Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Hoe AGF-exporteurs succesvol op AziŽ kunnen zijn

In het afgelopen jaar is de vraag op de Britse en Europese markt naar groenten en fruit zwak geweest. Ook blijft de Russische markt lastig wegens oorzaken zoals de handelsembargo's. Daardoor zijn Europese AGF-leveranciers steeds meer gaan kijken naar de Aziatische markt. Polen stuurt zijn appelvolumes naar China en BelgiŽ exporteert zijn overschot aan appelen en peren naar India. Leveranciers op het zuidelijk halfrond en in de VS hadden lange tijd een voordeel op de Aziatische markt, maar Europa probeert een inhaalslag te maken. 

Om die inhaalslag te laten slagen, moet Europa in 2017 over een aantal hordes stappen. Er moeten overeenkomsten voor toegang op de markt worden gesloten, er moet een overlapping met de Chinese productieseizoenen worden vermeden en er moet beter inzicht komen in de Aziatische markt.


De groothandelsmarkt van Paris Rungis 

Europese exporteurs denken dat ze een groot exportvolume naar AziŽ kunnen realiseren als ze maar een overeenkomst kunnen sluiten met grote Aziatische retailketens. Dat is echter een aanpak die niet altijd gaat werken. Bulk-import in AziŽ wordt voornamelijk overheerst door importbedrijven in plaats van door retailers. Europese exporteurs moeten daarom een geschikte strategie aannemen.

Hoewel importfruit tegemoet komt aan de behoefte van de Chinese consument voor hoge kwaliteit, hebben Chinese producten zich in 2016 sterk kunnen ontwikkelen. Tiantian Orchard, een Chinees fruit- en energiebedrijf, won de Asian Fruit Award voor beste marketing van 2016. Ook hebben een aantal grote Chinese fruitleveranciers een joint venture opgezet, waarmee ze het grootste fruitmerk van China zijn geworden. Verder is de Chinese fruitsector begonnen met het implementeren van nieuwe technologieŽn, zodat de markt kan worden voorzien van fruit met een hogere kwaliteit.


De groothandelsmarkt van Paris Rungis

In de afgelopen jaren werd de AGF-import en -export in AziŽ gedomineerd door twee concepten: importovereenkomsten en belastingontheffingen. China heeft zijn importmarkt verbreed, zodat nu aardbeien uit CaliforniŽ, Australische en Chileense nectarines, Egyptische druiven en mango's uit Ecuador nu markttoegang tot China hebben gekregen. Daarom hopen ook Europese AGF-exporteurs dat er in 2017 sprake gaat zijn van een meer open handelsomgeving, waar alle partijen voordeel uit kunnen halen. 

Publicatiedatum: 7-2-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

24-5-2017 Ngo's zetten in op vervolging directie Chiquita voor financiering paramilitairen
23-5-2017 AGF-bedrijven in MT500
23-5-2017 Watermeloenen gestort in Zeeuwse boomgaard
22-5-2017 Magische opening nieuw bedrijfspand Kiremko
22-5-2017 Team Westland zoekt sponsoren voor kankeronderzoek
22-5-2017 Ingrijpende veranderingen bij Arava Export Growers
18-5-2017 "Milieukeur-certificering in zuidelijke landen in sneltreinvaart gekomen"
17-5-2017 Dole Japan in groene cijfers na ingrijpende hervorming
16-5-2017 Village Farms verbetert resultaat eerste kwartaal
16-5-2017 "Wij geloven rotsvast in de meerwaarde van tussenpersonen"
16-5-2017 500 extra zonnepanelen op dak Reijnpack
16-5-2017 Spanje koopt 49% van zijn groenten en fruit in Marokko en Frankrijk
15-5-2017 Westerzwam start oesterzwamteelt in hartje Giethoorn
15-5-2017 Beurswaarde HZPC verdubbelt in vier jaar
12-5-2017 "Je zou verbaasd staan hoeveel taugť hier dagelijks weggaat"
12-5-2017 BayWa boekt omzetgroei in eerste kwartaal
12-5-2017 Explosievenopruimingsdienst bij Farm Frites Belgium
12-5-2017 Ethical Trading Initiative schort lidmaatschap Fyffes op
11-5-2017 Groenten breken in bij beschermingsmiddelenvereniging
11-5-2017 AgroFresh ziet omzet stijgen