Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Prof. Gino van Ossel:

"Over vijf jaar is AH in BelgiŽ verdwenen"

Tholen - De fusie van Ahold en Delhaize werd vorig jaar formeel afgerond. "Er wordt op de achtergrond hard gewerkt aan synergieŽn tussen beide partijen. Maar in de winkels zelf merkt de consument nog heel weinig. Nu wordt met name vooral druk gelegd bij de leveranciers. Daarnaast moeten Albert Heijn en Delhaize elk nog een bepaald aantal winkels afstoten in BelgiŽ. Dit betekent dat deze verplicht door een andere partij moet worden overgenomen. Zo lang dit nog niet rond is moeten Delhaize en Albert Heijn zich in BelgiŽ nog als concurrenten van elkaar gedragen", vertelt prof. Gino Van Ossel (Vlerick Business School).



Hij legt uit: "De realiteit momenteel is dat er op het hoofdkantoor heel sterk wordt samengewerkt op holding-niveau, maar aan de andere kant zijn er in BelgiŽ geen rechtstreekse contacten tussen Delhaize en Albert Heijn BelgiŽ. Dat klinkt wat tegenstrijdig, maar dat mag dus pas als die winkels zijn verkocht." Door de fusie van de twee supermarktketens ontstaat een bedrijf met wereldwijd 6500 winkels en een jaaromzet van ruim 54 miljard euro. "De impact zal groot zijn", verwacht Gino. "Vanuit het oogpunt van besparingen zal het assortiment gedeeltelijk op elkaar worden afgestemd en worden 'best practices' onderling uitgewisseld en doorgevoerd. We krijgen minder leveranciers ťn een verrijking van het assortiment. Misschien gaan ze elkaars huismerk verkopen of komt er een gedeelde nieuwe naam voor de huismerken." 

AH BelgiŽ zal verdwijnen

Wat gebeurt er met Albert Heijn BelgiŽ? "Ik verwacht dat beide partijen hun eigenheid zullen behouden in het land waar ze officieel vandaan komen. Dus Delhaize in BelgiŽ en Albert Heijn in Nederland. Er zal veel worden samengewerkt, maar ergens moet een grens worden getrokken door de andere eetcultuur. Maar mijn inschatting is dat AH als winkelformule in BelgiŽ gaat verdwijnen. Veel andere experts delen mijn mening niet, er zijn verschillende visies over. Ik verwacht dat de naam Albert Heijn uit het straatbeeld zal verdwijnen. Over vijf jaar is AH in BelgiŽ van de markt verdwenen."

Voor meer informatie:
Prof. Gino Van Ossel 
Retail & Consumer Goods Center
Vlerick Business School
Gino.VanOssel@Vlerick.com
Tel.: +32 9 210 98 67
Fax: +32 9 210 98 75
www.vlerick.com/retail

Publicatiedatum: 25-1-2017
Auteur: Gertrude Snoei
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

19-1-2018 Frankrijk: Carrefour stelt winstverwachting omlaag bij
19-1-2018 Franse supermarkten blijven Amazon de baas
19-1-2018 Groentepizza Magioni verovert Europa
19-1-2018 Tegengestelde prijsbewegingen bij AGF hardlopers
19-1-2018 "Traditionele supermarkt zal verdwijnen"
19-1-2018 Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug
18-1-2018 Morrisons is goedkoopste Britse supermarkt van 2017
18-1-2018 Franse Casinogroep boekte Ä37,8 miljard omzet
17-1-2018 Emotionele spotjes & ijzersterke webcare zorgen voor populariteit supermarkten
17-1-2018 Vomar Voordeelmarkt viert 50-jarig bestaan met 6,4% omzetgroei
17-1-2018 CuraÁaose telers tillen lokale supermarkt
17-1-2018 Nieuwe inrichting Aldi Denemarken
17-1-2018 Metro gaat boekjaar 2017/18 succesvol van start
16-1-2018 Lidl bevordert bewuste voeding en beweging
16-1-2018 Ekoplaza neemt 'overschotten' Eosta af
16-1-2018 Dalende prijzen hardlopers supermarkt
15-1-2018 Donkere wolken pakken zich samen boven Carrefour
15-1-2018 Industributie Trofee: Hessing beste Private Label versleverancier
15-1-2018 Ruzie Johma en Albert Heijn zorgt voor lege schappen
15-1-2018 Kritiek op personeelscursus Albert Heijn