Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Prof. Gino van Ossel:

"Over vijf jaar is AH in BelgiŽ verdwenen"

Tholen - De fusie van Ahold en Delhaize werd vorig jaar formeel afgerond. "Er wordt op de achtergrond hard gewerkt aan synergieŽn tussen beide partijen. Maar in de winkels zelf merkt de consument nog heel weinig. Nu wordt met name vooral druk gelegd bij de leveranciers. Daarnaast moeten Albert Heijn en Delhaize elk nog een bepaald aantal winkels afstoten in BelgiŽ. Dit betekent dat deze verplicht door een andere partij moet worden overgenomen. Zo lang dit nog niet rond is moeten Delhaize en Albert Heijn zich in BelgiŽ nog als concurrenten van elkaar gedragen", vertelt prof. Gino Van Ossel (Vlerick Business School).



Hij legt uit: "De realiteit momenteel is dat er op het hoofdkantoor heel sterk wordt samengewerkt op holding-niveau, maar aan de andere kant zijn er in BelgiŽ geen rechtstreekse contacten tussen Delhaize en Albert Heijn BelgiŽ. Dat klinkt wat tegenstrijdig, maar dat mag dus pas als die winkels zijn verkocht." Door de fusie van de twee supermarktketens ontstaat een bedrijf met wereldwijd 6500 winkels en een jaaromzet van ruim 54 miljard euro. "De impact zal groot zijn", verwacht Gino. "Vanuit het oogpunt van besparingen zal het assortiment gedeeltelijk op elkaar worden afgestemd en worden 'best practices' onderling uitgewisseld en doorgevoerd. We krijgen minder leveranciers ťn een verrijking van het assortiment. Misschien gaan ze elkaars huismerk verkopen of komt er een gedeelde nieuwe naam voor de huismerken." 

AH BelgiŽ zal verdwijnen

Wat gebeurt er met Albert Heijn BelgiŽ? "Ik verwacht dat beide partijen hun eigenheid zullen behouden in het land waar ze officieel vandaan komen. Dus Delhaize in BelgiŽ en Albert Heijn in Nederland. Er zal veel worden samengewerkt, maar ergens moet een grens worden getrokken door de andere eetcultuur. Maar mijn inschatting is dat AH als winkelformule in BelgiŽ gaat verdwijnen. Veel andere experts delen mijn mening niet, er zijn verschillende visies over. Ik verwacht dat de naam Albert Heijn uit het straatbeeld zal verdwijnen. Over vijf jaar is AH in BelgiŽ van de markt verdwenen."

Voor meer informatie:
Prof. Gino Van Ossel 
Retail & Consumer Goods Center
Vlerick Business School
Gino.VanOssel@Vlerick.com
Tel.: +32 9 210 98 67
Fax: +32 9 210 98 75
www.vlerick.com/retail

Publicatiedatum: 25-1-2017
Auteur: Gertrude Snoei
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

20-7-2018 Ocado gebruikt nieuwe robottechnologie
20-7-2018 Sluipt de gele olifant weg bij de blauwe reus?
20-7-2018 PLUS wil af van plastic
20-7-2018 AH introduceert premium AGF-lijn: Uitblinkers
20-7-2018 Colruyt Group breidt toepassing van SmartWithFood-app verder uit
19-7-2018 Carrefour promoot lokaal aanbod
19-7-2018 Emtť verdubbelt winst tot vier miljoen
19-7-2018 Groeicijfers Jan Linders overtreffen de markt met sterk eerste half jaar
18-7-2018 Discounters in opmars in Europa
18-7-2018 Volumeverkoop bij Tangermarkt
17-7-2018 Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa
17-7-2018 Franse waakhond neemt supers onder de loep
17-7-2018 Jumbo opent nieuwe Foodmarkt in Groningen
17-7-2018 Kaufland ondersteunt Slowaakse telers
16-7-2018 Boodschappen bestellen in het vliegtuig: Transavia en AH testen Appie Fly
16-7-2018 Aldi publiceert internationaal klimaatbeleid
16-7-2018 Duitse vakbond roept op tot staking bij Metro
16-7-2018 AGF Monitor week 28
16-7-2018 Clips op agf-afdeling met reclamemogelijkheid
13-7-2018 Gekke aardbeien bij Delhaize