Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Hoe AGF-exporteurs succesvol op AziŽ kunnen zijn

In het afgelopen jaar is de vraag op de Britse en Europese markt naar groenten en fruit zwak geweest. Ook blijft de Russische markt lastig wegens oorzaken zoals de handelsembargo's. Daardoor zijn Europese AGF-leveranciers steeds meer gaan kijken naar de Aziatische markt. Polen stuurt zijn appelvolumes naar China en BelgiŽ exporteert zijn overschot aan appelen en peren naar India. Leveranciers op het zuidelijk halfrond en in de VS hadden lange tijd een voordeel op de Aziatische markt, maar Europa probeert een inhaalslag te maken. 

Om die inhaalslag te laten slagen, moet Europa in 2017 over een aantal hordes stappen. Er moeten overeenkomsten voor toegang op de markt worden gesloten, er moet een overlapping met de Chinese productieseizoenen worden vermeden en er moet beter inzicht komen in de Aziatische markt.


De groothandelsmarkt van Paris Rungis 

Europese exporteurs denken dat ze een groot exportvolume naar AziŽ kunnen realiseren als ze maar een overeenkomst kunnen sluiten met grote Aziatische retailketens. Dat is echter een aanpak die niet altijd gaat werken. Bulk-import in AziŽ wordt voornamelijk overheerst door importbedrijven in plaats van door retailers. Europese exporteurs moeten daarom een geschikte strategie aannemen.

Hoewel importfruit tegemoet komt aan de behoefte van de Chinese consument voor hoge kwaliteit, hebben Chinese producten zich in 2016 sterk kunnen ontwikkelen. Tiantian Orchard, een Chinees fruit- en energiebedrijf, won de Asian Fruit Award voor beste marketing van 2016. Ook hebben een aantal grote Chinese fruitleveranciers een joint venture opgezet, waarmee ze het grootste fruitmerk van China zijn geworden. Verder is de Chinese fruitsector begonnen met het implementeren van nieuwe technologieŽn, zodat de markt kan worden voorzien van fruit met een hogere kwaliteit.


De groothandelsmarkt van Paris Rungis

In de afgelopen jaren werd de AGF-import en -export in AziŽ gedomineerd door twee concepten: importovereenkomsten en belastingontheffingen. China heeft zijn importmarkt verbreed, zodat nu aardbeien uit CaliforniŽ, Australische en Chileense nectarines, Egyptische druiven en mango's uit Ecuador nu markttoegang tot China hebben gekregen. Daarom hopen ook Europese AGF-exporteurs dat er in 2017 sprake gaat zijn van een meer open handelsomgeving, waar alle partijen voordeel uit kunnen halen. 

Publicatiedatum: 7-2-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

29-3-2017 "De boodschap moet de bŁhne over"
28-3-2017 Q-Point bij klant Euro West in uitzending Ondernemend Nederland
28-3-2017 FlexiVers weer uit de brand op vertrouwde locatie
27-3-2017 Anecoop sluit boeken 2015-2016 met groei
27-3-2017 Dole-eigenaar Murdock schikt met claims na overname 2013
27-3-2017 Zonnepanelen op champignonkwekerij
27-3-2017 Invallen Zuid-Afrika vanwege verdenking prijsafspraken
27-3-2017 Natureís Pride introduceert videoís om nieuwe collegaís te werven
24-3-2017 Grote brand legt loodsen KG Fruit in de as
24-3-2017 Spronk Trading Holland met uitgebreider assortiment naar nieuw pand
24-3-2017 Activiteiten aardappelgroothandel Vreeswijk overgenomen door Welfruit Rotterdam
22-3-2017 Pasquino De Vuyst neemt Van Landschoot uit Gent over
22-3-2017 Acomo neemt Delinuts over
22-3-2017 Bonduelle krijgt toestemming voor overname Ready Pac Foods
22-3-2017 ZON bij Best Workplaces 2017
21-3-2017 Open dag Bakker Bio luidt heropening in na brand
21-3-2017 Capespan en Joy Wing Mau beginnen Aziatische joint venture
20-3-2017 Zwitserland: Frigemo neemt Krenger FGT over
20-3-2017 25 jaar fairtrade in Duitsland
20-3-2017 AGF'ers op West-Friese voetbalvelden