Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




China: Eerste dag PMA Fresh Connections in teken van markttrends

In Shanghai is de vijfde editie van de vakbeurs PMA Fresh Connections China van start gegaan, waar veel bezoekers uit binnen- en buitenland op af zijn gekomen.



Op de eerste beursdag stonden de lezingen en paneldiscussies in het teken van de belangrijkste trends in de Chinese AGF-sector, zoals retail, directe inkoop en de traceerbaarheid van producten. Tijdens de discussies was er volop gelegenheid tot netwerken. Op een paar nieuwe gezichten na is het bezoekersaantal ongeveer gelijk aan dat van vorig jaar.



Retailtrends
He Chun Lei, directeur van Tmall Fresh, onderdeel van de Alibaba Group, benadrukte het veranderende retaillandschap. Online retailers zoals Alibaba beschikken over enorm veel data en kunnen hierdoor het uitgavepatroon van consumenten in kaart brengen. Op basis van deze data kan het productaanbod beter op de kopers afgestemd worden. Fresh wil internationale aanbieders helpen om de Chinese onlinemarkt te betreden.
 


De Chinese markt is concurrerend en merken moeten manieren vinden om zich succesvol te positioneren. George Liu, directeur van Frutacloud, heeft een strategie voor AGF-exporteurs naar de Chinese markt ontwikkeld. Volgens Liu is er een vijf-stappenplan om te slagen op de Chinese online markt. "Allereerst door een Chinese naam te kiezen die aanspreekt bij de lokale consumenten. Het selecteren van de juiste maten en verpakkingen zijn ook een voorname factor om de opbrengsten te maximaliseren. Via de juiste mediapartners en verkoopkanalen kan een merk op de markt ge´ntroduceerd worden. Tot slot zijn er nog nieuwe marketingformats zoals verkoop via Wechat of live-uitzendingen met beroemdheden die de naamsbekendheid van een merk een flinke boost kunnen geven," aldus Liu.



Directe inkoop
Peter Zhu is algemeen directeur van Pagoda, een Chinese keten van fruitspeciaalzaken met 1.650 verkooppunten in heel China. Het concept van een fruitketen is uniek in China, waar het een groot succes is gebleken. Pagoda concurreert met traditionele retailers en online-winkels. Zhu verwacht dat de afzet van importfruit zal blijven stijgen. De verkrijgbaarheid en directe inkoop van producten vormt echter een uitdaging voor het bedrijf. PMA organiseerde ook rondetafelgesprekken waar internationale kopers kennis konden maken met Chinese retailers en importeurs. 




Freshplaza zal de komende dagen een vervolgartikel en fotoverslag publiceren van de PMA-beurs in Shanghai.  


Publicatiedatum: 17-3-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

23-2-2018 Informatiebijeenkomst export appels & peren - verre bestemmingen
23-2-2018 Steeds meer deelnemers VEG. event bekend
23-2-2018 Registratie en bewijs voor de invoertariefcontingentperiode knoflook 2018
23-2-2018 Welke vakbeurzen vinden er plaats in China in 2018?
23-2-2018 Welke Duitse foodevents zijn er dit jaar?
22-2-2018 AGF TrendcafÚ brengt bezoek aan Brussel
21-2-2018 Pastinaak-stamppot wint de Stamppotbokaal
20-2-2018 Ecuador organiseert belangrijk bananenevenement
20-2-2018 Al 100 deelnemers voor eerste editie Tropical Fruit Congress
16-2-2018 Innovatieve verkoopideeŰn voor groenten en fruit
14-2-2018 Een goede start voor je spruit begint bij de wortel
13-2-2018 BelOrta viert 5-jarig jubileum
13-2-2018 5 april kick off verkoopseizoen asperges
13-2-2018 Inspiratiesessie platform online sales activiteiten
12-2-2018 Fotoreportages Fruit Logistica 2018
7-2-2018 Nieuwe weeg- en verpakkingsmachine
7-2-2018 Perendag: 28 juni 2018
6-2-2018 Nederlandse en Belgische standhouders Fruit Logistica 2018
6-2-2018 Zuidkoop met 106 medewerkers en 38 trailers naar Berlijn
5-2-2018 Tuinbouw Zimbabwe krijgt nieuwe vakbeurs