Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Koen Hazewinkel: "Nederlandse service-supermarkten hebben slecht track record in waardecreatie"

Fotoreportage Agro Businessclub Westland 'What's going on in retail?'

Tholen - 'What's going on in retail?' Daarover ging het donderdagavond 1 december op de bijeenkomst van Agro Businessclub Westland. Koen Hazewinkel, docent retailstrategie en positionering bij EFMI Business School gaf een inkijkje in het huidige retaillandschap. "Met name voor de spelers in de klassieke 'mid-market' ontstaat er een enorm strategisch dilemma. Discounters dicteren de prijs/kwaliteitsstandaard van onze dagelijkse boodschappen. Full-service retailers zullen op zoek moeten naar een nieuwe businessmodellen, waarin ze niet alleen discounters het hoofd moeten bieden, maar tevens nieuwe vormen van meerwaarde moeten ontwikkelen."

Toenemende volumedruk
Eén ding is volgens de retaildocent niet aan te bevelen om de strijd met de discounters aan te gaan en dat is in de prijs investeren. "Die strijd valt niet te winnen van de Aldi's en Lidl's van deze wereld. Dan blijft er maar één oplossing over en dat is innoveren, maar Nederlandse service-supermarkten hebben een slecht track-record in waardecreatie. Daarbij hebben de supermarkten in Noordwest-Europa structureel te maken met een toenemende volumedruk. In Duitsland bijvoorbeeld loopt de bevolkingsomvang aanzienlijk terug. Daarnaast wordt het aandeel ouderen aanzienlijk groter en komt er meer concurrentie van non food discountretailers. Een keten als Action haalt al meer dan een meer dan een kwart van haar totale omzet uit levensmiddelen."



Daarbij kampt de middenmarkt van de retailers ten opzichte van de discounters volgens Hazewinkel niet alleen met een prijsdilemma, maar ook met een kwaliteitsdilemma. "Lidl is vijf jaar op rij gekozen tot de beste supermarkt in groenten en fruit. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 65% van de Nederlanders de Lidl net zo goed vindt als de beste speler van de lokale markt. Daarbij is de perceptie dat de prijzen bij Lidl 21% lager liggen, maar dat is de facto maar enkele procenten. Dit prijswaardedilemma heeft enorme consequenties voor de margemix."

Het groeipotentieel verschuift naar de polen van het positioneringsspectrum. Maar de ruimte op de 'added value market' is beperkt, zo hield Hazewinkel de aanwezige Westlanders voor. Als voorbeelden van de supermarkten die de stap naar dit segment hebben gemaakt noemde hij de Jumbo Foodmarkt, Valk Versmarkt, Marqt en de onlangs geopende Beej Benders in Venlo, Plus in Abcoude en de AH-vestiging in Purmerend. "Ik hoop dat deze winkels uit het midden wegblijven."



Online niet ten koste van fysieke winkels
Online aankopen zullen volgens Hazewinkel niet zomaar ten koste gaan van de fysieke winkels. "Het Verenigd Koninkrijk is met afstand de grootste speler op e-commerce in retail met een aandeel van 5%. Daar had men tien jaar terug al een online aandeel wat we nu in Nederland hebben. Volgens dat scenario, komt online in 2025 in Nederland uit op zo'n 5% van de omzet. Er blijven heel wat supermarkten over. Dat neemt niet weg dat de supermarkten op hun hoede moeten zijn. De groeicijfers die ze nu noteren, komen voort uit inflatie en niet uit waardecreatie. Het retailstrand zit helemaal vol. Als we nog langer wachten wordt het vloed en is het strand te klein."

Maandag volgt het verslag van de presentatie van de Westlandse supermarktondernemer Edward Koornneef, die onlangs afscheid nam van AH en als eerste zelfstandig ondernemer een Jumbo Foodmarkt gaat exploiteren.

Klik hier voor de fotoreportage

Publicatiedatum: 2-12-2016
Auteur: Izak Heijboer
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

20-8-2018 Veel grote AGF-handelaren op Chinese FVF
17-8-2018 Voorbereidingen Aardappeldemodag in volle gang
17-8-2018 PMA Fresh Connections van start in Pretoria
17-8-2018 Stijgende vraag voor pitahaja zwengelt teelt aan
16-8-2018 Soloberry zoekt uitbreiding in Aziatische markt
15-8-2018 In één middag weer helemaal bijgepraat over aardbeien
15-8-2018 Gediplomeerd Keurmeester in drie maanden
14-8-2018 Open dag proeftuin Randwijk donderdag 16 augustus
14-8-2018 Van one-bite komkommer tot Silky Pink-tomaten
14-8-2018 Internationaal gastenprogamma op Fruit Attraction beurs Madrid
13-8-2018 Seeka introduceert nieuw rode perenras in Hong Kong
10-8-2018 AGF retail factfinding missie Polen
9-8-2018 Champignondagen 2019
7-8-2018 Terugkombijeenkomst DatakwaliTijd 2.0 in AGF
7-8-2018 Thoolse appelplukdag op 11 augustus
20-7-2018 Interpom Primeurs 2018 uitverkocht
20-7-2018 Netwerkborrel Comité Importeurs en Exporteurs Derde Landen
19-7-2018 Programma open dagen Proeftuin Randwijk
19-7-2018 Vraag naar Europese biologische producten in de lift in Midden-Oosten
19-7-2018 Poolse AGF-beurs Fresh Market 2018 groeit dit jaar