Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Prof. Gino van Ossel:

"Over vijf jaar is AH in BelgiŽ verdwenen"

Tholen - De fusie van Ahold en Delhaize werd vorig jaar formeel afgerond. "Er wordt op de achtergrond hard gewerkt aan synergieŽn tussen beide partijen. Maar in de winkels zelf merkt de consument nog heel weinig. Nu wordt met name vooral druk gelegd bij de leveranciers. Daarnaast moeten Albert Heijn en Delhaize elk nog een bepaald aantal winkels afstoten in BelgiŽ. Dit betekent dat deze verplicht door een andere partij moet worden overgenomen. Zo lang dit nog niet rond is moeten Delhaize en Albert Heijn zich in BelgiŽ nog als concurrenten van elkaar gedragen", vertelt prof. Gino Van Ossel (Vlerick Business School).



Hij legt uit: "De realiteit momenteel is dat er op het hoofdkantoor heel sterk wordt samengewerkt op holding-niveau, maar aan de andere kant zijn er in BelgiŽ geen rechtstreekse contacten tussen Delhaize en Albert Heijn BelgiŽ. Dat klinkt wat tegenstrijdig, maar dat mag dus pas als die winkels zijn verkocht." Door de fusie van de twee supermarktketens ontstaat een bedrijf met wereldwijd 6500 winkels en een jaaromzet van ruim 54 miljard euro. "De impact zal groot zijn", verwacht Gino. "Vanuit het oogpunt van besparingen zal het assortiment gedeeltelijk op elkaar worden afgestemd en worden 'best practices' onderling uitgewisseld en doorgevoerd. We krijgen minder leveranciers ťn een verrijking van het assortiment. Misschien gaan ze elkaars huismerk verkopen of komt er een gedeelde nieuwe naam voor de huismerken." 

AH BelgiŽ zal verdwijnen

Wat gebeurt er met Albert Heijn BelgiŽ? "Ik verwacht dat beide partijen hun eigenheid zullen behouden in het land waar ze officieel vandaan komen. Dus Delhaize in BelgiŽ en Albert Heijn in Nederland. Er zal veel worden samengewerkt, maar ergens moet een grens worden getrokken door de andere eetcultuur. Maar mijn inschatting is dat AH als winkelformule in BelgiŽ gaat verdwijnen. Veel andere experts delen mijn mening niet, er zijn verschillende visies over. Ik verwacht dat de naam Albert Heijn uit het straatbeeld zal verdwijnen. Over vijf jaar is AH in BelgiŽ van de markt verdwenen."

Voor meer informatie:
Prof. Gino Van Ossel 
Retail & Consumer Goods Center
Vlerick Business School
Gino.VanOssel@Vlerick.com
Tel.: +32 9 210 98 67
Fax: +32 9 210 98 75
www.vlerick.com/retail

Publicatiedatum: 25-1-2017
Auteur: Gertrude Snoei
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

20-4-2018 Supermarkt schuldig aan val op AGF-afdeling
20-4-2018 Nieuwe app om producten te 'scouten'
20-4-2018 Spanje: 6% meer jaaromzet voor Condis
19-4-2018 Picnic verdubbelt capaciteit met nieuw dc
19-4-2018 Delhaize lanceert informatief voedlingslabel
19-4-2018 Carrefour gaat exclusief in zee met Greenyard
19-4-2018 JD.com schroeft expansie op
19-4-2018 Spaanse supermarkten willen eerlijke concurrentie met Amazon
18-4-2018 'Young & Urban by Spar' startup-initiatief
18-4-2018 "Franse consumenten waarderen importproducten"
17-4-2018 Aldi en Lidl groeien in eerste kwartaal 2018 sneller dan de markt
17-4-2018 Minder verlies voor bedrijf achter HelloFresh
17-4-2018 Zwitserland: Coop neemt Siroop over
17-4-2018 Inkijkje in de Poolse retail- en voedselmarkt
17-4-2018 Groceries Code Adjudicator monitort correcte handelswijze supermarkten
16-4-2018 AH sterkste supermarktmerk, Lidl beste prijs/kwaliteitsverhouding en aanbiedingen
16-4-2018 "Winkelen met stembediening grote kans voor retailers"
16-4-2018 Auchan breidt uit
16-4-2018 Omzet Carrefour BelgiŽ in eerste kwartaal 2018 gedaald
13-4-2018 Makkelijker samen boodschappen doen