Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Hoe AGF-exporteurs succesvol op AziŽ kunnen zijn

In het afgelopen jaar is de vraag op de Britse en Europese markt naar groenten en fruit zwak geweest. Ook blijft de Russische markt lastig wegens oorzaken zoals de handelsembargo's. Daardoor zijn Europese AGF-leveranciers steeds meer gaan kijken naar de Aziatische markt. Polen stuurt zijn appelvolumes naar China en BelgiŽ exporteert zijn overschot aan appelen en peren naar India. Leveranciers op het zuidelijk halfrond en in de VS hadden lange tijd een voordeel op de Aziatische markt, maar Europa probeert een inhaalslag te maken. 

Om die inhaalslag te laten slagen, moet Europa in 2017 over een aantal hordes stappen. Er moeten overeenkomsten voor toegang op de markt worden gesloten, er moet een overlapping met de Chinese productieseizoenen worden vermeden en er moet beter inzicht komen in de Aziatische markt.


De groothandelsmarkt van Paris Rungis 

Europese exporteurs denken dat ze een groot exportvolume naar AziŽ kunnen realiseren als ze maar een overeenkomst kunnen sluiten met grote Aziatische retailketens. Dat is echter een aanpak die niet altijd gaat werken. Bulk-import in AziŽ wordt voornamelijk overheerst door importbedrijven in plaats van door retailers. Europese exporteurs moeten daarom een geschikte strategie aannemen.

Hoewel importfruit tegemoet komt aan de behoefte van de Chinese consument voor hoge kwaliteit, hebben Chinese producten zich in 2016 sterk kunnen ontwikkelen. Tiantian Orchard, een Chinees fruit- en energiebedrijf, won de Asian Fruit Award voor beste marketing van 2016. Ook hebben een aantal grote Chinese fruitleveranciers een joint venture opgezet, waarmee ze het grootste fruitmerk van China zijn geworden. Verder is de Chinese fruitsector begonnen met het implementeren van nieuwe technologieŽn, zodat de markt kan worden voorzien van fruit met een hogere kwaliteit.


De groothandelsmarkt van Paris Rungis

In de afgelopen jaren werd de AGF-import en -export in AziŽ gedomineerd door twee concepten: importovereenkomsten en belastingontheffingen. China heeft zijn importmarkt verbreed, zodat nu aardbeien uit CaliforniŽ, Australische en Chileense nectarines, Egyptische druiven en mango's uit Ecuador nu markttoegang tot China hebben gekregen. Daarom hopen ook Europese AGF-exporteurs dat er in 2017 sprake gaat zijn van een meer open handelsomgeving, waar alle partijen voordeel uit kunnen halen. 

Publicatiedatum: 7-2-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

17-11-2017 Miljoenen voor investeringen in blauwebessen- en avocadoteelt
17-11-2017 Total Produce ontwikkelt kidsconcept meloenen
17-11-2017 Hoogstraten haalt kaap van 30 miljoen kg aardbeien
16-11-2017 ItaliŽ : Conserve Italia boekt 3,7 mln euro winst in 2016
16-11-2017 Nieuw logistiek centrum in Zuid-Duitsland voor Cargoboss & van daalen transport
14-11-2017 Nieuwbouw productielocatie Van Oers voor sperziebonen en spruiten in Dinteloord gestart
13-11-2017 BayWa ziet omzet groeien, maar niet dankzij fruithandel
13-11-2017 Maersk Line zag volume dalen na cyberattack in juni
13-11-2017 Machinefabriek van Wamel is ondernemer van het jaar Maas & Waal
13-11-2017 Geen aanklacht tegen Zespri in fraudezaak
13-11-2017 Brand verwoest pand uienfabriek Lion Foods in Sint-Maartensdijk
10-11-2017 "Focus op Keniaanse avocado's"
10-11-2017 "Snel schakelen past binnen familiebedrijf en onze branche"
10-11-2017 "Komende vier jaar Belgisch fruit naar India, groenten zullen volgen"
10-11-2017 Red Season, biologische aardbei met een houdbaarheid van 10 dagen
9-11-2017 Berrybrothers breidt bessenassortiment uit
9-11-2017 HAK neemt meerderheidsbelang in Duitse foodeko
8-11-2017 "De Nederlanders zijn kunstenaars op het gebied van groenten en fruit"
8-11-2017 Maxime LebensmittelgroŖhandel: sterk in Belgisch product
7-11-2017 Oost-Europa en VS stuwen omzetcijfer Bonduelle