Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




"Met een klein assortiment overleef je niet meer als AGF-handelaar"

Starfresh Luik samenvoeging van Haenen, Pons en Koonen

Tholen - In 2015 besloot Achiel De Witte de twee groothandels uit Luik, Haenen en Pons samen te voegen. Het jaar erna kreeg dit bedrijf de nieuwe naam Starfresh en vanaf begin 2017 valt ook groothandel Koonen onder Starfresh. Filiaalmanager Guy Haekens geeft aan dat hij ruim 25 jaar actief is in Luik. "In de loop der jaren is het aantal AGF-handelaren hier op de markt sterk verminderd. Vandaag de dag zitten we er met minder dan vijf. Na de fusie zijn we in een nieuw en groter bedrijfspand gevestigd aan het einde van de markt in het vroegere pand van Thiry Luik." Het gebouw is zo'n 8000 vierkante meter en de totale grond is bijna 30.000 vierkante meter. Onlangs heeft Starfresh geïnvesteerd in twee nieuwe bananenrijpcellen. "Daarnaast hebben we kortgeleden onze ISO 22000 behaald en de kwaliteitscertificaten autocontrole 014 en 039."


Guy Haekens met één van de bekendste merken van de Group.

Veel overeenkomsten

Pons en Haenen behoorden al langer tot Group A. De Witte, maar werkten tot 2015 als afzonderlijke bedrijven. "Er waren steeds meer overeenkomsten. We hadden veel dezelfde producten, klanten en reden dezelfde routes in omgeving Luik. Het was dus een logische stap om de bedrijven samen te laten smelten." De afnemers van Starfresh zijn kleinhandel, de kleinere grossisten en supermarkten.



Vertrouwen
Guy was vroeger bedrijfsleider bij Pons en heeft veel ervaring in de AGF-sector. "Als belangrijkste ontwikkeling zie ik de afname van kleinhandelaren en marktkramers. Er is veel meer distributie (retail) bij gekomen. Daarnaast komen er veel minder mensen ter plaatse inkopen in vergelijking met vroeger. Sommige klanten hebben we zelfs nog nooit gezien. Soms vind ik het wel spijtig dat het minder persoonlijk is geworden. Dit betekent niet dat de afnemers minder trouw zijn. Ze hebben zo'n vertrouwen dat ze blijkbaar 'blind' kunnen bestellen. Daarnaast kun je als leverancier een enkele keer iets verkeerd leveren, maar meerdere keren zal men dat niet accepteren. Je kunt de vertrouwensband met je klant zelf maken of breken." Als laatste grote verandering noemt hij de volumes die worden afgenomen. "Vroeger kochten klanten meer in één keer, tegenwoordig heb je meer afnemers nodig om hetzelfde volume product te vermarkten."



Sterke groep

De filiaalmanager ziet dat je als bedrijf met name kunt groeien door overnames of meegroeien met huidige klanten. "Nieuwe klanten krijg je er tegenwoordig moeilijker bij. Wie begint er tegenwoordig nog een groenten- en fruitzaak? Wij hebben het grote voordeel dat we bij een sterke groep als Group A. De Witte horen en elke AGF-gerelateerd product kunnen leveren. Je merkt toch dat een breed assortiment een kracht is van een bedrijf, je moet tegenwoordig alles aanbieden. Met een klein assortiment overleef je niet meer. Veel handelaren die hier weggevallen zijn, boden maar één of enkele producten aan." Guy ziet de komende jaren positief in. "We blijven ons best doen en ook commercieel gezien moeten we actief blijven. Klanten komen niet zo maar aanwaaien, daar moet je je best voor doen."



Voor meer informatie:
Guy Haekens
Starfresh Liege s.a.
Rue de Droixhe, 12
(Marché de Liège)
4020 Jupille(Liège)        
Tel: +32(0)4/362.64.10
Fax: +32(0)4/370.29.34
www.starfresh-liege.be
guy@starfresh-liege.be

Publicatiedatum: 30-1-2017
Auteur: Gertrude Snoei
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

17-11-2017 Miljoenen voor investeringen in blauwebessen- en avocadoteelt
17-11-2017 Total Produce ontwikkelt kidsconcept meloenen
17-11-2017 Hoogstraten haalt kaap van 30 miljoen kg aardbeien
16-11-2017 Italië : Conserve Italia boekt 3,7 mln euro winst in 2016
16-11-2017 Nieuw logistiek centrum in Zuid-Duitsland voor Cargoboss & van daalen transport
14-11-2017 Nieuwbouw productielocatie Van Oers voor sperziebonen en spruiten in Dinteloord gestart
13-11-2017 BayWa ziet omzet groeien, maar niet dankzij fruithandel
13-11-2017 Maersk Line zag volume dalen na cyberattack in juni
13-11-2017 Machinefabriek van Wamel is ondernemer van het jaar Maas & Waal
13-11-2017 Geen aanklacht tegen Zespri in fraudezaak
13-11-2017 Brand verwoest pand uienfabriek Lion Foods in Sint-Maartensdijk
10-11-2017 "Focus op Keniaanse avocado's"
10-11-2017 "Snel schakelen past binnen familiebedrijf en onze branche"
10-11-2017 "Komende vier jaar Belgisch fruit naar India, groenten zullen volgen"
10-11-2017 Red Season, biologische aardbei met een houdbaarheid van 10 dagen
9-11-2017 Berrybrothers breidt bessenassortiment uit
9-11-2017 HAK neemt meerderheidsbelang in Duitse foodeko
8-11-2017 "De Nederlanders zijn kunstenaars op het gebied van groenten en fruit"
8-11-2017 Maxime Lebensmittelgroßhandel: sterk in Belgisch product
7-11-2017 Oost-Europa en VS stuwen omzetcijfer Bonduelle