Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Wout&Co al jaren een begrip in Bredase winkelstraat

"Op zaterdag staan er drie generaties achter de toonbank"

Tholen - "Toen Wout&Co enkele jaren geleden besloten te stoppen en een nieuwe droom in België na wilden jagen, stonden er zelfs mensen te huilen bij de winkel", vertelt een vaste klant van de Bredase groentewinkel Wout&Co. "Iedereen is blij dat ze zo snel weer terug waren. Vooral de gezelligheid hier en de ontvangst wordt ontzettend gewaardeerd. Er heerst een open sfeer. Voor iedereen hebben ze een praatje."


Marco en Wout van Oosterhout.



Terugkeer
Marco Van Oosterhout is samen met zijn vrouw Nicole eigenaar van de winkel. "Mijn vader had vroeger eerst voor een baas gewerkt en was daarna een eigen zaak gestart. Hij was een echte handelaar en kon sla voor een kwartje meer verkopen. Toen ze bij supermarkt overgingen op zelfbediening had hij er schoon genoeg van. Hij wilde geen vakkenvuller zijn."



Marco had 34 jaar bij zijn vader gewerkt tot een Belgische ondernemer binnenkwam die op zoek was naar 'meer gezelligheid' in zijn winkel in Schoten, net over de grens. Het leek me een mooie kans. Ik wilde ook wel eens voor een baas werken. Privé konden wij het prima vinden, maar zakelijk was het drama. Na zes weken besloot ik om weer terug te keren naar onze oude stek. Ik wist eigenlijk de eerste week al dat dit hem niet ging worden. We verkochten veel te weinig. Uiteindelijk zijn we - alles bij elkaar - maar een maand dicht geweest "



Drie generaties
Wout&Co is al bijna 35 jaar een begrip in Breda. Daarvoor bestond de AGF-specialist ook al, maar Wout Van Oosterhout, de vader van Marco, nam deze over. Hij is nog steeds actief op zijn tachtigste. "Het is geweldig om te zien dat ze nog in dezelfde winkel actief zijn als waar ik in begon. Op zaterdag is het helemaal mooi als Sterre en Floortje - de dochters van van Marco en Nicole - er ook zijn. Dan staan er drie generaties achter de toonbank", aldus Wout. "Het mooie is dat we geen last hebben van de supermarkt. Wij bedienen hier de klanten nog en geven ze aandacht. Dat is het grote verschil."



Basis

Wout&Co is qua AGF-assortiment dichtbij de basis gebleven. "We bieden aardappelen, groenten en fruit en zijn niet echt verder gegaan in het kant-en-klare, zoals maaltijden. Je kunt trouwens ook het beste verdienen op de 'gewone' producten. Wel bieden we fruitsalades en smoothies. Vooral in de zomer gaan die hard", vertelt Marco. "Daarnaast bieden we nog diverse bijproducten zoals noten, granola, eieren, jam en verschillende andere delicatessen. We kunnen pakketjes maken voor speciale gelegenheden en hebben ook een vrij groot aanbod wijnen. Die heb ik geproefd en vind ze allemaal lekker. Dus als er wat overblijft is dat geen probleem", lacht Marco.



Veel proeven
Kwaliteit en smaak zijn bij hem de belangrijkste pijlers. "Ik ga naar verschillende grossiers, waaronder Aartsenfruit en Harrie Goesten, en daar zoek ik de beste producten uit. Natuurlijk proef ik ook veel, ik wil wel weten of het lekker is. Mijn leveranciers weten dat ik veeleisend ben, maar dat zijn mijn klanten ook. Daar doe ik het uiteindelijk voor."


Voor de aardappelen worden nog steeds de silo's van vroeger gebruikt.

Presentatie

"Na onze terugkomst uit België heeft de winkel qua uiterlijk een metamorfose ondergaan. We hebben de muren donker gemaakt, want het fruit heeft al genoeg kleur van zichzelf. Daarnaast gebruiken we bij onze presentatie zo veel mogelijk hout, zodat alles er natuurlijker uitziet. Ik wil zo min mogelijk 'blauw' in mijn winkel." Hij ziet de toekomst positief tegemoet. "Er zijn de afgelopen jaren zeker detaillisten weggevallen, maar die overgebleven zijn, draaien goed. Die blijven wel bestaan."





Voor meer informatie:
Wout&Co
Marco en Nicole
Lange Brugstraat 38
4811 WS Breda
T: 076 521 0240
M: marcoennicole@home.nl

Publicatiedatum: 24-2-2017
Auteur: Gertrude Snoei
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

19-9-2017 Onderzoek effect draagtassenverbod onder detaillisten
19-9-2017 "Vroeger was ik groenteman, nu ben ik ondernemer"
13-9-2017 Zwitserse groentenprijzen stabieler dan in andere landen
7-9-2017 Poolse consument koopt steeds vaker lokale AGF
7-9-2017 Fransen betalen te veel voor AGF
4-9-2017 CBS: Omzet detailhandel groeit 4 procent in tweede kwartaal
1-9-2017 Groentenzaak in hartje Gent: "pest en zegen tegelijk"
31-8-2017 Opening nieuwe winkel Landwaart Culinair
31-8-2017 Chinese fruitverkopers creatief voor Valentijnsdag
30-8-2017 "Meer groenten en fruit eten begint bij de groentespeciaalzaak"
29-8-2017 AGF van verschillende telers te koop bij afhaalpunten in Dordrecht
29-8-2017 Groentenboer Thijs Manders op NPO Radio 2
29-8-2017 "Mijn vader heeft de naam in de kroeg bedacht"
29-8-2017 Turkse supermarkt met 'wow-effect'
28-8-2017 Onderhoudsvrij tuinhuis voor boerderijautomaat
24-8-2017 Nieuwe supermarkt zonder verpakkingen in Kortrijk
24-8-2017 Voedingspeciaalzaken profiteren niet van hogere koopbereidheid
24-8-2017 "Door AGF-perfect uit te lichten komen ze beter tot hun recht"
22-8-2017 "Er wordt leuk gereageerd op onze themakoeling"
21-8-2017 30% van de Britten winkelt goedkoper om geld te besparen