Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




TLN wil duidelijke betere transportregels voor Europa

"Oost-Europese chauffeurs geven Nederlandse trucker het nakijken"

Op woensdag 31 mei 2017 presenteert de Europese Commissie haar 'Mobility Package', een pakket maatregelen dat de Europese transportsector eerlijker en socialer moet maken. Dit pakket behelst maatregelen om enerzijds een gelijker speelveld tussen vervoerders in de EU te bereiken en anderzijds eerlijke arbeidsomstandigheden voor chauffeurs te bevorderen. Denk hierbij aan wetgeving ten aanzien van toegang tot de markt voor buitenlandse bedrijven, een voorstel tot een gemeenschappelijk tolsysteem om wildgroei aan systemen tegen te gaan, en een voorstel om rij- en rusttijden te herzien en handhaving van bestaande wetgeving te bevorderen. Transport en Logistiek Nederland roept al langere tijd op tot regelgeving die duidelijk is, betere handhavingsmogelijkheden geeft en leidt tot een eerlijk speelveld in Europa.

"We strijden als TLN al jaren voor eenduidige, heldere regels in dit complexe dossier. In 2016 presenteerden we het actieplan '13 actiepunten voor een gelijk speelveld in Europa', waarin TLN concrete beleidsmaatregelen voorstelde om de wildgroei aan nationale regelingen tegen te gaan. Tegelijkertijd willen we de Europese Commissie complimenteren met het lef om in dit dynamische Europa dit dossier op te pakken", aldus TLN voorzitter Arthur van Dijk.

Lappendeken
Een van de grote obstakels voor een goede werking van de interne Europese markt is de enorme lappendeken van regels per land, waarbij de "ieder voor zich" mentaliteit niet geschuwd wordt. Dit is niet bevorderlijk voor een sterke interne markt. Voorbeeld hiervan is de wirwar van minimumloonregelingen in Europa. TLN is hier niet op tegen maar heeft wel last van het feit dat ieder land zijn eigen systeem opzet. TLN wil inzetten op broodnodige duidelijkheid over wat nu wel en niet is toegestaan in de EU en op het uitbannen van de interpretatieverschillen tussen lidstaten.

Nationaal en internationaal vervoer nauwelijks vergelijkbaar
Ten aanzien van cabotage (binnenlands vervoer door een buitenlands bedrijf) is het voor TLN van belang een juiste balans te vinden in de EU. In de kern moet de binnenlandvervoerder eerlijk kunnen blijven concurreren op de binnenlandse markt en de internationale vervoerder op de grensoverschrijdende markt.

"80% van het vervoer door Nederlandse bedrijven vindt plaats in een straal van 300 kilometer rondom Utrecht. De Nederlandse internationale vervoerder is daar sterk in geworden. Bedrijven hebben zelfs grote moeite om Łberhaupt chauffeurs te vinden, we komen jaarlijks ruim 2.000 chauffeurs te kort.  

Buitenlandse bedrijven kunnen uiteraard in Nederland vervoeren, maar wel tegen Nederlandse arbeidsvoorwaarden. Voor de internationale markt betekent dit dat detachering (loon conform lokale voorwaarden) soms nodig is om verdere scheefgroei te voorkomen, maar we moeten ook niet doorslaan en detachering op Šl het internationaal vervoer vanaf dag 1 toe te passen. Tenslotte is nationaal vervoer wezenlijk anders dan internationaal vervoer en TLN wil dan ook dat Brussel in haar voorstellen daar straks ook rekening mee houdt en niet dezelfde set regels wil toepassen op zowel nationaal als internationaal vervoer", geeft Arthur van Dijk aan.

Reactie AD
"De Nederlandse trucker blijft vogelvrij. Nieuwe regels uit Brussel om hem te beschermen tegen de oneerlijke concurrentie van zijn veel goedkopere ex-Oostblok-collega's, blijken vol gaten te zitten. Nederlandse EuroparlementariŽrs zijn woedend.
Lees hier het volledige artikel in het AD.

Bron: TLN

Publicatiedatum: 31-5-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

24-11-2017 Slimme Aviobrug laat sneller in- en uitstappen
24-11-2017 Hoge transporttarieven tussen Europa en BraziliŽ door fruitexport
24-11-2017 Allard Castelein herbenoemd als CEO Havenbedrijf Rotterdam
24-11-2017 "Wij gaan onderzoeken wat de mogelijkheden van binnenvaartvervoer zijn"
23-11-2017 Logistiek Prijs Zeeland gaat naar Kloosterboer Vlissingen
23-11-2017 Simacan Control Tower bij DailyFresh Logistics
23-11-2017 Russische luchtvaartmaatschappij UTair kiest nieuwe agent in Moskou
23-11-2017 "Als iedereen zijn verkeers-app blijft volgen, zullen we overal stilstaan"
22-11-2017 Directe zeeroute naar Europa voor Braziliaans fruit
22-11-2017 Netto test trucks met duurzame CO2-koeltechnologie
22-11-2017 BelgiŽ gaat per 1 januari tol heffen op BE-combinaties
22-11-2017 Hapag-Lloyd zet milieuvriendelijke koelcontainers in
21-11-2017 Vandaag stakingsdag in Frankrijk
21-11-2017 File op A29 door tomaten op de weg
20-11-2017 Containers 30% koeler tijdens overzees transport met OTFLOW
20-11-2017 Brussels Airlines vervoert kwart meer vrachtvluchten van en naar Afrika
20-11-2017 Maersk wil lagere CO2 uitstoot scheepvaart
20-11-2017 "Kilometerheffing trucks snel invoeren voor effecten klimaat"
17-11-2017 Dreiging staking haven van Antwerpen
17-11-2017 Nieuwe witlof op weg