Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Onderzoek ECFB, BDO en Rabobank:

Bedrijven met sterke familiewaarden presteren beter

Familiebedrijven met sterke familiewaarden presteren aanzienlijk beter dan 'gewone' ondernemingen. Hun waarden zorgen voor een duidelijkere identiteit, meer vertrouwen van toeleveranciers en een sterkere license to operate en loyaliteit onder klanten. Daarom is het voor familiebedrijven zinvol om hun familiewaarden goed te laten doorklinken in hun beleid en communicatie. Dit draagt immers bij aan de continuÔteit van het familiebedrijf.

Dat zijn de belangrijkste conclusies uit onderzoek van Erasmus Centre For Family Business (ECFB) in een gezamenlijke publicatie met BDO Accountants & Adviseurs en Rabobank over het proces van waardenoverdracht binnen familiebedrijven.



Bedrijven met sterke familiewaarden presteren beter
ECFB, BDO en Rabobank concluderen dat familiebedrijven in financiŽle zin vaak beter presteren dan bedrijven zonder familie-inbreng. De financiŽle waarde van familiebedrijven ligt gemiddeld genomen 7% hoger dan die van vergelijkbare niet-familiebedrijven. Daarnaast blijkt dat de rentabiliteit van familiebedrijven Ė in termen van ROA Ė gemiddeld 16% hoger ligt. Opvallend is ook dat die rentabiliteitspremie zich vooral voordoet bij bedrijven met een actieve familie-inbreng, waarbij een familielid CEO of voorzitter van de raad van commissarissen is.

"Meer nog dan bij 'gewone' organisaties vormen bij familiebedrijven de waarden een ankerpunt, zowel voor de eigen familie en onderneming als voor de omgeving," stelt Joost Vat, partner bij BDO en specialist op het gebied van familiebedrijven. "Iedereen weet waar het bedrijf voor staat en wat ervan kan worden verwacht. Een sterke identiteit helpt werknemers om hun persoonlijke doelen te matchen met die van de organisatie, waardoor ze zich meer inzetten voor het bedrijf."

"Studies uit de afgelopen jaren tonen consequent aan dat familiebedrijven beter presteren," stelt Pursey Heugens, professor Organisation Theory aan Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) en directeur van het ECFB. "Vooral als de kernwaarden helder zijn, doen familiebedrijven het goed."

"Bedrijven die erin slagen om hun familiewaarden authentiek en consequent uit te dragen, kunnen als geen ander de verbinding leggen met klanten en leveranciers," legt Mirelle Pennings, Directeur Corporate Clients Nederland bij Rabobank uit. "Vooral bij zakendoen in het buitenland speelt vertrouwen een grote rol. Ook dan hebben familiebedrijven een streepje voor als zij hun familiewaarden benutten."

Beleid kwetsbaar bij generatiewisselingen
Vooral bij generatiewisselingen zijn familiewaarden kwetsbaar, constateren EFCB, BDO en Rabobank. Dat komt doordat nieuwe generaties in een andere wereld dan de voorgaande leven en vaak ook een andere levensinstelling hebben. Die instelling sluit niet noodzakelijkerwijs aan bij de oorspronkelijke familiewaarden.

"Waardeoverdracht bij opvolging binnen familiebedrijven is een proces dat tijd en aandacht verdient," aldus Heugens. Ondanks een zorgvuldige overdracht is het vaak onvermijdelijk dat de oorspronkelijke waarden van een familiebedrijf in de loop van de tijd transformeren en worden bijgesteld aan de tijd of omstandigheden. "Dat is ook niet erg, zo lang er maar een duidelijke link blijft naar het verleden," licht Heugens toe. "Dat is het resultaat van waardenoverdracht."

Het volledige onderzoeksrapport 'Van onschatbare waarde(n)' is te downloaden via www.bdo.nl/familie bedrijvenonderzoek-2017.

Voor meer informatie:
BDO Nederland
Evi van den Oever
Tel: 06 30 14 14 35 | 040 269 81 44
E-mail: evi.van.den.oever@bdo.nl

Publicatiedatum: 16-2-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

23-11-2017 "Over 25 jaar zullen er in BelgiŽ nog ongeveer 5000 telers zijn."
22-11-2017 AGF Kennis(sen)dag 2017 bij Excelsior
22-11-2017 "Nederland moet zich voorbereiden op chaosscenario Brexit"
22-11-2017 Landbouwminister Schouten wil minder regels voor telers
21-11-2017 Europa keurt bio-hervorming goed, BelgiŽ onthoudt zich
21-11-2017 Russische retailer Lenta sluit zich aan bij marktleider Europese inkooporganisatie
21-11-2017 De last van loyaliteit
21-11-2017 EU richt zich op groeimarkten met promotiecampagnes
21-11-2017 Marokko grootste exporteur van groenten en fruit naar Spanje
20-11-2017 Groenteman Frans van de Polder en ADN gaan actievoeren tegen BTW-verhoging
20-11-2017 Pond valt door politieke onrust en inflatiecijfers
17-11-2017 EC verhoogt promotiebudget in 2018 met 37 mln euro
17-11-2017 Exportbeperkingen Venezuela door sancties EU
17-11-2017 Argentijnse blauwe bessentelers zetten zich nog meer in tegen kinderarbeid
16-11-2017 Twaalf AGF-finalisten Groot van Dommele Ice kart challenge bekend
16-11-2017 Iran gaat export appelen, kiwi's en citrus bevorderen
16-11-2017 Het Mugabe-tijdperk is nu officieel over
16-11-2017 Iran en EU willen landbouwsamenwerking opvoeren
16-11-2017 Deze landen exporteren de meeste auto's
15-11-2017 Pakistan ziet mogelijkheden om AGF-export naar het VK te vergroten