Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Barcode geeft inzicht in interne supply chain

Tholen – Ondanks dat veel producten verpakt in het supermarktschap belanden, ligt er ook nog altijd een deel van de groenten en fruit los. Handig, dan kan de consument kopen zoveel die nodig heeft. Onhandig, want hoe krijg je als supermarkt een goed overzicht van het verkochte volume ? De Italiaanse supermarktketen liep tegen dit probleem aan. Om meer inzicht te krijgen in de productstroom, stapte het bedrijf over op de barcode van GS1.



Iper, onderdeel van Finiper Group, is een grote Italiaanse retailer met 27 filialen (allen hypermarkten), zo'n 9.000 werknemers en goed voor een omzet van 2,6 miljard euro in 2015. "De barcode die de keten gebruikte voor de verse producten die in de winkel verpakt werd, bevatte weinig informatie," vertelt Emanuela Casaline tijdens het EU Fresh Info Forum. Vanuit GS1 Italy was ze betrokken bij het project om de langere barcode van GS1 bij de supermarkt te implementeren. De oude code bevatte geen informatie over het verkochte volume. Om te berekenen hoeveel er van een product verkocht was, baseerde het bedrijf zich op een rekensom waarin vanuit de prijs het volume teruggerekend werd. Onder andere door afrondingen was deze berekening onnauwkeurig.

"De GS1 barcode bestaat uit 13 cijfers en bevat informatie over product, gewicht, prijs en eventueel houdbaarheidsdatum," legt Emanuela uit. In juli 2015 werd in een eerste winkel een pilot gedaan met de nieuwe code. Twee maanden later concludeerde de supermarkt dat het een succes was en werd besloten om alle filialen één voor één om te bouwen voor de nieuwe barcode. Een hele klus, printers moeten de nieuwe etiketten kunnen printen, scanners moeten de nieuwe barcodes kunnen lezen en de kassa moet de data ook kunnen herkennen. In de zomer van 2016 werd het project afgerond. Als resultaat kan de supermarkt niet alleen de interne supply chain beter monitoren, maar is ook de consumentenveiligheid vergroot. Door de houdbaarheidsdatum in de code op te nemen, geeft de kassa een melding dat een product niet verkocht kan worden als het over de datum is.

De volgende stap die Iper wil zetten is om producten die de houdbaarheidsdatum naderen automatisch in de reclame te zetten. Ook werkt de supermarkt aan een koppeling tussen het lotnummer en de consument, waardoor bij een eventuele recall direct inzichtelijk is wie de producten gekocht heeft.

Publicatiedatum: 2-12-2016
Auteur: Rudolf Mulderij
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

25-4-2018 Corrigeren tijdens containertransport
24-4-2018 Japanse politie pakt AGF-handelaar op voor bitcoin fraudedeal
20-4-2018 Demonstraties van kwaliteitsmeters op CPMA Vancouver
18-4-2018 Benelux stapt over naar één datamodel
17-4-2018 Meer dataroof via vertrouwde mailadressen
16-4-2018 "Altijd halen we met onze klanten de eindstreep"
13-4-2018 Nieuwe colorimeter voor groenten en fruit
12-4-2018 "Datakwaliteit is een must-have in e-commerce"
11-4-2018 Hollander kiest voor nieuwe transportsoftware
11-4-2018 Blockchain-oplossing voor mangosector
10-4-2018 Na privacyschandaal nu Facebooktool online
10-4-2018 West-Afrika dagenlang offline door kapotte onderzeekabel
10-4-2018 Vernietig je laptop en telefoon na je reis
9-4-2018 Samenwerking De Groot Fresh Group en Schouw krijgt vervolg
6-4-2018 Nu overal een lekker bakje koffie
6-4-2018 Aankopen via smartphone in de lift
6-4-2018 'Workplace' van Facebook handig in tijden van avocadotekort
5-4-2018 Taalbarrières niet langer een probleem voor internationale handel
5-4-2018 Stimuleren gebruik GS1 standaarden in versketen
4-4-2018 Britse bananenrijper bundelt krachten met softwarebedrijf activeIT