Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Prof. Gino van Ossel:

"Over vijf jaar is AH in BelgiŽ verdwenen"

Tholen - De fusie van Ahold en Delhaize werd vorig jaar formeel afgerond. "Er wordt op de achtergrond hard gewerkt aan synergieŽn tussen beide partijen. Maar in de winkels zelf merkt de consument nog heel weinig. Nu wordt met name vooral druk gelegd bij de leveranciers. Daarnaast moeten Albert Heijn en Delhaize elk nog een bepaald aantal winkels afstoten in BelgiŽ. Dit betekent dat deze verplicht door een andere partij moet worden overgenomen. Zo lang dit nog niet rond is moeten Delhaize en Albert Heijn zich in BelgiŽ nog als concurrenten van elkaar gedragen", vertelt prof. Gino Van Ossel (Vlerick Business School).



Hij legt uit: "De realiteit momenteel is dat er op het hoofdkantoor heel sterk wordt samengewerkt op holding-niveau, maar aan de andere kant zijn er in BelgiŽ geen rechtstreekse contacten tussen Delhaize en Albert Heijn BelgiŽ. Dat klinkt wat tegenstrijdig, maar dat mag dus pas als die winkels zijn verkocht." Door de fusie van de twee supermarktketens ontstaat een bedrijf met wereldwijd 6500 winkels en een jaaromzet van ruim 54 miljard euro. "De impact zal groot zijn", verwacht Gino. "Vanuit het oogpunt van besparingen zal het assortiment gedeeltelijk op elkaar worden afgestemd en worden 'best practices' onderling uitgewisseld en doorgevoerd. We krijgen minder leveranciers ťn een verrijking van het assortiment. Misschien gaan ze elkaars huismerk verkopen of komt er een gedeelde nieuwe naam voor de huismerken." 

AH BelgiŽ zal verdwijnen

Wat gebeurt er met Albert Heijn BelgiŽ? "Ik verwacht dat beide partijen hun eigenheid zullen behouden in het land waar ze officieel vandaan komen. Dus Delhaize in BelgiŽ en Albert Heijn in Nederland. Er zal veel worden samengewerkt, maar ergens moet een grens worden getrokken door de andere eetcultuur. Maar mijn inschatting is dat AH als winkelformule in BelgiŽ gaat verdwijnen. Veel andere experts delen mijn mening niet, er zijn verschillende visies over. Ik verwacht dat de naam Albert Heijn uit het straatbeeld zal verdwijnen. Over vijf jaar is AH in BelgiŽ van de markt verdwenen."

Voor meer informatie:
Prof. Gino Van Ossel 
Retail & Consumer Goods Center
Vlerick Business School
Gino.VanOssel@Vlerick.com
Tel.: +32 9 210 98 67
Fax: +32 9 210 98 75
www.vlerick.com/retail

Publicatiedatum: 25-1-2017
Auteur: Gertrude Snoei
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

21-7-2017 Albert Heijn opent nieuw concept in de Vershal
21-7-2017 Kleine biologische retailers in opkomst
21-7-2017 Amazon Fresh komt met eigen maaltijdbox
21-7-2017 Supermarkten waarschuwen voor phishing via WhatsApp
21-7-2017 ''Dankzij houten kratten stijgt de omzet met 6-9%''
21-7-2017 "Aardbeienverkoop op algoritme wordt realiteit"
21-7-2017 Edeka Minden-Hannover nog steeds op succeskoers
20-7-2017 Carrefour rolt discountformule Supeco uit in ItaliŽ
20-7-2017 Amazon Fresh nu ook actief in Hamburg
20-7-2017 Sligro staat open voor partnership EMT…
19-7-2017 ItaliŽ: Eataly lijdt verlies
19-7-2017 "Met goed weer op de markt verkopen wij makkelijk voor 2000 euro"
18-7-2017 Walmart goedkoper dan Amazon
18-7-2017 8% meer omzet voor Franse supermarktketen Casino
18-7-2017 Bouw Jumbo Foodmarkt Tilburg gaat definitief door
18-7-2017 "Onze verhouding Zwitsers- en importproduct is 50/50"
17-7-2017 Stichting SSK verspreidt online kliekjesflyer tegen voedselverspilling
17-7-2017 Ook Jan Linders ziet brood in Emtť
17-7-2017 Hoe de familie achter Jumbo plaatsgenoot Sligro voorbij racete
17-7-2017 Waitrose heeft vroege Britse pruimen