Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Onderzoek ECFB, BDO en Rabobank:

Bedrijven met sterke familiewaarden presteren beter

Familiebedrijven met sterke familiewaarden presteren aanzienlijk beter dan 'gewone' ondernemingen. Hun waarden zorgen voor een duidelijkere identiteit, meer vertrouwen van toeleveranciers en een sterkere license to operate en loyaliteit onder klanten. Daarom is het voor familiebedrijven zinvol om hun familiewaarden goed te laten doorklinken in hun beleid en communicatie. Dit draagt immers bij aan de continuÔteit van het familiebedrijf.

Dat zijn de belangrijkste conclusies uit onderzoek van Erasmus Centre For Family Business (ECFB) in een gezamenlijke publicatie met BDO Accountants & Adviseurs en Rabobank over het proces van waardenoverdracht binnen familiebedrijven.



Bedrijven met sterke familiewaarden presteren beter
ECFB, BDO en Rabobank concluderen dat familiebedrijven in financiŽle zin vaak beter presteren dan bedrijven zonder familie-inbreng. De financiŽle waarde van familiebedrijven ligt gemiddeld genomen 7% hoger dan die van vergelijkbare niet-familiebedrijven. Daarnaast blijkt dat de rentabiliteit van familiebedrijven Ė in termen van ROA Ė gemiddeld 16% hoger ligt. Opvallend is ook dat die rentabiliteitspremie zich vooral voordoet bij bedrijven met een actieve familie-inbreng, waarbij een familielid CEO of voorzitter van de raad van commissarissen is.

"Meer nog dan bij 'gewone' organisaties vormen bij familiebedrijven de waarden een ankerpunt, zowel voor de eigen familie en onderneming als voor de omgeving," stelt Joost Vat, partner bij BDO en specialist op het gebied van familiebedrijven. "Iedereen weet waar het bedrijf voor staat en wat ervan kan worden verwacht. Een sterke identiteit helpt werknemers om hun persoonlijke doelen te matchen met die van de organisatie, waardoor ze zich meer inzetten voor het bedrijf."

"Studies uit de afgelopen jaren tonen consequent aan dat familiebedrijven beter presteren," stelt Pursey Heugens, professor Organisation Theory aan Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) en directeur van het ECFB. "Vooral als de kernwaarden helder zijn, doen familiebedrijven het goed."

"Bedrijven die erin slagen om hun familiewaarden authentiek en consequent uit te dragen, kunnen als geen ander de verbinding leggen met klanten en leveranciers," legt Mirelle Pennings, Directeur Corporate Clients Nederland bij Rabobank uit. "Vooral bij zakendoen in het buitenland speelt vertrouwen een grote rol. Ook dan hebben familiebedrijven een streepje voor als zij hun familiewaarden benutten."

Beleid kwetsbaar bij generatiewisselingen
Vooral bij generatiewisselingen zijn familiewaarden kwetsbaar, constateren EFCB, BDO en Rabobank. Dat komt doordat nieuwe generaties in een andere wereld dan de voorgaande leven en vaak ook een andere levensinstelling hebben. Die instelling sluit niet noodzakelijkerwijs aan bij de oorspronkelijke familiewaarden.

"Waardeoverdracht bij opvolging binnen familiebedrijven is een proces dat tijd en aandacht verdient," aldus Heugens. Ondanks een zorgvuldige overdracht is het vaak onvermijdelijk dat de oorspronkelijke waarden van een familiebedrijf in de loop van de tijd transformeren en worden bijgesteld aan de tijd of omstandigheden. "Dat is ook niet erg, zo lang er maar een duidelijke link blijft naar het verleden," licht Heugens toe. "Dat is het resultaat van waardenoverdracht."

Het volledige onderzoeksrapport 'Van onschatbare waarde(n)' is te downloaden via www.bdo.nl/familie bedrijvenonderzoek-2017.

Voor meer informatie:
BDO Nederland
Evi van den Oever
Tel: 06 30 14 14 35 | 040 269 81 44
E-mail: evi.van.den.oever@bdo.nl

Publicatiedatum: 16-2-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

21-6-2018 Coforta (The Greenery) stopt met GMO
21-6-2018 Belgische voedingsindustrie boomt maar Belgische markt verbrokkelt
21-6-2018 Tegenmaatregelen EU op invoerheffingen VS gaan vrijdag in
21-6-2018 Wat ben je met export wanneer je je eigen markt te grabbel gooit?
21-6-2018 Bulgaarse groentenexport fors gegroeid in het eerste kwartaal 2018
21-6-2018 Oproep tot bescherming Griekse merken met 'MacedoniŽ'
21-6-2018 Problemen met incasso bij werken in de Verenigde Staten
21-6-2018 "Het is nu 50/50 voor het pond"
21-6-2018 Dit moet je zien om te geloven
21-6-2018 Lijst Amerikaanse producten waarop China vergeldingsheffingen invoert
21-6-2018 "Vrede is van fundamenteel belang om het aantal hongerige mensen te verminderen"
20-6-2018 Tuinbouworganisaties willen EU-normen behouden
20-6-2018 'Enorme groep werknemers draagt helemaal niks bij aan de maatschappij'
19-6-2018 Jaarlijkse groei van de arbeidskosten 2% in het eurozone
19-6-2018 EU start handelsoverleg met AustraliŽ
19-6-2018 ItaliŽ blokkeert Ceta-akkoord tussen EU en Canada
19-6-2018 Ziekteverzuim naar record door supergriep
19-6-2018 Hoe verzegelde containers worden opengebroken
19-6-2018 Canadezen boycotten Amerikaanse producten en annuleren vakanties
19-6-2018 Centraal-Amerikaanse telers profiteren van uitwisseling met Belgische bedrijven