Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Hoe AGF-exporteurs succesvol op AziŽ kunnen zijn

In het afgelopen jaar is de vraag op de Britse en Europese markt naar groenten en fruit zwak geweest. Ook blijft de Russische markt lastig wegens oorzaken zoals de handelsembargo's. Daardoor zijn Europese AGF-leveranciers steeds meer gaan kijken naar de Aziatische markt. Polen stuurt zijn appelvolumes naar China en BelgiŽ exporteert zijn overschot aan appelen en peren naar India. Leveranciers op het zuidelijk halfrond en in de VS hadden lange tijd een voordeel op de Aziatische markt, maar Europa probeert een inhaalslag te maken. 

Om die inhaalslag te laten slagen, moet Europa in 2017 over een aantal hordes stappen. Er moeten overeenkomsten voor toegang op de markt worden gesloten, er moet een overlapping met de Chinese productieseizoenen worden vermeden en er moet beter inzicht komen in de Aziatische markt.


De groothandelsmarkt van Paris Rungis 

Europese exporteurs denken dat ze een groot exportvolume naar AziŽ kunnen realiseren als ze maar een overeenkomst kunnen sluiten met grote Aziatische retailketens. Dat is echter een aanpak die niet altijd gaat werken. Bulk-import in AziŽ wordt voornamelijk overheerst door importbedrijven in plaats van door retailers. Europese exporteurs moeten daarom een geschikte strategie aannemen.

Hoewel importfruit tegemoet komt aan de behoefte van de Chinese consument voor hoge kwaliteit, hebben Chinese producten zich in 2016 sterk kunnen ontwikkelen. Tiantian Orchard, een Chinees fruit- en energiebedrijf, won de Asian Fruit Award voor beste marketing van 2016. Ook hebben een aantal grote Chinese fruitleveranciers een joint venture opgezet, waarmee ze het grootste fruitmerk van China zijn geworden. Verder is de Chinese fruitsector begonnen met het implementeren van nieuwe technologieŽn, zodat de markt kan worden voorzien van fruit met een hogere kwaliteit.


De groothandelsmarkt van Paris Rungis

In de afgelopen jaren werd de AGF-import en -export in AziŽ gedomineerd door twee concepten: importovereenkomsten en belastingontheffingen. China heeft zijn importmarkt verbreed, zodat nu aardbeien uit CaliforniŽ, Australische en Chileense nectarines, Egyptische druiven en mango's uit Ecuador nu markttoegang tot China hebben gekregen. Daarom hopen ook Europese AGF-exporteurs dat er in 2017 sprake gaat zijn van een meer open handelsomgeving, waar alle partijen voordeel uit kunnen halen. 

Publicatiedatum: 7-2-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

24-2-2017 TDL neemt deel Bakker Logistiek BelgiŽ over
24-2-2017 Euro West ook in 2017 weer volledig gecertificeerd
24-2-2017 6,3% omzetgroei voor Greenyard in Q3
23-2-2017 Arrestatieteam valt groenten- en fruithandel in Heijen binnen
22-2-2017 BelOrta veilt eerste snijbonen van het jaar
22-2-2017 Omzet Bonduelle stijgt ondanks kleine oogst en moeizame markt EU
22-2-2017 Avocadoís stuwen resultaat Fresh Del Monte
21-2-2017 "Ik hamer er bij veilingen op om goede handel voor de klok te zetten"
20-2-2017 Pools Atlanta presteert slecht in eerste helft 2016/2017
17-2-2017 100 ha meer Belgische aardbeien in 2016
17-2-2017 Overname Fyffes definitief
17-2-2017 Rabobank internationaal meer actief in food & agri
16-2-2017 Pand Van Oers United kortstondig ontruimd na problemen met airco
16-2-2017 Koningin MŠxima brengt werkbezoek aan Koppert Cress
16-2-2017 "Belgische grossiermarkt zal flink gaan uitdunnen"
16-2-2017 Gedeputeerde Staten van Flevoland maken uitbreiding Waterman Onions mogelijk
16-2-2017 CoŲperatie Hoogstraten niet per mail bereikbaar
15-2-2017 "NFO vraagt supermarktketens om '(milieu)kleur' te bekennen"
15-2-2017 "Aandeel kasgroenten, fruit en exoten vertoont stijgende lijn"
15-2-2017 Agrarische reststromen zijn het nieuwe goud voor de agrifood industrie