Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Vertraagde containers door herstructurering allianties rederijen

Tholen - De laatste tijd rommelt het in de scheepvaart. Volgens berichten loopt de export nog altijd vertragingen op vanwege capaciteitsproblemen op de schepen. Volgens kenners zijn het de gevolgen van het faillissement van Hanjin vorig jaar en een herstructurering van de allianties die de rederijen hebben gesloten. Ondertussen zitten exporteurs met de problemen.

De vertraging is het grootst op de routes naar het Midden-Oosten en AziŽ en kunnen oplopen tot zes weken. Onder andere de frietfabrikanten worden hierdoor geraakt. Tegen Boeren Business vertelt exportmanager van Agristo Jon Heylen dat de vertraging extra kosten oplevert. Hij vraagt zich hardop af wie opdraait voor de extra kosten en het verlies in verkoop.



De vertragingen gaan gepaard met hogere prijzen voor een containertransport. Vorige maand berichtte het Financieel Dagblad dat de Amerikaanse justitie een onderzoek gestart is naar de grote rederijen. Er bestaat het vermoeden dat er illegale prijsafspraken gemaakt zijn. Rederijen werken veelal samen in allianties. "Allianties stellen de rederijen in staat om netwerken te optimaliseren en te profiteren van schaalvergroting," reageert Marko Mihajic, woordvoerder van Maersk op de berichten. "In potentie stelt dit de individuele partners van de alliantie in staat om meer concurrerende diensten aan te bieden die aantrekkelijk zijn voor klanten: meer havens en directe diensten, betere dekking en hogere frequentie."

Die structuur is onlangs opgeschud doordat er verschuivingen plaatsvonden. Van de vier allianties zijn er nog drie over: 2M, THE Alliance en Ocean Alliance. Die maakten nieuwe vaarschema's bekend die begin van de maand ingevoerd werden. Opmerkelijk daarbij is dat er aanzienlijke verhogingen van de tarieven zijn doorgevoerd op routes van Europa naar AziŽ. De afgelopen jaren kampte de containervaart juist met overcapaciteit en extreem lage prijzen. Maersk wijst ook op de veranderingen in de markt. "De sector ondergaat verandering. We hebben recent de consolidatie en verandering in allianties gezien. Hoewel de klant in het algemeen profiteert van de allianties, is de formatie van een nieuwe alliantie een verstoring voor de klanten op de korte termijn. Als een rederij van de ene alliantie naar de andere gaat, moeten beide allianties hun netwerken herzien." Dat resulteert in korte en langere periodes waarin de capaciteit op de routes fluctueert. "2M is stabiel voor meer dan twee jaar en is de enige alliantie die geen grote veranderingen doormaakt dit jaar," vervolgt de woordvoerder.

Tot slot benadrukt hij dat Maersk Line zich zal blijven inzetten om een balans te vinden tussen vraag en aanbod. "Dat is een eis om marktleider te kunnen blijven en de beste diensten te ontwikkelen en te bieden."

Meer informatie:
Maersk Shipping
Marko Mihajić
T: +48 22 541 42 68
M:+48 695 999 687
Marko.Mihajic@maersk.com
www.maersk.com

Publicatiedatum: 6-4-2017
Auteur: Rudolf Mulderij
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

21-11-2017 Vandaag stakingsdag in Frankrijk
21-11-2017 File op A29 door tomaten op de weg
20-11-2017 Containers 30% koeler tijdens overzees transport met OTFLOW
20-11-2017 Brussels Airlines vervoert kwart meer vrachtvluchten van en naar Afrika
20-11-2017 Maersk wil lagere CO2 uitstoot scheepvaart
20-11-2017 "Kilometerheffing trucks snel invoeren voor effecten klimaat"
17-11-2017 Dreiging staking haven van Antwerpen
17-11-2017 Nieuwe witlof op weg
16-11-2017 Sectorplan succesvol: 2.600 nieuwe vrachtwagenchauffeurs
15-11-2017 AGF-sector kan met DHL voedselverspilling tegengaan
14-11-2017 Vijf manieren om brandstofkosten door personeel te beperken
14-11-2017 ALDI S‹D test alternatieve brandstoffen voor distributie
13-11-2017 Vertragingen AGF-transport vanwege stakingen CataloniŽ vallen mee
10-11-2017 Extra luchtvracht capaciteit positief voor Keniaanse groentenexport naar EU
9-11-2017 De vrachtwagen wordt steeds schoner
9-11-2017 "Continu ben ik op zoek naar nieuwe AGF-markten en -producten"
9-11-2017 CMA CGM eerste rederij die vloeibaar aardgas inzet
9-11-2017 TLN: "Pas op voor rijdende berovingen"
8-11-2017 CBS: Aandeel Nederlands vrachtvervoer in Europa gedaald
8-11-2017 Video: Vrachtwagen negeert rood licht en rijdt auto aan