Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Prof. Gino van Ossel:

"Over vijf jaar is AH in BelgiŽ verdwenen"

Tholen - De fusie van Ahold en Delhaize werd vorig jaar formeel afgerond. "Er wordt op de achtergrond hard gewerkt aan synergieŽn tussen beide partijen. Maar in de winkels zelf merkt de consument nog heel weinig. Nu wordt met name vooral druk gelegd bij de leveranciers. Daarnaast moeten Albert Heijn en Delhaize elk nog een bepaald aantal winkels afstoten in BelgiŽ. Dit betekent dat deze verplicht door een andere partij moet worden overgenomen. Zo lang dit nog niet rond is moeten Delhaize en Albert Heijn zich in BelgiŽ nog als concurrenten van elkaar gedragen", vertelt prof. Gino Van Ossel (Vlerick Business School).



Hij legt uit: "De realiteit momenteel is dat er op het hoofdkantoor heel sterk wordt samengewerkt op holding-niveau, maar aan de andere kant zijn er in BelgiŽ geen rechtstreekse contacten tussen Delhaize en Albert Heijn BelgiŽ. Dat klinkt wat tegenstrijdig, maar dat mag dus pas als die winkels zijn verkocht." Door de fusie van de twee supermarktketens ontstaat een bedrijf met wereldwijd 6500 winkels en een jaaromzet van ruim 54 miljard euro. "De impact zal groot zijn", verwacht Gino. "Vanuit het oogpunt van besparingen zal het assortiment gedeeltelijk op elkaar worden afgestemd en worden 'best practices' onderling uitgewisseld en doorgevoerd. We krijgen minder leveranciers ťn een verrijking van het assortiment. Misschien gaan ze elkaars huismerk verkopen of komt er een gedeelde nieuwe naam voor de huismerken." 

AH BelgiŽ zal verdwijnen

Wat gebeurt er met Albert Heijn BelgiŽ? "Ik verwacht dat beide partijen hun eigenheid zullen behouden in het land waar ze officieel vandaan komen. Dus Delhaize in BelgiŽ en Albert Heijn in Nederland. Er zal veel worden samengewerkt, maar ergens moet een grens worden getrokken door de andere eetcultuur. Maar mijn inschatting is dat AH als winkelformule in BelgiŽ gaat verdwijnen. Veel andere experts delen mijn mening niet, er zijn verschillende visies over. Ik verwacht dat de naam Albert Heijn uit het straatbeeld zal verdwijnen. Over vijf jaar is AH in BelgiŽ van de markt verdwenen."

Voor meer informatie:
Prof. Gino Van Ossel 
Retail & Consumer Goods Center
Vlerick Business School
Gino.VanOssel@Vlerick.com
Tel.: +32 9 210 98 67
Fax: +32 9 210 98 75
www.vlerick.com/retail

Publicatiedatum: 25-1-2017
Auteur: Gertrude Snoei
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

20-11-2017 Spar opent vestiging in Wales
17-11-2017 Spar introduceert gezondheids-app
16-11-2017 "Jumbo City doet het in korte tijd al beter dan AH To Go"
16-11-2017 Britse supermarkt-inflatie op hoogste niveau sinds 4 jaar
16-11-2017 Lokaal, Max Havelaar en bio in Zwitserse supermarkt
16-11-2017 "Online verkoop supermarkten faalt"
15-11-2017 Jumbo opent eerste gemakswinkel op station Eindhoven
15-11-2017 Arrestatie na spelden tussen groenten bij Vomar
15-11-2017 Carrefour stelt investeerders gerust over herstelplan
15-11-2017 Albert Heijn Dronten beste Elstar-supermarkt
15-11-2017 Nieuwe online-supermarkt getnow.de in MŁnchen en Berlijn van start gegaan
14-11-2017 Albert Heijn start met inline pilot bij filialen
14-11-2017 Carrefour stelt transformatieplan nog even uit
14-11-2017 A-merken bij discounter Aldi leveren geen groei op
14-11-2017 Jumbo plant mogelijk uitbreiding in BelgiŽ
14-11-2017 Dalende prijzen 25 hardlopers AGF in week 45
13-11-2017 Auchan opent eerste biologische supermarkt
13-11-2017 AmazonFresh gaat van start in MŁnchen
10-11-2017 Coles herstelt zich nadat goedkope AGF omzetgroei vertraagde
10-11-2017 Toekomstplannen van Jumbo: 30 panden in 2019