Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Vertraagde containers door herstructurering allianties rederijen

Tholen - De laatste tijd rommelt het in de scheepvaart. Volgens berichten loopt de export nog altijd vertragingen op vanwege capaciteitsproblemen op de schepen. Volgens kenners zijn het de gevolgen van het faillissement van Hanjin vorig jaar en een herstructurering van de allianties die de rederijen hebben gesloten. Ondertussen zitten exporteurs met de problemen.

De vertraging is het grootst op de routes naar het Midden-Oosten en Azië en kunnen oplopen tot zes weken. Onder andere de frietfabrikanten worden hierdoor geraakt. Tegen Boeren Business vertelt exportmanager van Agristo Jon Heylen dat de vertraging extra kosten oplevert. Hij vraagt zich hardop af wie opdraait voor de extra kosten en het verlies in verkoop.



De vertragingen gaan gepaard met hogere prijzen voor een containertransport. Vorige maand berichtte het Financieel Dagblad dat de Amerikaanse justitie een onderzoek gestart is naar de grote rederijen. Er bestaat het vermoeden dat er illegale prijsafspraken gemaakt zijn. Rederijen werken veelal samen in allianties. "Allianties stellen de rederijen in staat om netwerken te optimaliseren en te profiteren van schaalvergroting," reageert Marko Mihajic, woordvoerder van Maersk op de berichten. "In potentie stelt dit de individuele partners van de alliantie in staat om meer concurrerende diensten aan te bieden die aantrekkelijk zijn voor klanten: meer havens en directe diensten, betere dekking en hogere frequentie."

Die structuur is onlangs opgeschud doordat er verschuivingen plaatsvonden. Van de vier allianties zijn er nog drie over: 2M, THE Alliance en Ocean Alliance. Die maakten nieuwe vaarschema's bekend die begin van de maand ingevoerd werden. Opmerkelijk daarbij is dat er aanzienlijke verhogingen van de tarieven zijn doorgevoerd op routes van Europa naar Azië. De afgelopen jaren kampte de containervaart juist met overcapaciteit en extreem lage prijzen. Maersk wijst ook op de veranderingen in de markt. "De sector ondergaat verandering. We hebben recent de consolidatie en verandering in allianties gezien. Hoewel de klant in het algemeen profiteert van de allianties, is de formatie van een nieuwe alliantie een verstoring voor de klanten op de korte termijn. Als een rederij van de ene alliantie naar de andere gaat, moeten beide allianties hun netwerken herzien." Dat resulteert in korte en langere periodes waarin de capaciteit op de routes fluctueert. "2M is stabiel voor meer dan twee jaar en is de enige alliantie die geen grote veranderingen doormaakt dit jaar," vervolgt de woordvoerder.

Tot slot benadrukt hij dat Maersk Line zich zal blijven inzetten om een balans te vinden tussen vraag en aanbod. "Dat is een eis om marktleider te kunnen blijven en de beste diensten te ontwikkelen en te bieden."

Meer informatie:
Maersk Shipping
Marko Mihajić
T: +48 22 541 42 68
M:+48 695 999 687
Marko.Mihajic@maersk.com
www.maersk.com

Publicatiedatum: 6-4-2017
Auteur: Rudolf Mulderij
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-2-2018 Zwaar vervoer op waterstof de toekomst?
22-2-2018 Netto Marken-Discount test duurzame CO2-transporttechnologie
22-2-2018 Kortere reistijd vanwege afnemend poolijs
21-2-2018 Verkeersintensiteit nauwelijks toegenomen sinds 2015
21-2-2018 Nieuwe kade voor verdere groei Stena Line
20-2-2018 Allers Bedrijfswagens Venlo levert nieuwe DAF aan Kempen Transport
20-2-2018 Kingtrans wilt zich meer richten op AGF transport
19-2-2018 Maersk bestelt nog twee zeereuzen
19-2-2018 Plus verduurzaamt wagenpark met dubbeldekstrailers
19-2-2018 Moeten chauffeurs de weg op tijdens een storm?
16-2-2018 Russen achter cyberaanval Maersk en APM Terminals
15-2-2018 Rotterdamse haven ziet containeroverslag sterk groeien
14-2-2018 Is de trolley-truck het vervoermiddel van de toekomst?
14-2-2018 DB Schenker brengt eerste Chinese AGF-trein naar Moskou
13-2-2018 "Wij gaan het transport van vloeistoffen veranderen"
12-2-2018 Port of Antwerp mikt op 10 miljoen ton overslag
12-2-2018 Kansen voor peren per trein naar China
12-2-2018 Prins Transport bereikt akkoord overname Müller Fresh Food Logistics
7-2-2018 Met analyseren hele van big data is hele keten te verbeteren
6-2-2018 Groei in containervervoer Rotterdam