Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Wout&Co al jaren een begrip in Bredase winkelstraat

"Op zaterdag staan er drie generaties achter de toonbank"

Tholen - "Toen Wout&Co enkele jaren geleden besloten te stoppen en een nieuwe droom in België na wilden jagen, stonden er zelfs mensen te huilen bij de winkel", vertelt een vaste klant van de Bredase groentewinkel Wout&Co. "Iedereen is blij dat ze zo snel weer terug waren. Vooral de gezelligheid hier en de ontvangst wordt ontzettend gewaardeerd. Er heerst een open sfeer. Voor iedereen hebben ze een praatje."


Marco en Wout van Oosterhout.



Terugkeer
Marco Van Oosterhout is samen met zijn vrouw Nicole eigenaar van de winkel. "Mijn vader had vroeger eerst voor een baas gewerkt en was daarna een eigen zaak gestart. Hij was een echte handelaar en kon sla voor een kwartje meer verkopen. Toen ze bij supermarkt overgingen op zelfbediening had hij er schoon genoeg van. Hij wilde geen vakkenvuller zijn."



Marco had 34 jaar bij zijn vader gewerkt tot een Belgische ondernemer binnenkwam die op zoek was naar 'meer gezelligheid' in zijn winkel in Schoten, net over de grens. Het leek me een mooie kans. Ik wilde ook wel eens voor een baas werken. Privé konden wij het prima vinden, maar zakelijk was het drama. Na zes weken besloot ik om weer terug te keren naar onze oude stek. Ik wist eigenlijk de eerste week al dat dit hem niet ging worden. We verkochten veel te weinig. Uiteindelijk zijn we - alles bij elkaar - maar een maand dicht geweest "



Drie generaties
Wout&Co is al bijna 35 jaar een begrip in Breda. Daarvoor bestond de AGF-specialist ook al, maar Wout Van Oosterhout, de vader van Marco, nam deze over. Hij is nog steeds actief op zijn tachtigste. "Het is geweldig om te zien dat ze nog in dezelfde winkel actief zijn als waar ik in begon. Op zaterdag is het helemaal mooi als Sterre en Floortje - de dochters van van Marco en Nicole - er ook zijn. Dan staan er drie generaties achter de toonbank", aldus Wout. "Het mooie is dat we geen last hebben van de supermarkt. Wij bedienen hier de klanten nog en geven ze aandacht. Dat is het grote verschil."



Basis

Wout&Co is qua AGF-assortiment dichtbij de basis gebleven. "We bieden aardappelen, groenten en fruit en zijn niet echt verder gegaan in het kant-en-klare, zoals maaltijden. Je kunt trouwens ook het beste verdienen op de 'gewone' producten. Wel bieden we fruitsalades en smoothies. Vooral in de zomer gaan die hard", vertelt Marco. "Daarnaast bieden we nog diverse bijproducten zoals noten, granola, eieren, jam en verschillende andere delicatessen. We kunnen pakketjes maken voor speciale gelegenheden en hebben ook een vrij groot aanbod wijnen. Die heb ik geproefd en vind ze allemaal lekker. Dus als er wat overblijft is dat geen probleem", lacht Marco.



Veel proeven
Kwaliteit en smaak zijn bij hem de belangrijkste pijlers. "Ik ga naar verschillende grossiers, waaronder Aartsenfruit en Harrie Goesten, en daar zoek ik de beste producten uit. Natuurlijk proef ik ook veel, ik wil wel weten of het lekker is. Mijn leveranciers weten dat ik veeleisend ben, maar dat zijn mijn klanten ook. Daar doe ik het uiteindelijk voor."


Voor de aardappelen worden nog steeds de silo's van vroeger gebruikt.

Presentatie

"Na onze terugkomst uit België heeft de winkel qua uiterlijk een metamorfose ondergaan. We hebben de muren donker gemaakt, want het fruit heeft al genoeg kleur van zichzelf. Daarnaast gebruiken we bij onze presentatie zo veel mogelijk hout, zodat alles er natuurlijker uitziet. Ik wil zo min mogelijk 'blauw' in mijn winkel." Hij ziet de toekomst positief tegemoet. "Er zijn de afgelopen jaren zeker detaillisten weggevallen, maar die overgebleven zijn, draaien goed. Die blijven wel bestaan."





Voor meer informatie:
Wout&Co
Marco en Nicole
Lange Brugstraat 38
4811 WS Breda
T: 076 521 0240
M: marcoennicole@home.nl

Publicatiedatum: 24-2-2017
Auteur: Gertrude Snoei
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

29-3-2017 Landwaart Culinair gaat brood zonder E-nummers bakken
29-3-2017 "De consumptie van streekproducten is niet duurzaam"
28-3-2017 AGF-handelaren markthal Lissabon
28-3-2017 De Lelystadse Boer belevert horeca met versproducten
28-3-2017 "Streekproducten leggen het af tegen convenienceproducten"
24-3-2017 "Aantal marktondernemers in 10 jaar tijd gehalveerd"
23-3-2017 Inval bij groentewinkel vanwege hennepplantage
22-3-2017 Windvlaag verwoest marktkraam
21-3-2017 “We gaan meer geld uitgeven voor iedere calorie die we eten”
20-3-2017 "Groenten en fruit groeien in de achtertuin van Rotterdam"
17-3-2017 Groentenstalletje met streekproducten leeggeroofd
16-3-2017 Zelfstandig winkelier sluit steeds vaker aan bij Frauderegister
16-3-2017 Verenigd Koninkrijk helpt online shoppers voor Brits product te kiezen
16-3-2017 "Supermarkten volgen ons op korte afstand"
15-3-2017 Felicitaties, traktaties en vernieuwingen op Jubileumbeurs Gebroeders Van Aarle
15-3-2017 "Stel verplichte risico-inventarisatie en -evaluatie niet uit"
14-3-2017 Markthal Stadsveld opent haar deuren in Enschede
13-3-2017 Schaapachtige groenteman blijft rol spelen in Shell reclamecampagne
13-3-2017 HelloFresh start campagne voor groentenconsumptie
13-3-2017 AGF-specialisten geëerd met speciale dag