Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Steeds meer transport vanuit Spanje met koelcontainers

Het volume aan export door middel van zeevracht neemt steeds meer toe. Dit komt door de globalisering van de markt, veranderingen in consumptiegedrag en nieuwe economieŽn die in opkomst zijn. Dit geldt met name voor export door middel van zeecontainers. Producten kunnen dankzij koelcontainers steeds verder worden getransporteerd waardoor consumenten producten van over de hele wereld kunnen consumeren. Carles Mayol, salesmanager bij Port de Barcelona, is zich goed bewust van de huidige trends in de wereld. Volgens hem zorgt binnen de logistieke sector het segment voor koelcontainers voor de minste verliezen en zorgt dit segment bovendien voor een toegevoegde waarde.



Meer vraag naar koelcontainers
"Tot een paar jaar terug werd de export van groenten en fruit uitgevoerd door reeferschepen. Deze worden echter steeds meer vervangen door containerschepen met koelcontainers," legt Carles Mayol uit. "Exportbedrijven vragen nu vaak om containerschepen met meer beschikbare ruimte, zodat er ruimte is om koelcontainers aan te sluiten op elektriciteitsbronnen."

Het aantal bedrijven dat zich specialiseert in magazijnbeheer, rijping en andere diensten op het gebied van koelopslag neemt eveneens toe. Ook krijgen de haventerminals steeds meer ruimte. "De haven van Barcelona heeft bijvoorbeeld de capaciteiten om 2.000 reefers tegelijkertijd op beide containerterminals aan te sluiten," zegt Mayol.

Minder files door zeevervoer op korte afstand
Volgens Carles Mayol is de haven van Barcelona een van de grootste logistieke knooppunten van het Middellands Zeegebied en een belangrijke haven voor AGF-importeurs van over de hele wereld. Dit komt voornamelijk door de infrastructuur, die gebouwd is om aan alle behoeftes voor distributie en de leveringsketen tegemoet te komen. Ook is de haven verbonden aan alle belangrijke import- en exportmarkten. 

"We beslaan voor een groot gebied qua productie en consumptie door middel van spoorwegen en haventerminals. Ook verzorgen we dagelijkse diensten zoals zeevervoer voor op korte afstanden, waarmee met we in verbinding staan met markten als ItaliŽ en Noord-Afrika. Op basis van onze infrastructuur en ons service-netwerk is het ons doel om het concurrerend vermogen van import- en exportbedrijven te verbeteren en voor toegevoegde waarde te zorgen." 

Carles Mayol merkt dat er steeds meer wordt geŽxporteerd. Spaanse exporteurs zoeken in alle hoeken van de wereld naar nieuwe markten. Europa is echter nog steeds de belangrijkste markt voor de Spaanse tuinbouwsector.

"We zijn ons ervan bewust dat veel export binnen Europa nog steeds door middel van vrachtwagens wordt uitgevoerd. De uitzondering hierop zijn de gebieden die we kunnen bereiken met transportservices voor op korte afstanden. Daardoor hebben we het aantal files op Spaanse snelwegen kunnen verminderen en de koolstofuitstoot kunnen verminderen. Ook hebben we vanuit Barcelona de belangrijke AGF-groothandelsmarkt Mercabarna direct met SardiniŽ kunnen verbinden. We zijn erg trots op onze lange zakenrelatie met Mercabarna. We hebben vaak samen een stand op beurzen als Fruit Logistica en Fruit Attraction.

Uitdagingen
De haven van Barcelona heeft momenteel een aantal uitdagingen. Zo waren er in het afgelopen jaar problemen voor de gehele leveringsketen wegens nieuwe maritieme samenwerkingsverbanden en het faillissement van de rederij Hanjin. Ook heeft de haven te maken gehad met de drastische vermindering in productie in Spaanse teeltgebieden wegens het extreem koude weer.



"We hebben een toename in prijzen en vraag gemerkt. Op logistiek niveau waren er gedurende enkele weken soms schommelingen in de hoeveelheid aan verkeer die door de haven liep. Over het algemeen waren deze veranderingen echter positief. Het volume aan groenten en fruit, dat door de haven gaat, neemt toe, wat ook geldt voor diepvriesproducten en vlees."

De hoeveelheid aan import en export van de haven is in de laatste maanden significant toegenomen. Dit komt met name door  het economisch herstel, de stimulerende werking van havenbedrijven en de implementatie van nieuwe spoorweg-initiatieven voor koelcontainers vanuit het binnenland achter Barcelona. Eind vorig jaar is bijvoorbeeld het Canal Frio-initiatief gelanceerd. Dit is een spoorwegmaatschappij voor koeltransport, dat de Zaragoza Maritime Terminal (tmZ) verbindt met de haven van Barcelona.



Voor meer informatie:
Carles Mayol
Port de Barcelona
WTC Barcelona, s/n.
08039 Barcelona/Spain
carles.mayol@portdebarcelona.cat
www.portdebarcelona.cat



Publicatiedatum: 13-3-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-11-2017 Hapag-Lloyd zet milieuvriendelijke koelcontainers in
22-11-2017 Directe zeeroute naar Europa voor Braziliaans fruit
22-11-2017 Netto test trucks met duurzame CO2-koeltechnologie
22-11-2017 BelgiŽ gaat per 1 januari tol heffen op BE-combinaties
21-11-2017 Vandaag stakingsdag in Frankrijk
21-11-2017 File op A29 door tomaten op de weg
20-11-2017 Containers 30% koeler tijdens overzees transport met OTFLOW
20-11-2017 Brussels Airlines vervoert kwart meer vrachtvluchten van en naar Afrika
20-11-2017 Maersk wil lagere CO2 uitstoot scheepvaart
20-11-2017 "Kilometerheffing trucks snel invoeren voor effecten klimaat"
17-11-2017 Dreiging staking haven van Antwerpen
17-11-2017 Nieuwe witlof op weg
16-11-2017 Sectorplan succesvol: 2.600 nieuwe vrachtwagenchauffeurs
15-11-2017 AGF-sector kan met DHL voedselverspilling tegengaan
14-11-2017 Vijf manieren om brandstofkosten door personeel te beperken
14-11-2017 ALDI S‹D test alternatieve brandstoffen voor distributie
13-11-2017 Vertragingen AGF-transport vanwege stakingen CataloniŽ vallen mee
10-11-2017 Extra luchtvracht capaciteit positief voor Keniaanse groentenexport naar EU
9-11-2017 De vrachtwagen wordt steeds schoner
9-11-2017 "Continu ben ik op zoek naar nieuwe AGF-markten en -producten"