Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




China: Eerste dag PMA Fresh Connections in teken van markttrends

In Shanghai is de vijfde editie van de vakbeurs PMA Fresh Connections China van start gegaan, waar veel bezoekers uit binnen- en buitenland op af zijn gekomen.



Op de eerste beursdag stonden de lezingen en paneldiscussies in het teken van de belangrijkste trends in de Chinese AGF-sector, zoals retail, directe inkoop en de traceerbaarheid van producten. Tijdens de discussies was er volop gelegenheid tot netwerken. Op een paar nieuwe gezichten na is het bezoekersaantal ongeveer gelijk aan dat van vorig jaar.



Retailtrends
He Chun Lei, directeur van Tmall Fresh, onderdeel van de Alibaba Group, benadrukte het veranderende retaillandschap. Online retailers zoals Alibaba beschikken over enorm veel data en kunnen hierdoor het uitgavepatroon van consumenten in kaart brengen. Op basis van deze data kan het productaanbod beter op de kopers afgestemd worden. Fresh wil internationale aanbieders helpen om de Chinese onlinemarkt te betreden.
 


De Chinese markt is concurrerend en merken moeten manieren vinden om zich succesvol te positioneren. George Liu, directeur van Frutacloud, heeft een strategie voor AGF-exporteurs naar de Chinese markt ontwikkeld. Volgens Liu is er een vijf-stappenplan om te slagen op de Chinese online markt. "Allereerst door een Chinese naam te kiezen die aanspreekt bij de lokale consumenten. Het selecteren van de juiste maten en verpakkingen zijn ook een voorname factor om de opbrengsten te maximaliseren. Via de juiste mediapartners en verkoopkanalen kan een merk op de markt geïntroduceerd worden. Tot slot zijn er nog nieuwe marketingformats zoals verkoop via Wechat of live-uitzendingen met beroemdheden die de naamsbekendheid van een merk een flinke boost kunnen geven," aldus Liu.



Directe inkoop
Peter Zhu is algemeen directeur van Pagoda, een Chinese keten van fruitspeciaalzaken met 1.650 verkooppunten in heel China. Het concept van een fruitketen is uniek in China, waar het een groot succes is gebleken. Pagoda concurreert met traditionele retailers en online-winkels. Zhu verwacht dat de afzet van importfruit zal blijven stijgen. De verkrijgbaarheid en directe inkoop van producten vormt echter een uitdaging voor het bedrijf. PMA organiseerde ook rondetafelgesprekken waar internationale kopers kennis konden maken met Chinese retailers en importeurs. 




Freshplaza zal de komende dagen een vervolgartikel en fotoverslag publiceren van de PMA-beurs in Shanghai.  


Publicatiedatum: 17-3-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

18-7-2018 In Berlijn zonder stand: trend of incident?
17-7-2018 Fotoverslag van Amerikaanse biobeurs Organic Produce Summit
17-7-2018 Staay Food Group ziet af van deelname aan de Fruit Logistica 2019
17-7-2018 4th EU Fresh Info Forum
17-7-2018 Hockeyster Maartje Paumen at tijdens topsportcarrière dagelijks blauwe bessen
17-7-2018 Internationale journalisten op excursie van ‘Field to Fork’ in Westland
17-7-2018 Verduurzaming voedselproductie centraal in Holland Paviljoen Grüne Woche
17-7-2018 Vierdaagsewandelaars halen bijna de groente- en fruitnorm
13-7-2018 Open dag blauwebessentelers op 14 juli
11-7-2018 Frankrijk: Vijf tomaten innovaties om in de gaten te houden
9-7-2018 Tweedaagse trip Agri Ladies naar Dublin
9-7-2018 Webinar huisvesting arbeidsmigranten
6-7-2018 Kas op kinderdagverblijf valt in de prijzen tijdens HortiHeroes
6-7-2018 "Kolen, een teelt met toekomst"
4-7-2018 Tweede editie van Interpoma China
3-7-2018 PotatoEurope 2018 in Duitsland
3-7-2018 ‘Blauwe bes in beweging’ op 13 juli 2018
2-7-2018 Fotoreportage Perendag 2018
2-7-2018 Witlof naar 2030
2-7-2018 Fotoverslag Amerikaanse AGF-beurs United Fresh 2018