Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




voor grote groep te duur

"Gezonde voeding wordt steeds meer een statussymbool"

Uit een recent onderzoek naar de redenen waarom consumenten hogere prijzen betalen voor bepaalde voedingsmiddelen ó inclusief omdat het 'in' is, om de sociale status hoog te houden of om een gezondere levensstijl te bevorderen ó blijkt dat de kosten van voeding mogelijk te hoog zijn voor sommige consumenten.

Dr. Marco Palma, Dr. David Anderson en Meghan Ness, allemaal van de afdeling agrarische economie aan de Texas A&M University te College Station, hielden praktijkproeven om te bekijken waarom consumenten meer betalen voor bepaalde voedingsmiddelen met een vermeende hoogwaardige etikettering. De studie werd recentelijk gepubliceerd in het Applied Economics journal.

Palma: "Alhoewel beleidsmaatregelen op het gebied van voeding de consumptie van hoogwaardige gezonde levensmiddelen bevorderen, is de realiteit dat de kosten van gezonde en voedzame voeding voor sommige consumenten te hoog zou kunnen zijn en het beleid ineffectief wordt geacht. En het is precies dat kostenverschil in voeding dat de deur opent om van voeding een statussymbool te maken." 

Uit de studie kwam dat de kans groter is dat naar prestige strevende mensen nieuwe productietechnologieŽn of -praktijken eerder accepteren "omdat ze gevoeliger zijn voor de etiketeigenschappen." Ook bleek er een verband te bestaan tussen voedingskeuzes en Ėkwaliteit en inkomen.

De studie werd verricht onder 201 deelnemers aan een gesloten slaveiling met een baseline waarbij er geen informatie ter beschikking werd gesteld. Er werd een tweede biedingsronde gehouden nadat de helft van de deelnemers blind mochten proeven terwijl de andere helft etiketinformatie kreeg zoals biologische, traditionele en met hydrocultuur geteelde sla. Op basis van de demografische gegevens werden er vier klassen onderscheiden: Ambitieuze consumenten, utilitaire kopers, rijke elite en prestigeliefhebbers.

Prestigeverwerving onder jonge consumenten leek op een lijn te staan met recente geluiden over het verband tussen het zelfbeeld en de opzichtige consumptie van de 'millennials' en materialisme. Hierbij spelen de sociale media een belangrijke rol, omdat ze vaak worden gebruikt om de consumptie van prestigeproducten te laten zien om een positief zelfbeeld te projecteren. Het grootste segment, de utilitaire kopers, betaalde het minst en richtte zich op de functionaliteit van het product. De andere twee groepen vertoonden ook prestigezoekend gedrag en waren bereid om meer te betalen. Het koopgedrag illustreert de effectiviteit van etikettering voor producenten om hun productprijzen te verhogen waar er informatie aan de consument wordt verstrekt. De huidige literatuur wijst echter ook op het bewezen verband tussen voeding en inkomen en een verminderd aankoopvermogen van consumenten met een lager inkomen.

Het onderzoeksrapport kan worden bekeken op http://bit.ly/2kbcM1o.

Publicatiedatum: 8-2-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

24-2-2017 Schoolkinderen krijgen bij LBP les over gezonde voeding
23-2-2017 Snoep gezond: eet dagelijks 800 gram groenten en fruit
23-2-2017 Duitsland: trend naar gezond snacken begint pas
22-2-2017 Met een handje bessen van je overgewicht af
21-2-2017 Mens niet kleurenblind dankzij fruitetende voorouders
20-2-2017 Edeka-reclamespot zet in op gezonde voeding
14-2-2017 Nieuwe techniek meet anti-oxidanten in appelschil
7-2-2017 Groenten op het kinderdagverblijf
6-2-2017 29% Ierse kinderen eet niet genoeg groenten en fruit
6-2-2017 Zoete aardappel moet Malawische ondervoeding bestrijden
6-2-2017 Stofje in selderij kan chemotherapie ondersteunen
3-2-2017 "Griep? Thee met knoflook en gember doet wonderen"
2-2-2017 Spruiten: de meest gehate groente
2-2-2017 "Wassen is zinloos, dan zou een regenbui zou hetzelfde uithalen"
2-2-2017 Langer leven met rode pepers?
1-2-2017 Avocado-afzet Verenigd Koninkrijk sterk gestegen in 2016
1-2-2017 Jongetje ziet grapefruit aan voor sinaasappel
31-1-2017 Vrouwen die veel fruit en groente eten hebben minder last van acne
30-1-2017 Schijf van Vijf centraal in de supermarkt
30-1-2017 Start-up introduceert slimme groentenkas voor thuis