Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




2016 beste jaar voor supermarktketen Jan Linders

Over 2016 boekte Jan Linders Supermarkten in zowel omzet als winst opnieuw forse vooruitgang. De omzet steeg naar 392 miljoen euro (+5.4%) en de winst (EBIT) naar € 9 miljoen (+9%). Daarmee is 2016 het beste jaar in de ruim vijftigjarige geschiedenis van de supermarktketen. Dit maakt de supermarktketen uit het zuiden bekend middels de definitieve jaarcijfers over 2016.


De keuken van Jan Linders

Resultaatverbetering
Met een nettowinst (EBIT) van 2.5% werd de stijgende lijn van de afgelopen jaren vastgehouden. De EBIT is toegenomen tot € 9 miljoen, vergeleken met € 8,2 miljoen over 2015 en € 6,2 miljoen over 2014. De resultaatverbetering wordt gedreven door een positieve omzetontwikkeling en door margeverbetering.

Groei in omzet
De omzetgroei van 5.4% is beduidend hoger dan de groei van de markt in 2016, die volgens de cijfers van GfK 2,8% bedroeg. Vanaf 2010 is de groei van Jan Linders elk jaar hoger dan de marktgroei. Het landelijk marktaandeel is gestegen naar 1,09 en met een stijging van 6,4% ten opzichte van 2015 zag de supermarktketen uit het zuiden ook het aantal klanten fors toenemen.

Toename aantal medewerkers
Jan Linders is één van de grotere werkgevers van Limburg. Inmiddels biedt Jan Linders werk aan 4.268 medewerkers (1.568 FTE).  Het aantal medewerkers groeide met 12% ten opzichte van 2015.

Focus op groei
In 2016 werd een nieuw driejarenplan in werking gezet: Focus op groei. Jan Linders investeert als onderdeel van deze strategie in de organisatie, de winkels en in de formule. Deze investeringen werpen hun vruchten af. Zo werden in 2016 door acquisitie twee nieuwe supermarkten, Helmond en Mierlo-Hout, aan het filiaalbestand toegevoegd, waardoor het aantal filialen groeide tot 59. In acht supermarkten werd de nieuwe formule geïmplementeerd. Het succes van deze nieuwe formule vertaalt zich in de cijfers. Klanten omarmen de nieuwe formule, die zich kenmerkt door een grote focus op vers en een nieuwe balans tussen kwaliteit, service, voordeel en beleving. De komende jaren blijft de supermarktketen dan ook investeren in nieuwe én bestaande supermarkten.

Hoge prestatie, hoge klantwaardering
Leo Linders, Algemeen Directeur van Jan Linders Supermarkten: "Als het gaat om prestatie en klantwaardering, wordt Jan Linders gezien als de tweede supermarkt van Nederland. Ook op het vlak van maatschappelijke betrokkenheid hoeven we slechts één landelijke supermarkt voor ons te laten**. Als regionale speler zijn dit zaken waar we erg trots op zijn en die we te danken hebben aan een trouwe klantenkring die zich steeds verder uitbreidt. We zien dat zij vooral onze acties en service waarderen, en dat onze nieuwe formule een grote aantrekkingskracht heeft."

Bron: Jan Linders


Publicatiedatum: 23-6-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

16-2-2018 Aldi Nord en Aldi Süd mogelijk herenigd
16-2-2018 Amazon creëert 2.000 banen in Frankrijk
15-2-2018 Spar breidt uit in Georgië
15-2-2018 1,3 miljoen dollar voor betere omstandigheden telers in ontwikkelingslanden
15-2-2018 Supermarkten pakken thema leefbaar loon op
15-2-2018 Afzet versproducten via Chinese e-commerce groeit sterk
14-2-2018 Co-op-filiaal verkozen tot beste winkel van VK
14-2-2018 Boodschappendienst Stockon slaat supermarkt over
14-2-2018 Plus valt relatief duur uit in AGF-monitor week 6
13-2-2018 Kwartaalwinst ICA zoals verwacht
13-2-2018 Fruit voor Valentijn
13-2-2018 Door groeispurt streeft Aldi in Duitsland Lidl en Kaufland voorbij
13-2-2018 Omzetgroei van 1,8% voor supermarkten in januari
12-2-2018 Tesco ontwikkelt eigen discountformule
12-2-2018 Chinese e-commercegigant investeert in Europa
12-2-2018 Omzet Tesco stijgt 2,6%
12-2-2018 Tesco sluit 18 winkels in Polen
7-2-2018 Wasgau versterkt het profiel van haar eigen merken
7-2-2018 Jumbo maakt groenten en fruit eten leuk met ‘de reis van 5’
7-2-2018 Studenten kopen meer bananen dan bier