Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




AB Transport mag vierdaagse werkweek invoeren

AB Transport uit Heerenveen mag voorlopig vasthouden aan een verplichte vierdaagse werkweek. De rechtbank Noord-Nederland zag donderdag geen spoedeisend belang voor een uitspraak in een kort geding. 

De definitieve uitspraak kan daarom volgen in een normale procedure. Het kort geding was aangespannen door de ondernemingsraad (OR) van AB Transport Group. De raad vond dat de directie hen had moeten betrekken bij het besluit.

Hoewel de rechter daar deels in mee ging, werd de zaak niet als spoedgeval gezien. "Het feit dat de chauffeurs bij een vierdaagse werkweek op langere termijn mogelijk minder uren werken dan thans het geval is, is niet van dien aard dat de ingevoerde vierdaagse werkweek terstond dient te worden beŽindigd", aldus de rechtbank.
Overeenstemming

De rechter zegt ook niet te kunnen uitsluiten dat de vakbonden, OR en directie alsnog overeenstemming bereiken over de vierdaagse werkweek, omdat de bezwaren van de OR vooral stoelen op het feit dat er onvoldoende overleg heeft plaatsgevonden.

De FNV heeft daarbij gezegd dat de invoering van de maatregel niet uitgesloten is, mits de gevolgen voldoende helder gecommuniceerd kunnen worden. Er wordt inmiddels gekeken of een nieuwe procedure wordt opgestart.
Protest

De betrokken vakbonden eisten eerder dat AB Transport de maatregel terugdraaide. Woensdag werden protestacties georganiseerd bij het bedrijf.

AB Transport voerde per 1 januari een vierdaagse werkweek in voor zijn veevoertak. ''Het gevolg is dat zo'n 62 chauffeurs er flink op achteruit gaan in salaris'', zei FNV-bestuurder Hans Robijn.

De maatregel werd genomen zonder instemming van de bonden en de ondernemingsraad. Die laatste stapte naar de rechter om de kwestie.
Intenties

"Als de vordering van de ondernemingsraad was toegewezen, dan zouden vooral de chauffeurs de verliezers zijn geweest", reageert directeur Adriaan Vis van AB Transport Group woensdag. "Ik ben dan ook blij met de uitspraak, maar betreur de door de ondernemingsraad gekozen weg."

"De uitspraak is fair en onderstreept dat het collectieve belang van onze chauffeurs prevaleert boven een klein aantal individuele belangen."

Hij benadrukt dat de onderneming heeft gekozen voor het vierdagensysteem om te blijven voldoen aan de cao en de regels omtrent arbeids- en rusttijden. Ook zou het bedrijf op deze manier kunnen blijven voldoen aan de wensen van klanten. "Een groot aantal chauffeurs van AB Texel Feed Transport werkt al jarenlang tot volle tevredenheid in het vierdagensysteem", meent Vis.
Vertrouwen

AB Transport Group ziet een eventuele bodemprocedure met vertrouwen tegemoet. Vis zegt ook bereid te zijn opnieuw met de ondernemingsraad en de vakbonden te gaan praten. "Uiteindelijk willen wij het beste voor onze chauffeurs en zijn zij niet gediend met onrust en onduidelijkheid."

Bij AB Transport werken in totaal 1.250 mensen. Het bedrijf is actief in grote delen van Europa en heeft vestigingen in Nederland, Duitsland, Groot-BrittanniŽ, Frankrijk en Polen.


Publicatiedatum: 26-1-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

16-2-2018 Russen achter cyberaanval Maersk en APM Terminals
15-2-2018 Rotterdamse haven ziet containeroverslag sterk groeien
14-2-2018 Is de trolley-truck het vervoermiddel van de toekomst?
14-2-2018 DB Schenker brengt eerste Chinese AGF-trein naar Moskou
13-2-2018 "Wij gaan het transport van vloeistoffen veranderen"
12-2-2018 Port of Antwerp mikt op 10 miljoen ton overslag
12-2-2018 Kansen voor peren per trein naar China
12-2-2018 Prins Transport bereikt akkoord overname MŁller Fresh Food Logistics
7-2-2018 Met analyseren hele van big data is hele keten te verbeteren
6-2-2018 Groei in containervervoer Rotterdam
6-2-2018 Transportplatform zorgt voor volle wagens
6-2-2018 Wat kost een Airbus vliegtuig?
5-2-2018 EfficiŽntere logistiek verhoogt verdienvermogen foodbedrijven
2-2-2018 Minder cocaÔne en meer vangsten in Rotterdam
2-2-2018 De Belgische tolboetes lopen weer op
2-2-2018 Wifi-verbinding tussen trucks: minder personeelskosten, meer veiligheid
2-2-2018 Ziet zo ons vervoer er in de toekomst uit?
30-1-2018 Koeltrans Angeren breidt Duitse activiteiten uit met eigen hub
30-1-2018 Havenbedrijf stelt extra 100 hectare Maasvlakte 2 beschikbaar
30-1-2018 Transporteurs blij met Belgische maatregelen migranten