaanse retailer met 27 filialen (allen hypermarkten), zo'n 9.000 werknemers en goed voor een omzet van 2,6 miljard euro in 2015. "De barcode die de keten gebruikte voor de verse producten die in de winkel verpakt werd, bevatte weinig informatie," vertelt Emanuela Casaline tijdens het EU Fresh Info Forum. Vanuit GS1 Italy was ze betrokken bij het project om de langere barcode van GS1 bij de supermarkt te implementeren. De oude code bevatte geen informatie over het verkochte volume. Om te berekenen hoeveel er van een product verkocht was, baseerde het bedrijf zich op een rekensom waarin vanuit de prijs het volume teruggerekend werd. Onder andere door afrondingen was deze berekening onnauwkeurig.

"De GS1 barcode bestaat uit 13 cijfers en bevat informatie over product, gewicht, prijs en eventueel houdbaarheidsdatum," legt Emanuela uit. In juli 2015 werd in een eerste winkel een pilot gedaan met de nieuwe code. Twee maanden later concludeerde de supermarkt dat het een succes was en werd besloten om alle filialen één voor één om te bouwen voor de nieuwe barcode. Een hele klus, printers moeten de nieuwe etiketten kunnen printen, scanners moeten de nieuwe barcodes kunnen lezen en de kassa moet de data ook kunnen herkennen. In de zomer van 2016 werd het project afgerond. Als resultaat kan de supermarkt niet alleen de interne supply chain beter monitoren, maar is ook de consumentenveiligheid vergroot. Door de houdbaarheidsdatum in de code op te nemen, geeft de kassa een melding dat een product niet verkocht kan worden als het over de datum is.

De volgende stap die Iper wil zetten is om producten die de houdbaarheidsdatum naderen automatisch in de reclame te zetten. Ook werkt de supermarkt aan een koppeling tussen het lotnummer en de consument, waardoor bij een eventuele recall direct inzichtelijk is wie de producten gekocht heeft.

Publicatiedatum :
Author:
©



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© UienNieuws.nl 2018