Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




voor grote groep te duur

"Gezonde voeding wordt steeds meer een statussymbool"

Uit een recent onderzoek naar de redenen waarom consumenten hogere prijzen betalen voor bepaalde voedingsmiddelen ó inclusief omdat het 'in' is, om de sociale status hoog te houden of om een gezondere levensstijl te bevorderen ó blijkt dat de kosten van voeding mogelijk te hoog zijn voor sommige consumenten.

Dr. Marco Palma, Dr. David Anderson en Meghan Ness, allemaal van de afdeling agrarische economie aan de Texas A&M University te College Station, hielden praktijkproeven om te bekijken waarom consumenten meer betalen voor bepaalde voedingsmiddelen met een vermeende hoogwaardige etikettering. De studie werd recentelijk gepubliceerd in het Applied Economics journal.

Palma: "Alhoewel beleidsmaatregelen op het gebied van voeding de consumptie van hoogwaardige gezonde levensmiddelen bevorderen, is de realiteit dat de kosten van gezonde en voedzame voeding voor sommige consumenten te hoog zou kunnen zijn en het beleid ineffectief wordt geacht. En het is precies dat kostenverschil in voeding dat de deur opent om van voeding een statussymbool te maken." 

Uit de studie kwam dat de kans groter is dat naar prestige strevende mensen nieuwe productietechnologieŽn of -praktijken eerder accepteren "omdat ze gevoeliger zijn voor de etiketeigenschappen." Ook bleek er een verband te bestaan tussen voedingskeuzes en Ėkwaliteit en inkomen.

De studie werd verricht onder 201 deelnemers aan een gesloten slaveiling met een baseline waarbij er geen informatie ter beschikking werd gesteld. Er werd een tweede biedingsronde gehouden nadat de helft van de deelnemers blind mochten proeven terwijl de andere helft etiketinformatie kreeg zoals biologische, traditionele en met hydrocultuur geteelde sla. Op basis van de demografische gegevens werden er vier klassen onderscheiden: Ambitieuze consumenten, utilitaire kopers, rijke elite en prestigeliefhebbers.

Prestigeverwerving onder jonge consumenten leek op een lijn te staan met recente geluiden over het verband tussen het zelfbeeld en de opzichtige consumptie van de 'millennials' en materialisme. Hierbij spelen de sociale media een belangrijke rol, omdat ze vaak worden gebruikt om de consumptie van prestigeproducten te laten zien om een positief zelfbeeld te projecteren. Het grootste segment, de utilitaire kopers, betaalde het minst en richtte zich op de functionaliteit van het product. De andere twee groepen vertoonden ook prestigezoekend gedrag en waren bereid om meer te betalen. Het koopgedrag illustreert de effectiviteit van etikettering voor producenten om hun productprijzen te verhogen waar er informatie aan de consument wordt verstrekt. De huidige literatuur wijst echter ook op het bewezen verband tussen voeding en inkomen en een verminderd aankoopvermogen van consumenten met een lager inkomen.

Het onderzoeksrapport kan worden bekeken op http://bit.ly/2kbcM1o.

Publicatiedatum: 8-2-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

21-7-2017 Magnetronmaaltijd goed alternatief voor versbereide maaltijd?
21-7-2017 Online boodschappendienst gaat gezondheidsscore tonen
20-7-2017 Aardappelverwerkende bedrijven moeten acrylamide terugdringen
19-7-2017 Tomaten eten kan tegen huidkanker beschermen
19-7-2017 "Ontbijten met een banaan is niet slim"
18-7-2017 Veel Amerikaanse groenten- en fruithapjes voor baby's bevatten lood
17-7-2017 Prijs van voeding blijft laag door afnemende vraag
13-7-2017 Hoe krijg je studenten aan de snackkomkommers?
13-7-2017 Omkoping helpt peuters niet aan de groenten
12-7-2017 Nieuwe campagne helpt ouders baby groenten leren eten
12-7-2017 Papaja's maskeren slechte adem
11-7-2017 Nieuwe gezelschapspel helpt kinderen aan de groenten
10-7-2017 Regeling schoolfruit en -groenten 2017 in Staatscourant
7-7-2017 "Eet aardappelen, rabarberstelen, spinazie en rode bieten met mate"
6-7-2017 Undercover saus helpt kinderen aan de groenten
4-7-2017 Emotie-marketing is de toekomst voor de AGF-sector
4-7-2017 Kinderen en volwassenen verschillen in hun ervaring over de zoetheid van vruchten
4-7-2017 Vers is het nieuwe premium
3-7-2017 Zo eet je kind wťl groenten en fruit
30-6-2017 "Slechts 15% volwassenen eet genoeg groenten en fruit"