Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Haven van Koper toegangspoort tot AziŽ voor Europa

In 2010 werd de haven van Koper al genoemd als belangrijkste containerterminal van de Adriatische zee. De haven is ideaal gelegen nu het handelsverkeer in Zuidoost Europa toeneemt en steeds meer Europese bedrijven hun export uitbreiden naar AziŽ.
In 1960 werd de fruitterminal in gebruik genomen voor de import van citrus uit IsraŽl en was de eerste in zijn soort in het voormalig JoegoslaviŽ. Inmiddels beschikt de terminal over 290 elektrische aansluitingen voor koelcontainers en nog eens 344 op de containerterminal. Er is een Xsense koude keten sensorinstallatie aanwezig, evenals een locatie voor fytosanitaire controles en een rijpingsfaciliteit voor bananen, waar maandelijks ongeveer 1.800 ton bananen verwerkt worden.

Gezien de ontwikkelingen op de markt wil de haven de bestaande oppervlakte van 280 hectare uitbreiden. Het baggeren is al gepland, zodat de haven in de toekomst twee grote schepen tegelijk zal kunnen ontvangen. De koelcontainerterminal bevindt zich direct naast de containerterminal wat het mogelijk maakt snel en efficiŽnt douane- en fytosanitaire procedures uit te voeren volgens EU-normen, waarna de goederen de haven binnen een paar uur weer kunnen verlaten.


De haven van Koper is perfect gesitueerd als Europese uitvalsbasis naar AziŽ en vice versa. De haven maakte het laatste jaar een groei van 30% door, terwijl andere havens hun activiteiten terug zagen lopen. Milena Jerman vertelt dat deze groei grotendeels te danken is aan de kortere transittijden naar centraal Europa en het interessante kostenplaatje.

Uit een recent onderzoek blijkt dat de transittijden voor het transport van bederfelijke waren van Shanghai naar Zuid-Duitsland het kortst zijn via de haven van Koper. Geografisch gezien is de haven de eerste aanlegplaats op de route van vrachtschepen uit afkomstig uit AziŽ.

Naast AziŽ, kan de haven ook de Europese markt bedienen, aangezien de goederen binnen 1 ŗ 2 dagen op nagenoeg alle Europese bestemmingen afgeleverd kunnen worden.


Voor meer informatie:
Milena Jerman
Port of Koper
Tel: +386 5 66 56 909; 905
Email: Milena.Jerman@luka-kp.si
www.luka-kp.si

Publicatiedatum: 9-12-2016

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

19-2-2018 Maersk bestelt nog twee zeereuzen
19-2-2018 Plus verduurzaamt wagenpark met dubbeldekstrailers
19-2-2018 Moeten chauffeurs de weg op tijdens een storm?
16-2-2018 Russen achter cyberaanval Maersk en APM Terminals
15-2-2018 Rotterdamse haven ziet containeroverslag sterk groeien
14-2-2018 Is de trolley-truck het vervoermiddel van de toekomst?
14-2-2018 DB Schenker brengt eerste Chinese AGF-trein naar Moskou
13-2-2018 "Wij gaan het transport van vloeistoffen veranderen"
12-2-2018 Port of Antwerp mikt op 10 miljoen ton overslag
12-2-2018 Kansen voor peren per trein naar China
12-2-2018 Prins Transport bereikt akkoord overname MŁller Fresh Food Logistics
7-2-2018 Met analyseren hele van big data is hele keten te verbeteren
6-2-2018 Groei in containervervoer Rotterdam
6-2-2018 Transportplatform zorgt voor volle wagens
6-2-2018 Wat kost een Airbus vliegtuig?
5-2-2018 EfficiŽntere logistiek verhoogt verdienvermogen foodbedrijven
2-2-2018 Minder cocaÔne en meer vangsten in Rotterdam
2-2-2018 De Belgische tolboetes lopen weer op
2-2-2018 Wifi-verbinding tussen trucks: minder personeelskosten, meer veiligheid
2-2-2018 Ziet zo ons vervoer er in de toekomst uit?