Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




voor grote groep te duur

"Gezonde voeding wordt steeds meer een statussymbool"

Uit een recent onderzoek naar de redenen waarom consumenten hogere prijzen betalen voor bepaalde voedingsmiddelen — inclusief omdat het 'in' is, om de sociale status hoog te houden of om een gezondere levensstijl te bevorderen — blijkt dat de kosten van voeding mogelijk te hoog zijn voor sommige consumenten.

Dr. Marco Palma, Dr. David Anderson en Meghan Ness, allemaal van de afdeling agrarische economie aan de Texas A&M University te College Station, hielden praktijkproeven om te bekijken waarom consumenten meer betalen voor bepaalde voedingsmiddelen met een vermeende hoogwaardige etikettering. De studie werd recentelijk gepubliceerd in het Applied Economics journal.

Palma: "Alhoewel beleidsmaatregelen op het gebied van voeding de consumptie van hoogwaardige gezonde levensmiddelen bevorderen, is de realiteit dat de kosten van gezonde en voedzame voeding voor sommige consumenten te hoog zou kunnen zijn en het beleid ineffectief wordt geacht. En het is precies dat kostenverschil in voeding dat de deur opent om van voeding een statussymbool te maken." 

Uit de studie kwam dat de kans groter is dat naar prestige strevende mensen nieuwe productietechnologieën of -praktijken eerder accepteren "omdat ze gevoeliger zijn voor de etiketeigenschappen." Ook bleek er een verband te bestaan tussen voedingskeuzes en –kwaliteit en inkomen.

De studie werd verricht onder 201 deelnemers aan een gesloten slaveiling met een baseline waarbij er geen informatie ter beschikking werd gesteld. Er werd een tweede biedingsronde gehouden nadat de helft van de deelnemers blind mochten proeven terwijl de andere helft etiketinformatie kreeg zoals biologische, traditionele en met hydrocultuur geteelde sla. Op basis van de demografische gegevens werden er vier klassen onderscheiden: Ambitieuze consumenten, utilitaire kopers, rijke elite en prestigeliefhebbers.

Prestigeverwerving onder jonge consumenten leek op een lijn te staan met recente geluiden over het verband tussen het zelfbeeld en de opzichtige consumptie van de 'millennials' en materialisme. Hierbij spelen de sociale media een belangrijke rol, omdat ze vaak worden gebruikt om de consumptie van prestigeproducten te laten zien om een positief zelfbeeld te projecteren. Het grootste segment, de utilitaire kopers, betaalde het minst en richtte zich op de functionaliteit van het product. De andere twee groepen vertoonden ook prestigezoekend gedrag en waren bereid om meer te betalen. Het koopgedrag illustreert de effectiviteit van etikettering voor producenten om hun productprijzen te verhogen waar er informatie aan de consument wordt verstrekt. De huidige literatuur wijst echter ook op het bewezen verband tussen voeding en inkomen en een verminderd aankoopvermogen van consumenten met een lager inkomen.

Het onderzoeksrapport kan worden bekeken op http://bit.ly/2kbcM1o.

Publicatiedatum: 8-2-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

23-11-2017 'Verse smoothies even gezond als onbewerkt fruit''
23-11-2017 Welk fruit is het populairst in Duitsland?
21-11-2017 "79% van de respondenten GF-sector heeft een verhoogd vetpercentage"
20-11-2017 Slechts 4 op de 10 kinderen eet voldoende groenten en fruit
17-11-2017 Londen: 3-D kijkje achter de schermen bij voedselproductie
16-11-2017 Canadese AGF-sector vraagt parlement aandacht voor gezondheid
14-11-2017 "Gewasbeschermingsmiddelen mogelijk oorzaak van uitblijven zwangerschap bij IVF"
8-11-2017 "Ieder vers product heeft weer een andere werking op ons lichaam"
7-11-2017 Gratis fruit voor WUR-medewerkers
6-11-2017 Parijs zet in op groenten- en fruitteelt in de binnenstad
3-11-2017 Afrika: Onderzoek naar gezondere zoete aardappelen
2-11-2017 Star Wars en Marvel iconen helpen gezinnen gezonde keuzes maken
1-11-2017 Europese consumptie van groenten en fruit neemt toe
1-11-2017 Engelse campagne moedigt consumptie prei aan
30-10-2017 90% Britse jongeren gooit groenten en fruit weg
27-10-2017 Saladebuffetten voor meer dan 5.000 Amerikaanse scholen
27-10-2017 Hongaarse AGF-afzet groeide 12%
24-10-2017 Lidl Duitsland zet zich actief in tegen een ongezonde voedingsstijl
23-10-2017 Vlaamse wetenschappers: voedingsadviezen deugen niet altijd
20-10-2017 Nieuwe app EtiketWijzer van het Voedingscentrum