Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Vertraagde containers door herstructurering allianties rederijen

Tholen - De laatste tijd rommelt het in de scheepvaart. Volgens berichten loopt de export nog altijd vertragingen op vanwege capaciteitsproblemen op de schepen. Volgens kenners zijn het de gevolgen van het faillissement van Hanjin vorig jaar en een herstructurering van de allianties die de rederijen hebben gesloten. Ondertussen zitten exporteurs met de problemen.

De vertraging is het grootst op de routes naar het Midden-Oosten en Azië en kunnen oplopen tot zes weken. Onder andere de frietfabrikanten worden hierdoor geraakt. Tegen Boeren Business vertelt exportmanager van Agristo Jon Heylen dat de vertraging extra kosten oplevert. Hij vraagt zich hardop af wie opdraait voor de extra kosten en het verlies in verkoop.



De vertragingen gaan gepaard met hogere prijzen voor een containertransport. Vorige maand berichtte het Financieel Dagblad dat de Amerikaanse justitie een onderzoek gestart is naar de grote rederijen. Er bestaat het vermoeden dat er illegale prijsafspraken gemaakt zijn. Rederijen werken veelal samen in allianties. "Allianties stellen de rederijen in staat om netwerken te optimaliseren en te profiteren van schaalvergroting," reageert Marko Mihajic, woordvoerder van Maersk op de berichten. "In potentie stelt dit de individuele partners van de alliantie in staat om meer concurrerende diensten aan te bieden die aantrekkelijk zijn voor klanten: meer havens en directe diensten, betere dekking en hogere frequentie."

Die structuur is onlangs opgeschud doordat er verschuivingen plaatsvonden. Van de vier allianties zijn er nog drie over: 2M, THE Alliance en Ocean Alliance. Die maakten nieuwe vaarschema's bekend die begin van de maand ingevoerd werden. Opmerkelijk daarbij is dat er aanzienlijke verhogingen van de tarieven zijn doorgevoerd op routes van Europa naar Azië. De afgelopen jaren kampte de containervaart juist met overcapaciteit en extreem lage prijzen. Maersk wijst ook op de veranderingen in de markt. "De sector ondergaat verandering. We hebben recent de consolidatie en verandering in allianties gezien. Hoewel de klant in het algemeen profiteert van de allianties, is de formatie van een nieuwe alliantie een verstoring voor de klanten op de korte termijn. Als een rederij van de ene alliantie naar de andere gaat, moeten beide allianties hun netwerken herzien." Dat resulteert in korte en langere periodes waarin de capaciteit op de routes fluctueert. "2M is stabiel voor meer dan twee jaar en is de enige alliantie die geen grote veranderingen doormaakt dit jaar," vervolgt de woordvoerder.

Tot slot benadrukt hij dat Maersk Line zich zal blijven inzetten om een balans te vinden tussen vraag en aanbod. "Dat is een eis om marktleider te kunnen blijven en de beste diensten te ontwikkelen en te bieden."

Meer informatie:
Maersk Shipping
Marko Mihajić
T: +48 22 541 42 68
M:+48 695 999 687
Marko.Mihajic@maersk.com
www.maersk.com

Publicatiedatum: 6-4-2017
Auteur: Rudolf Mulderij
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-9-2017 Haven Rotterdam start fieldlab voor blockchain technologie
22-9-2017 30 nachten hinder op Antwerpse ring richting Gent
22-9-2017 17e hulpgoederentransport vanuit Hedel naar Oost-Europa.
20-9-2017 Frankrijk: Protestacties wegvervoer op 21 en 25 september
20-9-2017 Prinsjesdag 2017: Dit gaat er veranderen
19-9-2017 40% gecontroleerde vrachtwagens in overtreding tijdens Benelux-controle
18-9-2017 Swazilands eerste rechtstreekse verscheping van container met avocado's naar GB geslaagd
15-9-2017 Volkswagen Group maakt vanaf 2030 van elke auto elektrisch model
15-9-2017 Uien, perziken, druiven en sinaasappel over de A16
15-9-2017 Verladers betalen verhoging cao-loon chauffeurs
14-9-2017 Duitsland past regels winterbanden vrachtverkeer aan
14-9-2017 Brand in vrachtwagen bij DC Lidl
14-9-2017 TLN: Grote groei in transportsector zorgt voor tekort aan arbeidskrachten
14-9-2017 Zes vluchtelingen verstopt in vrachtwagen vol snijbonen
13-9-2017 Kuehne + Nagel breidt capaciteit uit in Geel
12-9-2017 Haven Duinkerke wil Peruaans fruit van Rotterdam afpakken
12-9-2017 Zes op tien automobilisten kan auto op parkeerplaats niet meer vinden
11-9-2017 Nieuwe strengere eisen voor winterbanden in Duitsland
11-9-2017 Mark van Mierlo nieuwe eigenaar A. Kanters Internationaal Transport
8-9-2017 "Snelweg dreunt 2 keer zo hard als 30 jaar geleden"