Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Onderzoek ECFB, BDO en Rabobank:

Bedrijven met sterke familiewaarden presteren beter

Familiebedrijven met sterke familiewaarden presteren aanzienlijk beter dan 'gewone' ondernemingen. Hun waarden zorgen voor een duidelijkere identiteit, meer vertrouwen van toeleveranciers en een sterkere license to operate en loyaliteit onder klanten. Daarom is het voor familiebedrijven zinvol om hun familiewaarden goed te laten doorklinken in hun beleid en communicatie. Dit draagt immers bij aan de continuïteit van het familiebedrijf.

Dat zijn de belangrijkste conclusies uit onderzoek van Erasmus Centre For Family Business (ECFB) in een gezamenlijke publicatie met BDO Accountants & Adviseurs en Rabobank over het proces van waardenoverdracht binnen familiebedrijven.



Bedrijven met sterke familiewaarden presteren beter
ECFB, BDO en Rabobank concluderen dat familiebedrijven in financiële zin vaak beter presteren dan bedrijven zonder familie-inbreng. De financiële waarde van familiebedrijven ligt gemiddeld genomen 7% hoger dan die van vergelijkbare niet-familiebedrijven. Daarnaast blijkt dat de rentabiliteit van familiebedrijven – in termen van ROA – gemiddeld 16% hoger ligt. Opvallend is ook dat die rentabiliteitspremie zich vooral voordoet bij bedrijven met een actieve familie-inbreng, waarbij een familielid CEO of voorzitter van de raad van commissarissen is.

"Meer nog dan bij 'gewone' organisaties vormen bij familiebedrijven de waarden een ankerpunt, zowel voor de eigen familie en onderneming als voor de omgeving," stelt Joost Vat, partner bij BDO en specialist op het gebied van familiebedrijven. "Iedereen weet waar het bedrijf voor staat en wat ervan kan worden verwacht. Een sterke identiteit helpt werknemers om hun persoonlijke doelen te matchen met die van de organisatie, waardoor ze zich meer inzetten voor het bedrijf."

"Studies uit de afgelopen jaren tonen consequent aan dat familiebedrijven beter presteren," stelt Pursey Heugens, professor Organisation Theory aan Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) en directeur van het ECFB. "Vooral als de kernwaarden helder zijn, doen familiebedrijven het goed."

"Bedrijven die erin slagen om hun familiewaarden authentiek en consequent uit te dragen, kunnen als geen ander de verbinding leggen met klanten en leveranciers," legt Mirelle Pennings, Directeur Corporate Clients Nederland bij Rabobank uit. "Vooral bij zakendoen in het buitenland speelt vertrouwen een grote rol. Ook dan hebben familiebedrijven een streepje voor als zij hun familiewaarden benutten."

Beleid kwetsbaar bij generatiewisselingen
Vooral bij generatiewisselingen zijn familiewaarden kwetsbaar, constateren EFCB, BDO en Rabobank. Dat komt doordat nieuwe generaties in een andere wereld dan de voorgaande leven en vaak ook een andere levensinstelling hebben. Die instelling sluit niet noodzakelijkerwijs aan bij de oorspronkelijke familiewaarden.

"Waardeoverdracht bij opvolging binnen familiebedrijven is een proces dat tijd en aandacht verdient," aldus Heugens. Ondanks een zorgvuldige overdracht is het vaak onvermijdelijk dat de oorspronkelijke waarden van een familiebedrijf in de loop van de tijd transformeren en worden bijgesteld aan de tijd of omstandigheden. "Dat is ook niet erg, zo lang er maar een duidelijke link blijft naar het verleden," licht Heugens toe. "Dat is het resultaat van waardenoverdracht."

Het volledige onderzoeksrapport 'Van onschatbare waarde(n)' is te downloaden via www.bdo.nl/familie bedrijvenonderzoek-2017.

Voor meer informatie:
BDO Nederland
Evi van den Oever
Tel: 06 30 14 14 35 | 040 269 81 44
E-mail: evi.van.den.oever@bdo.nl

Publicatiedatum: 16-2-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

20-9-2017 Russische recordoogsten doet prijzen kelderen
20-9-2017 Utrecht: uitstootvrije bevoorrading binnenstad per 2025
20-9-2017 Samenwerken in een snel veranderend China
19-9-2017 Nieuwe kabinet gaat voeding waarschijnlijk zwaarder belasten
19-9-2017 AGF-detaillist Van Laar uit Apeldoorn failliet
18-9-2017 "In HAK-campagne brengen we de online naar de offline wereld en andersom"
18-9-2017 Nederland voor verlenging toelating glyfosaat
18-9-2017 HAS Hogeschool krijgt vestiging in Bergen op Zoom
18-9-2017 "Prijs aardbeien in VS belangrijker dan smaak"
18-9-2017 AVI waarschuwt tegen illegale druiven op Europese markt
18-9-2017 "Kleine veranderingen kunnen AGF-consumptie al laten stijgen"
18-9-2017 Aantal patenten in EU per regio
15-9-2017 Tot 2021 worden er 16.000 hectare kassen in Iran bijgebouwd
15-9-2017 Cao Groothandel Groenten en Fruit definitief
14-9-2017 Door ieder half uur op te staan leef je langer
14-9-2017 Qatar voelt pijn sancties
14-9-2017 Herziening ISO 22000 ‘Voedselveiligheid managementsystemen’
14-9-2017 Hoeveel baby's werden vorig jaar geboren op elk continent?
13-9-2017 Duurzaamheid op werkplek blijft achter
13-9-2017 Een op de vijf miljonairs is agrariër