Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Grote verschillen in kosten transport in Europa

Op de vakbeurs Fruit Logistica verzamelden de belangrijkste spelers uit de AGF-sector zich onlangs in het kloppende hart van Europa. Er werd gesproken over internationale thema's met Trump, het opkomende populisme, Brexit, de EU, kostenverschillen, protectionisme en een vertrek uit de euro als voornaamste onderwerpen in plaats van globalisering.

We spraken met Leonardo Odorissi, adviseur bij Fruitimpresse Veneto en vroegen hem naar zijn mening over de recente klacht van Associazione Nazionale Imprese Trasporti Automobilistici (Anita) aan het Comitť National Routier (Cnr) over de kosten van wegtransport in de EU.


Leonardo Odorizzi in zijn kantoor. 

"De grote verschillen tussen de kosten van wegtransport is ťťn van de vele problemen binnen de EU. In ItaliŽ bedragen de kosten per kilometer Ä0,43 per km. In Bulgarije is dit Ä0,11 per km. En dat is niet het enige verschil want ook de werkuren variŽren. In Litouwen mag een chauffeur jaarlijks 2.025 uur werken, in RoemeniŽ 1.980 uur, in Polen 1.900 en in Spanje, Slowakije, TsjechiŽ en ItaliŽ maar 1.800 uur. Dit is uiteraard van invloed op de uurtarieven, die variŽren van Ä28,18 in ItaliŽ tot Ä8,01 in Bulgarije."

Er is dus een verschil in de marktaandeel?
Inderdaad. In 2014 maakten Poolse vrachtwagens de meeste kilometers met een aandeel van 61% in het internationale transport. Gevolgd door Spanje met een aandeel van 35%. Het aandeel van ItaliŽ bedroeg slechts 13%.



Het ontbreken van eenheid op Europees niveau heeft ertoe geleid dat lidstaten specifieke normen hebben ingevoerd...
Frankrijk, Duitsland en BelgiŽ hebben al wetten aangenomen om hun eigen arbeidsmarkt te beschermen. Het ziet er naar uit dat dit ook in ItaliŽ zal gebeuren. Frankrijk heeft een protectionistische maatregel getroffen die buitenlandse bedrijven verplicht dezelfde bijdragen te betalen dan Franse bedrijven met een prijs van Ä300 per inkomend voertuig. Deze situatie is onhoudbaar. De kosten van het transport per vrachtwagen van Catania naar Milaan (ongeveer 1.350 km) zijn hierdoor hoger dan het vervoeren van een container van Genua naar Shanghai (ruim 11.000 km) en hoger dan het vervoeren van dezelfde vracht van Noord-ItaliŽ naar Duitsland.

Het is niet alleen kommer en kwel bij Italiaanse transporteurs, toch? Het Doing Business report  2016- het jaarlijkse rapport van de Wereldbank over het gemak van zakendoen in 189 landen, plaatste ItaliŽ op nummer ťťn wat betreft tijden en kosten.
Ja, we boeken zo nu en dan ook vooruitgang. De Wereldbank bevestigde ook de verbeteringen in de aanpak van handelsgeschillen. ItaliŽ steeg van plaats 147, in 2015, naar plaats 111. De verbeteringen zijn mogelijk gemaakt door justitiŽle hervormingen en de Jobs Act.

Volgens de Eurobarmeter in Brussel  kent ItaliŽ, na Cyprus, het laagste aantal mensen dat positief is over de eenheidsmunt. Hoe denken transporteurs hierover? 
Eerlijk gezegd maken we ons zorgen. Je hoeft geen econoom te zijn om in te zien dat een vertrek uit de euro rampzalige gevolgen zal hebben. De buitenlandse- en staatsschuld van ItaliŽ is enorm. Een vertrek uit de euro zou betekenen dat we deze schulden moeten aflossen met een nieuwe gedevalueerde munt. Dit zou desastreus zijn voor onze economie tenzij we terugbetaling van onze schuld kunnen ontlopen. De EU en schuldeisende landen zullen hier echter op reageren en misschien sluiten ze zelfs hun grenzen voor onze bedrijven.

ItaliŽ heeft dus mogelijk een groot probleem...
We kunnen te maken krijgen met douaneheffingen naar twee van onze belangrijkste afzetmarkten, die ons een aanzienlijk surplus opleveren. We exporteren jaarlijks voor ruim Ä50 miljard naar Duitsland en voor Ä40 miljard naar Frankrijk. Het beschermen van Italiaanse producten door wetten zou een oplossing kunnen zijn maar we moeten niet vergeten dat ItaliŽ de helft van wat het produceert, exporteert. De beste oplossing is dan ook het gelijktrekken van de arbeidskosten in de EU.


Publicatiedatum: 17-2-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

19-2-2018 Maersk bestelt nog twee zeereuzen
19-2-2018 Plus verduurzaamt wagenpark met dubbeldekstrailers
19-2-2018 Moeten chauffeurs de weg op tijdens een storm?
16-2-2018 Russen achter cyberaanval Maersk en APM Terminals
15-2-2018 Rotterdamse haven ziet containeroverslag sterk groeien
14-2-2018 Is de trolley-truck het vervoermiddel van de toekomst?
14-2-2018 DB Schenker brengt eerste Chinese AGF-trein naar Moskou
13-2-2018 "Wij gaan het transport van vloeistoffen veranderen"
12-2-2018 Port of Antwerp mikt op 10 miljoen ton overslag
12-2-2018 Kansen voor peren per trein naar China
12-2-2018 Prins Transport bereikt akkoord overname MŁller Fresh Food Logistics
7-2-2018 Met analyseren hele van big data is hele keten te verbeteren
6-2-2018 Groei in containervervoer Rotterdam
6-2-2018 Transportplatform zorgt voor volle wagens
6-2-2018 Wat kost een Airbus vliegtuig?
5-2-2018 EfficiŽntere logistiek verhoogt verdienvermogen foodbedrijven
2-2-2018 Minder cocaÔne en meer vangsten in Rotterdam
2-2-2018 De Belgische tolboetes lopen weer op
2-2-2018 Wifi-verbinding tussen trucks: minder personeelskosten, meer veiligheid
2-2-2018 Ziet zo ons vervoer er in de toekomst uit?