Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Verslag excursie Van Meir Uien naar Nieuw-Zeeland II

Van Meir Uien is met een gezelschap van 27 personen op studiereis naar Nieuw-Zeeland. Met toestemming publiceren wij de facebook-updates van de reis. Na het eerste deel van vorige week, vandaag het overzicht van de tweede week.

Dag 8:
Vandaag zijn we van Ashburton naar Amarama gereisd en hebben we een 3-tal bedrijven bezocht en onderweg bij diverse bezienswaardigheden gestopt. Bij de familie Paterson zijn we gast vrij ontvangen op hun jongvee opfokbedrijf. Zij doen een deel van de jongvee opfok voor een melkveebedrijf met 5000 melkkoeien. Voor dit bedrijf fokken zij 700 stuks jongvee op.

Daarnaast telen ze ruwvoer voor dit bedrijf. In de winter komt een deel van de melkkoeien naar hun bedrijf om te overwinteren. In deze periode staan de koeien droog. In die periode zijn er ongeveer 2000 stuks vee aanwezig. Het bedrijf is 350 ha groot en is een echt familiebedrijf. Daarna zijn we naar hun buurman gegaan om naar het schapen scheren te gaan kijken.

Op de weg naar het volgende bedrijf zijn we langs het Tekapo meer en het Pukaki meer gereden en gestopt om te kijken naar Mount Coke.
Het tweede bedrijf dat we hebben bezocht is een zalmkwekerij High Country Salmon. Op dit bedrijf waren 170.000 kingzalmen aanwezig. De zalm was allemaal bestemd voor de lokale markt. Het grootste deel werd verkocht in de winkel/restaurant op het bedrijf. De rest aan de horeca of via de webshop.

Het laatste bedrijf was Buscot farm. Dit bedrijf had 800 ha land dat kon worden beregend. Hiervoor hadden ze samen met 6 collega's een beregeningskanaal aangelegd van 30 km. Op het bedrijf waren 1400 melkkoeien, 1400 stuks jongvee, 7000 schapen en 5000 lammeren aanwezig. De schapen waren met name marinoschapen.

Dag 9:
Vandaag reizen we van Omarama naar Queenstown en doen we verschillende toeristische plaatsen aan, waaronder een brug waar je vanaf kon bungeejumpen.

Dag 11:
Vandaag hebben we een kersenteler bezocht. Hij teelde 2 ha kersen. Het perceel was in zijn geheel met netten overkapt. Er waren geen regenkappen omdat deze kapot waaiden. De teler was een gestopte potplanten teler/vermeerderaar. De kersenteelt deed hij ter afbouw. Naast de teelt van kersen kweekte hij planten op die hij op de lokale markt verkocht. Dit varieerde van tomatenplanten tot allerlei kruiden. Daarnaast teelde hij nog aardappelen en uien als primeurteelt. Alles verkocht op de lokale markt.

Daarna hebben we Hayes Hertiage bezocht. De fabriek/smederij was zoals vroeger. Hij was nog helemaal compleet en draaide als een zonnetje. Als laatste hebben we Moeraki boulders bezocht. Dit zijn grote ronde stenen in de south pacific ocean.

Dag 12:
Vandaag is het de laatste dag dat we in Nieuw Zeeland zijn. We zullen nog één bedrijf bezoeken en daarna gaan we naar het vliegveld om weer terug te reizen naar Nederland. We willen Steve Mc Arthur, agent van Hazera in Nieuw Zeeland, nogmaals hartelijk bedanken voor het organiseren van deze fantastische reis. Dit heeft hij samen met Hazera in Nederland en Van Meir gedaan. Namens alle deelnemers hartelijk bedankt. "Steve, thank you very much for the wonderful trip in New Zealand." Ook willen wij Marion Visser, commercieel manager voor Nederland, België en Scandinavië bij Hazera, hartelijk bedanken voor haar bijdrage en de vertalingen tijdens deze reis.

Turley farm
Turley farm is een akkerbouwbedrijf van 3.000 ha en 500 schapen. Ze telen uien, aardappelen, tarwe, graszaad en vermeerderen diverse hybride groentezaden. We hebben een perceel uien bezocht van het ras Reinstone van Hazera. Alle percelen kunnen worden beregend. Hiervoor hebben ze samen met collega boeren een beregeningssysteem aangelegd met grote opslagbassins die ze mogen vullen op het moment dat het waterpeil in de rivier hoog staat. De meeste producten kunnen op het eigen bedrijf worden opgeslagen en worden gedroogd. De verwerking van de uien geschied in een coöperatief pakstation.