Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Geen ruimte voor Deense uienexport

Evenals in de rest van West-Europa kampen ook Deense uientelers en -exporteurs met een trage markt en lage prijzen. Axel Månsson van het Deense bedrijf Axel Månsson A/S vertelt dat de uienprijzen gekelderd zijn als gevolg van een overaanbod op de markt.

Axel Månsson van Axel Månsson A/S.

"Normaal gesproken beleven we rond deze tijd een piek in de uienexport maar gezien de huidige marktsituatie exporteren we dit jaar niet. We exporteren doorgaans naar Zweden en Duitsland en ook wel naar Noorwegen. Dit jaar beperken we ons echter tot de binnenlandse markt," legt Axel uit.

De prijzen van Deense uien worden vooraf door de Deense regering vastgesteld en zijn dus stabiel. Axel Månsson A/S teelt gele en rode uien en sinds kort ook knoflook. Het Deense seizoen loopt van half juli tot midden maart. Hierna wordt overgeschakeld op importuien uit Egypte.


"De vraag naar biologische uien blijft sterk en we zijn van plan om de komende jaren volledig om te schakelen naar de biologische teelt. Dit jaar komen we ook al tegemoet aan de grote vraag door onze biologische productie met 50% te vergroten. We hebben ons bio-areaal van 100 naar 150 hectare uitgebreid. Het areaal voor de conventionele uienteelt blijft dit jaar gelijk," aldus Axel.
Axel legt uit dat consumenten in de dunbevolkte regio's van Denemarken vaak kiezen voor traditionele producten.



Netverpakkingen hebben de voorkeur op de Deense markt en dan vooral de kleinere verpakkingen van 750 en 1.000 gram. "In ons land is de markt nog te klein om nieuwe variëteiten zoals roze uien te introduceren. Een aantal jaar geleden hebben we geëxperimenteerd met nieuwe verpakkingen, zoals plastic zakken, folie en meshzakken. Uiteindelijk bleek de prijs toch de doorslaggevende factor te zijn en waren consumenten niet bereid extra te betalen voor luxe verpakkingen."

Voor meer informatie:
Axel Månsson
Axel Månsson A/S
Tel: + 45 9714 8830
Mobile: + 45 4080 8130
Email: axel@maanssons.dk
www.maanssons.dk
Publicatiedatum: