Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Prof. Gino van Ossel:

"Over vijf jaar is AH in BelgiŽ verdwenen"

Tholen - De fusie van Ahold en Delhaize werd vorig jaar formeel afgerond. "Er wordt op de achtergrond hard gewerkt aan synergieŽn tussen beide partijen. Maar in de winkels zelf merkt de consument nog heel weinig. Nu wordt met name vooral druk gelegd bij de leveranciers. Daarnaast moeten Albert Heijn en Delhaize elk nog een bepaald aantal winkels afstoten in BelgiŽ. Dit betekent dat deze verplicht door een andere partij moet worden overgenomen. Zo lang dit nog niet rond is moeten Delhaize en Albert Heijn zich in BelgiŽ nog als concurrenten van elkaar gedragen", vertelt prof. Gino Van Ossel (Vlerick Business School).



Hij legt uit: "De realiteit momenteel is dat er op het hoofdkantoor heel sterk wordt samengewerkt op holding-niveau, maar aan de andere kant zijn er in BelgiŽ geen rechtstreekse contacten tussen Delhaize en Albert Heijn BelgiŽ. Dat klinkt wat tegenstrijdig, maar dat mag dus pas als die winkels zijn verkocht." Door de fusie van de twee supermarktketens ontstaat een bedrijf met wereldwijd 6500 winkels en een jaaromzet van ruim 54 miljard euro. "De impact zal groot zijn", verwacht Gino. "Vanuit het oogpunt van besparingen zal het assortiment gedeeltelijk op elkaar worden afgestemd en worden 'best practices' onderling uitgewisseld en doorgevoerd. We krijgen minder leveranciers ťn een verrijking van het assortiment. Misschien gaan ze elkaars huismerk verkopen of komt er een gedeelde nieuwe naam voor de huismerken." 

AH BelgiŽ zal verdwijnen

Wat gebeurt er met Albert Heijn BelgiŽ? "Ik verwacht dat beide partijen hun eigenheid zullen behouden in het land waar ze officieel vandaan komen. Dus Delhaize in BelgiŽ en Albert Heijn in Nederland. Er zal veel worden samengewerkt, maar ergens moet een grens worden getrokken door de andere eetcultuur. Maar mijn inschatting is dat AH als winkelformule in BelgiŽ gaat verdwijnen. Veel andere experts delen mijn mening niet, er zijn verschillende visies over. Ik verwacht dat de naam Albert Heijn uit het straatbeeld zal verdwijnen. Over vijf jaar is AH in BelgiŽ van de markt verdwenen."

Voor meer informatie:
Prof. Gino Van Ossel 
Retail & Consumer Goods Center
Vlerick Business School
Gino.VanOssel@Vlerick.com
Tel.: +32 9 210 98 67
Fax: +32 9 210 98 75
www.vlerick.com/retail

Publicatiedatum: 25-1-2017
Auteur: Gertrude Snoei
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

24-5-2017 "Nieuw winkelconcept Carrefour creŽert Markthal-ervaring"
24-5-2017 24Kitchen en Plus bundelen krachten
24-5-2017 Co-op verkoopt alleen Fairtrade bananen
24-5-2017 Nieuw winkelconcept Jumbo van start in Groningen
23-5-2017 Amazon introduceert kassavrije supermarkten
23-5-2017 Verscentrum Nederland en De Oude Molen slaan handen ineen
23-5-2017 Markthal gekroond tot beste winkelcentrum ter wereld
23-5-2017 Kinderen zien brood in Woezel & Pip voor groenten- en fruitpromotie
22-5-2017 Lidl koopt meer Spaanse producten in dan Mercadona en Dia
22-5-2017 Dia aangeklaagd in Spanje, BraziliŽ en Portugal
22-5-2017 Hoe Aldi en Lidl ook nŠ de crisis hun marktaandeel vergroten
19-5-2017 Jumboís stadsconcept Foodmarkt City opent op 23 mei
19-5-2017 Omzet bioproducten in ItaliŽ stijgt 28%
19-5-2017 Ahold Delhaize sluit resterende 9 Martin's Food Markets in VS
19-5-2017 Jumbo breidt dc in Den Bosch fors uit
19-5-2017 "Lidl 330 winkels in VS tegen 2020"
19-5-2017 Verse ketchup van misvormde tomaten bij Jumbo
18-5-2017 Meer groentenconsumptie verwacht in 2040
18-5-2017 "Aldi tweede Europese supermarktketen in 2020"
18-5-2017 Minder toevoegingen en conserveringsmiddelen op PLMA-beurs