Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




China: Eerste dag PMA Fresh Connections in teken van markttrends

In Shanghai is de vijfde editie van de vakbeurs PMA Fresh Connections China van start gegaan, waar veel bezoekers uit binnen- en buitenland op af zijn gekomen.



Op de eerste beursdag stonden de lezingen en paneldiscussies in het teken van de belangrijkste trends in de Chinese AGF-sector, zoals retail, directe inkoop en de traceerbaarheid van producten. Tijdens de discussies was er volop gelegenheid tot netwerken. Op een paar nieuwe gezichten na is het bezoekersaantal ongeveer gelijk aan dat van vorig jaar.



Retailtrends
He Chun Lei, directeur van Tmall Fresh, onderdeel van de Alibaba Group, benadrukte het veranderende retaillandschap. Online retailers zoals Alibaba beschikken over enorm veel data en kunnen hierdoor het uitgavepatroon van consumenten in kaart brengen. Op basis van deze data kan het productaanbod beter op de kopers afgestemd worden. Fresh wil internationale aanbieders helpen om de Chinese onlinemarkt te betreden.
 


De Chinese markt is concurrerend en merken moeten manieren vinden om zich succesvol te positioneren. George Liu, directeur van Frutacloud, heeft een strategie voor AGF-exporteurs naar de Chinese markt ontwikkeld. Volgens Liu is er een vijf-stappenplan om te slagen op de Chinese online markt. "Allereerst door een Chinese naam te kiezen die aanspreekt bij de lokale consumenten. Het selecteren van de juiste maten en verpakkingen zijn ook een voorname factor om de opbrengsten te maximaliseren. Via de juiste mediapartners en verkoopkanalen kan een merk op de markt geïntroduceerd worden. Tot slot zijn er nog nieuwe marketingformats zoals verkoop via Wechat of live-uitzendingen met beroemdheden die de naamsbekendheid van een merk een flinke boost kunnen geven," aldus Liu.



Directe inkoop
Peter Zhu is algemeen directeur van Pagoda, een Chinese keten van fruitspeciaalzaken met 1.650 verkooppunten in heel China. Het concept van een fruitketen is uniek in China, waar het een groot succes is gebleken. Pagoda concurreert met traditionele retailers en online-winkels. Zhu verwacht dat de afzet van importfruit zal blijven stijgen. De verkrijgbaarheid en directe inkoop van producten vormt echter een uitdaging voor het bedrijf. PMA organiseerde ook rondetafelgesprekken waar internationale kopers kennis konden maken met Chinese retailers en importeurs. 




Freshplaza zal de komende dagen een vervolgartikel en fotoverslag publiceren van de PMA-beurs in Shanghai.  


Publicatiedatum: 17-3-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

24-5-2018 Wederom Holland Paviljoen op London Produce Show
24-5-2018 Ad Klaassen uitgezwaaid na drukbezochte ALV GroentenFruit Huis
24-5-2018 Innovatiemarkt over precisiefruitteelt
18-5-2018 Er kan weer ingeschreven worden voor Prognosfruit
17-5-2018 Veiling voor het goede doel in Rijnsburg
17-5-2018 Kersenkwekerij De Lieshof houdt open dag
16-5-2018 VEG. 'eerste’ Ahoy-event in de RDM Onderzeebootloods
15-5-2018 Fotoreportage MacFrut 2018
15-5-2018 "China is een groeiende markt voor Europese AGF
14-5-2018 Afzet mango's en avocado's exponentieel toegenomen
14-5-2018 MacFrut 2018 opent de deur naar innovatie
14-5-2018 Elfde editie iFresh Fair Asia in Sjanghai
9-5-2018 Open Dag Jac van den Oord Potatoes
9-5-2018 Interpoma China keert terug voor tweede editie
8-5-2018 Global business event 'Feeding the World Together'
8-5-2018 België goed voor 96% witlofexport EU naar Canada
8-5-2018 31 mei: kennissessie over online marketingkansen in de agrifoodsector
4-5-2018 Fruit Logistica trendrapport deel 3
1-5-2018 Fotoverslag CPMA
1-5-2018 Fotoverslag Freskon 2018