Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Steeds meer transport vanuit Spanje met koelcontainers

Het volume aan export door middel van zeevracht neemt steeds meer toe. Dit komt door de globalisering van de markt, veranderingen in consumptiegedrag en nieuwe economieŽn die in opkomst zijn. Dit geldt met name voor export door middel van zeecontainers. Producten kunnen dankzij koelcontainers steeds verder worden getransporteerd waardoor consumenten producten van over de hele wereld kunnen consumeren. Carles Mayol, salesmanager bij Port de Barcelona, is zich goed bewust van de huidige trends in de wereld. Volgens hem zorgt binnen de logistieke sector het segment voor koelcontainers voor de minste verliezen en zorgt dit segment bovendien voor een toegevoegde waarde.



Meer vraag naar koelcontainers
"Tot een paar jaar terug werd de export van groenten en fruit uitgevoerd door reeferschepen. Deze worden echter steeds meer vervangen door containerschepen met koelcontainers," legt Carles Mayol uit. "Exportbedrijven vragen nu vaak om containerschepen met meer beschikbare ruimte, zodat er ruimte is om koelcontainers aan te sluiten op elektriciteitsbronnen."

Het aantal bedrijven dat zich specialiseert in magazijnbeheer, rijping en andere diensten op het gebied van koelopslag neemt eveneens toe. Ook krijgen de haventerminals steeds meer ruimte. "De haven van Barcelona heeft bijvoorbeeld de capaciteiten om 2.000 reefers tegelijkertijd op beide containerterminals aan te sluiten," zegt Mayol.

Minder files door zeevervoer op korte afstand
Volgens Carles Mayol is de haven van Barcelona een van de grootste logistieke knooppunten van het Middellands Zeegebied en een belangrijke haven voor AGF-importeurs van over de hele wereld. Dit komt voornamelijk door de infrastructuur, die gebouwd is om aan alle behoeftes voor distributie en de leveringsketen tegemoet te komen. Ook is de haven verbonden aan alle belangrijke import- en exportmarkten. 

"We beslaan voor een groot gebied qua productie en consumptie door middel van spoorwegen en haventerminals. Ook verzorgen we dagelijkse diensten zoals zeevervoer voor op korte afstanden, waarmee met we in verbinding staan met markten als ItaliŽ en Noord-Afrika. Op basis van onze infrastructuur en ons service-netwerk is het ons doel om het concurrerend vermogen van import- en exportbedrijven te verbeteren en voor toegevoegde waarde te zorgen." 

Carles Mayol merkt dat er steeds meer wordt geŽxporteerd. Spaanse exporteurs zoeken in alle hoeken van de wereld naar nieuwe markten. Europa is echter nog steeds de belangrijkste markt voor de Spaanse tuinbouwsector.

"We zijn ons ervan bewust dat veel export binnen Europa nog steeds door middel van vrachtwagens wordt uitgevoerd. De uitzondering hierop zijn de gebieden die we kunnen bereiken met transportservices voor op korte afstanden. Daardoor hebben we het aantal files op Spaanse snelwegen kunnen verminderen en de koolstofuitstoot kunnen verminderen. Ook hebben we vanuit Barcelona de belangrijke AGF-groothandelsmarkt Mercabarna direct met SardiniŽ kunnen verbinden. We zijn erg trots op onze lange zakenrelatie met Mercabarna. We hebben vaak samen een stand op beurzen als Fruit Logistica en Fruit Attraction.

Uitdagingen
De haven van Barcelona heeft momenteel een aantal uitdagingen. Zo waren er in het afgelopen jaar problemen voor de gehele leveringsketen wegens nieuwe maritieme samenwerkingsverbanden en het faillissement van de rederij Hanjin. Ook heeft de haven te maken gehad met de drastische vermindering in productie in Spaanse teeltgebieden wegens het extreem koude weer.



"We hebben een toename in prijzen en vraag gemerkt. Op logistiek niveau waren er gedurende enkele weken soms schommelingen in de hoeveelheid aan verkeer die door de haven liep. Over het algemeen waren deze veranderingen echter positief. Het volume aan groenten en fruit, dat door de haven gaat, neemt toe, wat ook geldt voor diepvriesproducten en vlees."

De hoeveelheid aan import en export van de haven is in de laatste maanden significant toegenomen. Dit komt met name door  het economisch herstel, de stimulerende werking van havenbedrijven en de implementatie van nieuwe spoorweg-initiatieven voor koelcontainers vanuit het binnenland achter Barcelona. Eind vorig jaar is bijvoorbeeld het Canal Frio-initiatief gelanceerd. Dit is een spoorwegmaatschappij voor koeltransport, dat de Zaragoza Maritime Terminal (tmZ) verbindt met de haven van Barcelona.



Voor meer informatie:
Carles Mayol
Port de Barcelona
WTC Barcelona, s/n.
08039 Barcelona/Spain
carles.mayol@portdebarcelona.cat
www.portdebarcelona.cat



Publicatiedatum: 13-3-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

19-2-2018 Maersk bestelt nog twee zeereuzen
19-2-2018 Plus verduurzaamt wagenpark met dubbeldekstrailers
19-2-2018 Moeten chauffeurs de weg op tijdens een storm?
16-2-2018 Russen achter cyberaanval Maersk en APM Terminals
15-2-2018 Rotterdamse haven ziet containeroverslag sterk groeien
14-2-2018 Is de trolley-truck het vervoermiddel van de toekomst?
14-2-2018 DB Schenker brengt eerste Chinese AGF-trein naar Moskou
13-2-2018 "Wij gaan het transport van vloeistoffen veranderen"
12-2-2018 Port of Antwerp mikt op 10 miljoen ton overslag
12-2-2018 Kansen voor peren per trein naar China
12-2-2018 Prins Transport bereikt akkoord overname MŁller Fresh Food Logistics
7-2-2018 Met analyseren hele van big data is hele keten te verbeteren
6-2-2018 Groei in containervervoer Rotterdam
6-2-2018 Transportplatform zorgt voor volle wagens
6-2-2018 Wat kost een Airbus vliegtuig?
5-2-2018 EfficiŽntere logistiek verhoogt verdienvermogen foodbedrijven
2-2-2018 Minder cocaÔne en meer vangsten in Rotterdam
2-2-2018 De Belgische tolboetes lopen weer op
2-2-2018 Wifi-verbinding tussen trucks: minder personeelskosten, meer veiligheid
2-2-2018 Ziet zo ons vervoer er in de toekomst uit?