Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




EfficiŽnt data delen in de keten begint bij transparantie

Of het nu gaat om de nieuwsgeving rond een Salmonellabesmetting bij een cateraar, een video over dierenleed die viraal is gegaan of de betrokkenheid van kinderarbeid bij de productie van bepaalde producten, consumenten zijn geÔnteresseerd in de veiligheidsborging en oorsprong van producten. Ze maken zich meer dan ooit zorgen over de herkomst van hun voedsel. En ze laten zich bij hun aankoopgedrag ook steeds meer beÔnvloeden en leiden door de zorgen en meningen die ze vooral via sociale media tot zich nemen. Dit is een belangrijke drijfveer om voedselketens transparanter te maken.

De consument verwacht eerlijke en relevante informatie
Op het gebied van herkomst en inhoud verwacht de consument zekerheid, duidelijkheid en relevante informatie van producenten. Waar mogelijk voorzien van eenduidige, begrijpelijke claims (biologisch, verantwoord, GMO-vrij) waarmee hij of zij geholpen kan worden in het maken van keuzes. Om de consument te voorzien van relevante informatie is het essentieel dat schakels in de voedselketens hun informatie delen. Natuurlijk zijn hier vanuit de wetgeving rondom traceerbaarheid en productverantwoordelijkheid al wel een aantal stappen gezet.

Vijf zaken die transparantie in ketens moeilijk maken
Toch gaat de uitwisseling van deze informatie vaak maar ťťn schakel terug en ťťn schakel vooruit. Terwijl je voor een volledig beeld van het eindproduct de volledige keten moet kunnen 'aflopen'. Er zijn verschillende zaken waardoor de gevraagde (vereiste) transparantie niet in alle ketens zonder meer ingevuld kan worden.

Complexe ketens: Ons voedsel is door samengestelde producten steeds complexer geworden. Het aantal ingrediŽnten is sterk toegenomen.

Het grote aantal betrokken partijen en ketens: naast een producent heb je logistieke dienstverlener(s), distributiecentra, verwerkers, toeleveranciers, verkooporganisatie etc. Allen betrokken vanuit hun eigen expertise met hun eigen belangen.

Voedselketens zijn vaak internationaal: Inhoudelijke afstemming van informatie en koppelbaarheid van systemen is vaak een uitdaging. De primaire processen (commercieel, logistiek en financieel) worden als eerste geautomatiseerd. Aanvullende informatie rond bijvoorbeeld de oorsprong en duurzaamheid van producten is nog te vaak bijkomstigheid. Hierdoor en hiervoor ontbreken passende standaarden en afspraken.

De angst om informatie te delen
: Wanneer een handelaar in grondstoffen aan zijn klanten aangeeft waar hij zijn waar vandaan haalt en hij bovendien zelf onvoldoende waarde kan toevoegen aan de keten, zal hij bang zijn dat volgende transacties hem passeren.

Voedselketens divergeren en convergeren: Vanuit productie en verwerking splitsen partijen en worden partijen weer samengevoegd. Bijvoorbeeld in de vleesketens geeft dit uitdagingen waar het gaat om traceerbaarheid versus de optimalisatie van partijgroottes.

Transparantie vereiste om vertrouwen consument te winnen
Toch zullen voedselproducenten de transparantie in en hun grip op ketens moeten vergroten om niet verrast te worden door de eisen of verwachtingen die bij de consument ontstaan. Zij zullen deze discussies voor moeten zijn om niet voor schut te gaan in bijvoorbeeld een programma als 'De Keuringsdienst van Waarde', dat feilloos in staat is om de zwakke plekken in onzinnige claims of het gebrek aan transparantie op aansprekende wijze aan de kaak te stellen.

Om dit te voorkomen en informatie en data succesvol in de keten te delen om daarmee de transparantie te vergroten, zijn een aantal factoren van belang.

5 succesfactoren voor het delen van data in de keten

  1. Gezamenlijk belang; Er moet een gezamenlijk belang zijn om data te delen. Het helpt om dit gezamenlijk gedragen keten- of groepsbelang duidelijk te definiŽren. Stel doelen die ervoor zorgen dat de keten of groep sterker (of minder kwetsbaar) wordt en waar deelnemers duidelijk toegevoegde waarde in zien.
  2. Onderling vertrouwen; Er moet vertrouwen zijn in het delen van de data. Soms is de oplossing om een onafhankelijke regisseur of organisatie in te schakelen of te creŽren. Om alle schijn van oneerlijkheid of tegenstrijdige belangen te voorkomen dient een organisatievorm gevonden te worden die duidelijk vanuit de gezamenlijkheid acteert en zorgt voor borging en continuÔteit.
  3. Verwaarden van het ketenvoordeel; Wanneer samenwerking leidt tot een effectievere of transparantere keten is het zeer belangrijk dat het voordeel kan worden verwaard. Uiteindelijk, het liefst op voorhand, zal de inspanning beloond en tot waarde gebracht moeten worden. Wanneer de meerwaarde onduidelijk is en niet in een economische waarde (omzetvergroting, kostenbesparing of het bieden van zekerheid en borging) uitgedrukt kan worden wordt het moeilijk om er een goede business case omheen te bouwen en alle neuzen dezelfde kant op te laten wijzen. Een eerlijke verdeling of verrekening van de het behaalde voordeel is belangrijk. Wanneer partijen samenwerken om bijvoorbeeld kosten te besparen spelen sentimenten mee waarin ze in basis argwanend zijn voor wat betreft de effort die erin gestoken wordt ten opzichte van het eigen voordeel. Zeker wanneer het hier concurrerende bedrijven betreft is duidelijkheid en openheid essentieel.
  4. EfficiŽntie; Om op een efficiŽnte manier data uit te wisselen is het belangrijk om afspraken te maken op alle niveaus. Processen, standaarden, verantwoordelijkheden, samenwerkingskaders (wat wel, maar ook wat niet). Heb oog voor het gezamenlijk belang, maar verlies het individuele belang en daarmee behoefte aan controle niet uit het oog. Teveel concessies leiden uiteindelijk tot onvrede. Zorg dat er in de samenwerking mogelijkheden zijn om organisaties te laten sturen in de wijze waarop zij participeren in het delen van gegevens.
  5. Controle en borging; Transparantie is niet hetzelfde als open data. Het is belangrijk dat afzonderlijke deelnemers zelf kunnen bepalen welke data wel of niet gedeeld wordt en op welke manier de data bijvoorbeeld in benchmarks terecht komt. Bij voorkeur zit de eigenaar van de data 'aan het stuur'. Het moet in ieder geval helder zijn welke afspraken hiervoor gelden.
Transparantie is een vereiste, maar waar begin je?
Transparantie en het delen van data is in het huidige tijdperk eigenlijk een vereiste, maar waar begin je om dit te realiseren?

Voor meer informatie:
Q-ray
Agro Business Park 9
6708 PV Wageningen
T: 0317 - 471 371
info@q-ray.nl
www.q-ray.nl

Publicatiedatum: 31-3-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

17-1-2018 ďMachinaal verpakken van blauwe bessen beter voor kwaliteitĒ
16-1-2018 Aantal betalingen via iDEAL stijgt met een derde in 2017
16-1-2018 Nieuw irrigatiesysteem 'Metis'
15-1-2018 Software om lokale voedselketen te stimuleren
15-1-2018 Zo komen Chinezen aan hun likes....
11-1-2018 Mediane introduceert mobiele app
10-1-2018 Satellieten helpen Zuid-Afrikaanse telers water efficiŽnt te benutten
10-1-2018 Wie wordt de disruptive in de AGF-sector?
8-1-2018 Explosieve groei aantal bedrijven bij GS1 door online verkopen
4-1-2018 Cegeka voorziet Lamb Weston/Meijer van digitale werkplek
2-1-2018 Zespotige robots detecteren rijp fruit
2-1-2018 Maak van je auto een rijdend kantoor
22-12-2017 Oplossing voor drie veel voorkomende IT-vraagstukken uit de foodbranche
22-12-2017 Toekomstmuziek: met je smartphone meten hoe vers voedsel is
20-12-2017 "Belang cybersecurity werd afgelopen jaar duidelijk"
20-12-2017 The Greenery zet Ctac iPaaS-platform in voor vernieuwing telerapplicaties
19-12-2017 "Onze software maakt Excel overbodig bij verwerken van AGF-data"
18-12-2017 Pickingcentra zonder personeel de toekomst?
15-12-2017 "Onze volledige personeelsregistratie zit in het systeem"
13-12-2017 Consumentenbond: koop geen Samsung Galaxy S7, S7 Edge of J3 2016